Pidä jäsentietosi ja -maksusi ajan tasalla!

Sinun kannattaa pitää tietosi ajan tasalla, jotta voimme parhaiten valvoa etujasi.

Kun tietosi ovat ajan tasalla, vältyt aiheettomilta muistutuksilta ja OAJ:stä sinulle lähetetty posti ja viestit tulevat oikeaan osoitteeseen. Tieto esimerkiksi työnantajan tai työpaikan vaihtumisesta, palkattomasta jaksosta, opintojen päättymisestä tai eläkkeelle siirtymisestä ei välity jäsenpalveluun automaattisesti.

Päivitä jäsentietosi, kun

• yhteystietosi muuttuvat
  • sinulla on palkattomia jaksoja
  • työnantajasi tai työpaikkasi vaihtuu
  • valmistut
  • jäät eläkkeelle
  • haluat tilata taskukalenterin tai peruuttaa/tilata Opettaja-lehden
  • olet tehnyt Digi- ja väestötietovirastoon luovutus- tai turvakiellon tai kielto on päättynyt

Näin jäsentietojen päivittäminen onnistuu

Jäsentietojen päivittäminen onnistuu kätevästi kirjautumalla Omiin tietoihin.

Kun kirjaudut sisään, voit mm. tarkistaa ja päivittää omat jäsentietosi ja ilmoittautua koulutuksiin ja tapahtumiin. Erityisen tärkeää on pitää yhteystiedot ajan tasalla. Voit kirjautua verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vaihtoehtoisesti voit kirjautua jäsennumerolla, jäsenrekisteriin tallennetulla jäsenviestintään tarkoitetulla sähköpostiosoitteella tai matkapuhelinnumerolla.

Omissa tiedoissa voit myös tarkistaa, laskea ja maksaa jäsenmaksusi, jos työnantajasi ei peri maksua palkasta suoraan tai maksat kiinteää, alennettua jäsenmaksua palkattomilta jaksoilta.

Jäsenmaksut kunnossa?

Voit milloin tahansa tarkistaa, laskea ja maksaa jäsenmaksusi Omissa tiedoissa. Jäsenmaksulaskurilla voit kohdistaa maksusi haluamallesi jaksolle. Jäsenmaksun voi maksaa luotettavasti verkkopankissa tai Mobilepayllä. Jäsenmaksulaskut  lähetetään sähköpostilla ja ne löytyvät myös Omista tiedoista Viestit-osiosta.

Kirjaudu Omiin tietoihinOhjeita kirjautumiseen

Odotatko jäsenpalveluiden vastausta? Tässä vastauksia kysymyksiin

Ilmoitin muutoksista Omat tiedot -osiossa

Olen tehnyt ilmoituksen työsuhdemuutoksesta. Muutoksen kohdalla lukee ”Odottaa hyväksyntää”. Mitä tämä tarkoittaa?

Ilmoitus odottaa jäsenpalvelussa käsittelyä ja se käsitellään niin pian kuin mahdollista.

Jos olet valinnut jäsenmaksujen maksutavaksi vaihtoehdon ”Työnantaja perii jäsenmaksuni”, jäsenpalveluista toimitetaan jäsenmaksujen perintävaltuutus ilmoittamasi työnantajan palkkahallintoon. Tämä valtuutus siis oikeuttaa työnantajasi perimään OAJ:n jäsenmaksun palkastasi.

Ilmoitin työsuhdemuutoksesta yhteydenottolomakkeella

Olen ilmoittanut työsuhdemuutoksesta yhteydenottolomakkeella. Riittääkö tällainen ilmoitus?

Työsuhdemuutos saattaa aiheuttaa muutoksia jäsenyhdistystietoihin ja sitä kautta jäsenmaksuprosenttiin. Siksi yhteydenottolomakkeella tehty ilmoitus muutoksista ei välttämättä riitä. Ilmoitus kannattaa tehdä mieluummin Omat tiedot -osiossa.

Katso ohje!

En vielä ole ilmoittanut työsuhteen muutoksesta

En ole vielä tehnyt ilmoitusta työsuhdemuutoksesta. Kuinka toimin?

Ilmoituksen pääsee tekemään Omat tiedot -osiossa..

Katso ohje!

Jäsenmaksujen työnantajaperinnän alkaminen, kun jäsenmaksujen perintävaltuutus annettu

Olen tehnyt ilmoituksen työsuhdemuutoksesta ja valtuuttanut työnantajani perimään jäsenmaksuni aina palkanmaksun yhteydessä. Muutoksen kohdalla lukee ”Odottaa hyväksyntää”, eikä jäsenmaksuja ole vielä peritty palkanmaksun yhteydessä. Milloin jäsenmaksujen työnantajaperintä alkaa?

Kun ilmoitus työsuhdemuutoksesta käsitellään jäsenpalvelussa, toimitetaan jäsenmaksujen perintävaltuutus ilmoittamasi työnantajan palkkahallintoon. Jäsenmaksujen työnantajaperintä alkaa todennäköisimmin käsittelyä seuraavan kuukauden palkanmaksun yhteyteen.

Esimerkki: Jäsenpalvelu käsittelee tekemäsi muutoksen lokakuussa ja lähettää perintävaltuutuksen palkkahallintoon. Jäsenmaksun perintä alkaa todennäköisesti marraskuussa.

Miten voin suorittaa jäsenmaksut omatoimisesti siihen asti, kun jäsenmaksujen työnantajaperintä alkaa?

Omat tiedot -osiosta löytyy jäsenmaksulaskuri, jonka avulla on mahdollista tehdä itselleen joko kuukausi- tai jaksokohtaisen jäsenmaksulasku.

Jäsenmaksulaskuria kannattaa hyödyntää vasta, kun ilmoittamasi työsuhdemuutos on käsitelty. Jäsenyhdistyksesi ja jäsenmaksuprosenttisi voivat työsuhdemuutoksen vuoksi muuttua ja laskuri antaa oikeat maksutiedot vasta, kun jäsenpalvelut on käsitellyt ilmoituksen.

Aiheuttaako jäsenmaksujen viivästynyt maksaminen katkoksen jäsenyyteen tai jäsenetuihin?

Ei aiheuta.

Mistä tiedän, onko jäsenmaksujen työnantajaperintä alkanut?

Kun jäsenmaksujen työnantajaperintä on alkanut, siitä löytyy asianmukainen kirjaus palkkalaskelmalta. Palkkajärjestelmästä riippuen palkkalaskelmalla tulisi näkyä kirjaus: Ay-maksu, Ayj-maksu, Jäsenmaksu, JM maksu, OAJ maksu, OAJ jäsenmaksu tai muu vastaava merkintä.

Palkkalaskelmalla näkyvät kirjaukset Tvm (= Työttömyysvakuutusmaksu) tai TyEL (= Työeläkemaksu) eivät sen sijaan tarkoita ammattijärjestön jäsenmaksua.

Näet tiedot sekä työnantajan perimistä että itse maksamistasi jäsenmaksuista Omat tiedot -osion Jäsenmaksut -välilehdellä.

Huom! Työnantajan perimät jäsenmaksut tulevat nähtäville Omat tiedot -osioon aina viiveellä. Tarkista siksi ensin palkkalaskelmastasi, onko jäsenmaksu peritty.

Yksi yhteydenotto samasta asiasta riittää

Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, asiasi voi olla jonossa. Yhteydenottolomaketta ei kannata täyttää uudestaan, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.

Jäsenpalveluissa puretaan ruuhkaa täyttä päätä. Osa ruuhkasta johtuu siitä, että käsittelyjonossa on useita yhteydenottoja samalta jäseneltä ja samasta asiasta. Kiireisissä asioissa ota yhteyttä jäsenpalvelun maksuttomaan palvelunumeroon, 0800 418 401.