Poikkeavat palveluajat
OAJ:n jäsentiedot ja -maksut puhelinpalvelu on suljettu sairastapausten takia 4. - 5.12.
Puhelinpalvelu on suljettu jouluna 22. - 29.12.
Jäsenpalvelun ruuhka purkautuu (1.12.2023)
Liittymisten käsittelyssä ollaan lähes ajan tasalla. Palvelussuhdemuutosten (työpaikan tai työnantajan vaihtuminen) ruuhkaa on saatu purettua huomattavasti. Tällä hetkellä käsitellään muutoksia, jotka on tehty marraskuussa.
Jäsenen ei tarvitse olla jäsenpalveluun yhteydessä, jos Omissa tiedoissa lukee "Odottaa hyväksyntää". Käsittely saattaa odottaa vastaustasi. Tarkista säännöllisesti sähköpostisi roskapostilaatikko. Jos OAJ-posti päätyy säännöllisesti roskapostiin, lisää lähettäjä luotettavien lähettäjien joukkoon.
Jos palvelussuhdemuutos tai liittyminen odottaa käsittelyä, ei yhdistys ja/tai luottamusmies näe Edustettavat jäsenet -palvelussa uusia jäseniä/yhdistyksen vaihtajia.
Yksi yhteydenotto riittää
Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, viestisi voi edelleen odottaa käsittelyä työjonossa. Uutta yhteydenottoa ei kannata tehdä, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.
Jäsenpalvelu käy tällä hetkellä tehostetusti läpi yhteydenottoja ja pyrimme vastaamaan saamiimme viesteihin mahdollisimman pian. Jos huomaamme, että asiasi on jo hoidettu, emme vastaa viestiin.
Kiireellisissä asioissa suosittelemme olemaan yhteydessä puhelimitse. Yhteystietomme löydät täältä: https://www.oaj.fi/oaj/yhteystiedot/
Tarkista jäsenmaksusi Omissa tiedoissa
Olet ehkä huomannut, että OAJ ei ole pitkään aikaan lähettänyt maksuhuomautuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Syy tähän on kesän 2021 järjestelmävaihto ja sen aiheuttamat lukuisat tekniset ongelmat mm. jäsenmaksulaskuissa. Jäsenmaksujen perintä on keväällä käynnistynyt henkilökohtaisella kontaktoinnilla: olemme olleet puhelimitse yhteydessä niihin jäseniin, joilla on jäsenmaksuja maksamatta pidemmältä ajalta. Ketään ei eroteta maksamattomien jäsenmaksujen takia ilman henkilökohtaista tai sähköistä yhteydenottoa.
Voit milloin tahansa tarkistaa, laskea ja maksaa puuttuvat jäsenmaksusi Omissa tiedoissa jäsenmaksulaskurin avulla.
Maksutiedot ja ohjeet löytyvät Omista tiedoista Viestit-kansiosta.
Jäsenet, jotka huolehtivat jäsenmaksun maksamisesta itse, saavat jäsenmaksutiedot sähköpostilla.
Kaikki lähetetyt maksutiedot löytyvät myös Omista tiedoista (Viestit).
Viitenumero ei vaihdu ja siksi on tärkeää noudattaa eräpäiviä. Näin maksu kohdistuu oikealle kuukaudelle.
Jos työnantajasi perii jäsenmaksun palkasta, kannattaa säännöllisesti tarkistaa palkkatositteesta, että jäsenmaksu on peritty. Tarvittaessa voit tarkistaa ja maksaa jäsenmaksut Omissa tiedoissa.
Kulkeeko jäsenkortti ja vakuutustiedot matkassa mukana?
Jos et vielä ole ladannut puhelimeesi OAJ-sovellusta, tee se nyt. Sovelluksesta löydät jäsenkorttisi, josta löydät mm. matkavakuutustodistuksen ja tärkeät yhteystiedot. Ohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin
Jäsenten toiveesta: jäsenkortin voi nyt lisätä puhelimen Lompakko-sovellukseen
Huomioithan, että Lompakkoon lisätty jäsenkortti ei päivity. Jos jäsentietosi muuttuvat (nimi tai yhdistystiedot), poista kortti Lompakosta ja lisää se uudestaan. Lompakossa oleva kortti on kaksipuoleinen. Toiselta puolelta löytyvät mm. yhdistys- ja vakuutustiedot. Ulkoasua säätelee puhelimen valmistaja, siksi kortti on eri näköinen kuin OAJ-sovelluksessa.
Jäsenkortti siirtyi OAJ-sovellukseen - yhdistystiedot väärin?
Jäsenkortti siirtyi vuoden vaihteen jälkeen kokonaan OAJ-sovellukseen. Lue lisää
Jäsenkortin päivittymisen jälkeen uudessa jäsenkortissa näkyy yhdistystiedot. Jos ne eivät ole ajan tasalla, sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä jäsenpalveluun.
Yhdistystietojen virheellisyys voi johtua siitä, että jäsentietosi ei ole ajan tasalla. Voit tarkistaa ja päivittää tietosi Omat tiedot -osiossa. Jos olet jo päivittänyt tietosi, ja palvelussuhdemuutoksen kohdalla on merkintä ”odottaa käsittelyä”, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jäsenpalvelutiimi käsittelee muutoksen ja sen jälkeen yhdistystiedot päivittyvät. Yhdistystietojen päivittyminen jäsenkorttiin saattaa kestää yön yli, joten tarkista tiedot seuraavana päivänä. Saatat joutua kirjautumaan uudestaan sovellukseen. Huomioithan, että väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä.
Jäsenkortin voimassaoloaika päivittyy automaattisesti. Vuoden vaihteen jälkeen kortissa näkyy vuosiluku 2023. SOOLin jäsenkortissa ei ole lainkaan vuosilukua.
Tiedätkö, mikä on sinua koskeva virka- tai työehtosopimus?
Voit selvittää oman virka- tai työehtosopimuksesi joko omalta luottamusmieheltä tai esihenkilöltä.
Sinua koskeva sopimus on myös kirjattu työsopimukseesi tai viranhoitomääräykseesi.
Lue lisää