Jäsenpalvelu tiedottaa

TÄRKEÄÄ Älä kopioi Paytrail-maksua uudeksi maksuksi
Kun maksat jäsenmaksusi jäsenmaksulaskurin ja Paytrailin avulla, jää tästä tiliotteelle/verkkopankkiin "jälki". Tätä tapahtumaa ei saa kopioida uudeksi jäsenmaksuksi, koska maksun saaja on Paytrail - ei OAJ tai SOOL. Maksu ei näy maksettuna OAJ:n/SOOLin jäsenpalvelussa. Jos maksusi ohjautuu virheellisesti Paytrailille, joudut itse pyytämään Paytraililtä maksun palautusta.

Jos huomaat, että olet vahingossa maksanut jäsenmaksusi Paytrailin tilille, ota yhteyttä  maksutiedustelut@paytrail.com. Oikea tilinumero löytyy mm. OAJ:n/SOOLin lähettämistä jäsenmaksuviesteistä. Ne löytyvät myös Omien tietojen Viestit-kansiosta.

Kun käytät jäsenmaksulaskuria, ja maksat Paytrailillä tai Mobilepayllä, ei ongelmaa ole.

Jos haluat luoda toistuvan maksutapahtuman, käytä viitettä, joka löytyy Omista tiedoista. Se ei vaihdu kuukausittain ja siksi on tärkeää maksaa jäsenmaksu oikea-aikaisesti:

Jäsenmaksulaskun eräpäivä on aina kuukauden 25. päivä. Sinulla on +/- 14 päivää maksuaikaa eräpäivän molemmin puolin.

Jos huomaat jäsenmaksun kohdistuneen jo maksetulle kuukaudelle, ota yhteyttä jäsenpalveluun.

Maksuhuomautusten lähettäminen käynnistynyt - tarkista säännöllisesti sähköpostisi

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ei ole pitkään aikaan lähettänyt maksuhuomautuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Syy tähän on jäsentietojärjestelmän vaihto kesällä 2021 ja sen aiheuttamat tekniset haasteet. Olemme aloittaneet huomautusten lähettämisen helmikuun alussa. Lähetykset porrastetaan keväälle siksi, ettei jäsenpalvelussa syntyisi hallitsematonta ruuhkaa.

Jäsenille, joilta puuttuu jäsenmaksuja, on lähetetty ennen maksuhuomautuksia ennakkotiedote “Jäsenmaksut kuntoon”.  Viesti löytyy Omien tietojen Viestit-kansiosta.

Lue maksuhuomautuksiin liittyvät usein kysytyt kysymykset ja vastaukset.

Jos sähköposti ei löydä perille, päivitä tarvittaessa sähköpostiosoitteesi Omissa tiedoissa. Tarkista myös roskapostilaatikko. Tiedote ja mm. maksuhuomautus löytyy myös Omien tietojen Viestit-kansiosta.

Huom! Jos olet HOAY:n tai TOOLin jäsen, olethan yhteydessä suoraan heidän jäsenpalveluunsa.

Yksi yhteydenotto riittää

Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, viestisi voi odottaa käsittelyä. Uutta yhteydenottoa ei kannata tehdä, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.

Pyrimme vastaamaan saamiimme viesteihin mahdollisimman pian. Jos huomaamme, että asiasi on jo hoidettu, emme vastaa viestiin.

Jäsenen ei tarvitse olla jäsenpalveluun yhteydessä, jos Omissa tiedoissa lukee "Odottaa hyväksyntää". Käsittely saattaa odottaa vastaustasi. Tarkista säännöllisesti sähköpostisi roskapostilaatikko.  Jos OAJ-posti päätyy säännöllisesti roskapostiin, lisää lähettäjä luotettavien lähettäjien joukkoon.

Kiireellisissä asioissa suosittelemme olemaan yhteydessä puhelimitse. Yhteystietomme löydät täältä: https://www.oaj.fi/oaj/yhteystiedot/

Vuoden 2024 jäsenmaksutiedot

OAJ on 7.12. lähettänyt palkanlaskijoille vuoden 2024 jäsenmaksutiedot. Muistathan säännöllisesti tarkistaa palkkatositteesta, että jäsenmaksu on peritty palkasta. Jos perintä ei ehdi heti käynnistyä, voit maksaa puuttuvan jäsenmaksun näppärästi Omissa tiedoissa jäsenmaksulaskurin avulla.

Suurimmalle osalle niistä jäsenistä, jotka huolehtivat jäsenmaksun maksamisesta itse, on lähetetty maksutiedot sähköpostilla 8.1.2024. Kaikki muutkin (mm. alennettua jäsenmaksua maksavat ja ulkomailla työskentelevät) saavat jäsenmaksutiedot viimeistään 22.1. Jos olet saanut viestin mutta jäsenmaksut menevät työnantajaperinnän kautta, on palvelussuhdetiedoissasi todennäköisesti puutteita esim. määräaikaisen palvelussuhteen päättymisen vuoksi. Tällöin voit käydä tekemässä palvelussuhdemuutoksen Omien tietojen kautta.

Tarkista, että jäsentiedoissasi on voimassa oleva ja toimiva sähköpostiosoite.
Kaikki jäsenmaksuihin liittyvät kirjeet ja laskut löytyvät Omien tietojen Viestit-kansiosta.

OAJ ilmoittaa vuoden 2023 jäsenmaksutiedot verottajalle

Jäsenmaksut siirretään Verohallintoon verottajan määräämänä eräpäivänä tammikuussa. OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen. Huom! Jos työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkastasi: monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle 1 - 6 kuukauden välein. Kaikki tilitykset eivät siten ehdi ajoissa perille, vaan osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle alkuvuoden aikana.

Jäsenpalvelu tekee kevään aikana useita korjausajoja, joiden ansiosta verottajan saamat jäsenmaksutiedot vähitellen täsmentyvät.

Voit itse täydentää Oma Verossa jäsenmaksutiedot verottajan antamaan eräpäivään mennessä. Tarkista palkastasi peritty jäsenmaksumäärä vuoden 2023 viimeisestä palkkatositteesta.

VINKKI: Palkkatietojen tarkistamisessa kannattaa hyödyntää Tulorekisteriä. www.vero.fi/tulorekisteri

Jäsenkortissa väärät yhdistystiedot?

Jäsenkortti siirtyi vuonna 2023 kokonaan OAJ-sovellukseen. Lue lisää
Jos jäsenkortin yhdistystiedot eivät ole ajan tasalla, sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä jäsenpalveluun.

Yhdistystietojen virheellisyys voi johtua siitä, että jäsentietosi eivät ole ajan tasalla. Voit tarkistaa ja päivittää tietosi Omat tiedot -osiossa. Jos olet jo päivittänyt tietosi, ja palvelussuhdemuutoksen kohdalla on merkintä ”odottaa käsittelyä”, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jäsenpalvelutiimi käsittelee muutoksen ja sen jälkeen yhdistystiedot päivittyvät.

HUOM! Yhdistystietojen päivittyminen jäsenkorttiin saattaa kestää yön yli, joten tarkista tiedot seuraavana päivänä. Saatat joutua kirjautumaan uudestaan sovellukseen. Huomioithan, että väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä.

Jäsenkortin voimassaoloaika päivittyy automaattisesti. Vuoden vaihteen jälkeen kortissa näkyy vuosiluku 2024. SOOLin jäsenkortissa ei ole lainkaan vuosilukua.  Jos tiedot eivät päivity, kirjaudu uudestaan sovellukseen.

Tarkista jäsenmaksusi Omissa tiedoissa

Olet ehkä huomannut, että OAJ ei ole pitkään aikaan lähettänyt maksuhuomautuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Syy tähän on kesän 2021 järjestelmävaihto ja sen aiheuttamat lukuisat tekniset ongelmat Ketään ei eroteta maksamattomien jäsenmaksujen takia ilman henkilökohtaista tai sähköistä yhteydenottoa.

Voit milloin tahansa tarkistaa, laskea ja maksaa puuttuvat jäsenmaksusi Omissa tiedoissa jäsenmaksulaskurin avulla.

Maksutiedot ja ohjeet löytyvät Omista tiedoista Viestit-kansiosta.

Jäsenet, jotka huolehtivat jäsenmaksun maksamisesta itse, saavat jäsenmaksutiedot sähköpostilla.
Kaikki lähetetyt maksutiedot löytyvät myös Omista tiedoista (Viestit).

Viitenumero ei vaihdu ja siksi on tärkeää noudattaa eräpäiviä. Näin maksu kohdistuu oikealle kuukaudelle.

Jos työnantajasi perii jäsenmaksun palkasta, kannattaa säännöllisesti tarkistaa palkkatositteesta, että jäsenmaksu on peritty. Tarvittaessa voit tarkistaa ja maksaa jäsenmaksut Omissa tiedoissa.

Kulkeeko jäsenkortti ja vakuutustiedot matkassa mukana?

Jos et vielä ole ladannut puhelimeesi OAJ-sovellusta, tee se nyt. Sovelluksesta löydät jäsenkorttisi, josta löydät mm. matkavakuutustodistuksen ja tärkeät yhteystiedot. Ohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Jäsenten toiveesta:  jäsenkortin voi nyt lisätä puhelimen Lompakko-sovellukseen. Huomioithan, että Lompakkoon lisätty jäsenkortti ei päivity. Jos jäsentietosi muuttuvat (nimi tai yhdistystiedot), poista kortti Lompakosta ja lisää se uudestaan. Lompakossa oleva kortti on kaksipuoleinen. Toiselta puolelta löytyvät mm. yhdistys- ja vakuutustiedot. Ulkoasua säätelee puhelimen valmistaja, siksi kortti on eri näköinen kuin OAJ-sovelluksessa.

Tiedätkö, mikä on sinua koskeva virka- tai työehtosopimus?

Voit selvittää oman virka- tai työehtosopimuksesi joko omalta luottamusmieheltä tai esihenkilöltä.
Sinua koskeva sopimus on myös kirjattu työsopimukseesi tai viranhoitomääräykseesi.

HUOM! Jos olet HOAY:n tai TOOLin jäsen, olethan jäsenyyteen ja jäsenmaksuihin liittyvissä asioissa yhteydessä HOAY:n ja TOOLin toimistohin:

HOAY: Tanja Kainulainen, toimisto (ät) hoay.fi
TOOL: Anja Tahvanainen, jasenrek(ät)tool.fi