Lomakausi lähestyy - kulkeeko jäsenkortti ja vakuutustiedot matkassa mukana?
Jos et vielä ole ladannut puhelimeesi OAJ-sovellusta, tee se nyt. Sovelluksesta löydät jäsenkorttisi, josta löydät mm. matkavakuutustodistuksen ja tärkeät yhteystiedot. Ohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin
Jäsenten toiveesta: jäsenkortin voi nyt lisätä puhelimen Lompakko-sovellukseen
Huomioithan, että Lompakkoon lisätty jäsenkortti ei päivity. Jos jäsentietosi muuttuvat (nimi tai yhdistystiedot), poista kortti Lompakosta ja lisää se uudestaan. Lompakossa oleva kortti on kaksipuoleinen. Toiselta puolelta löytyvät mm. yhdistys- ja vakuutustiedot. Ulkoasua säätelee puhelimen valmistaja, siksi kortti on eri näköinen kuin OAJ-sovelluksessa.
Tarkista jäsenmaksusi
Olet ehkä huomannut, että OAJ ei ole pitkään aikaan lähettänyt maksuhuomautuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Syy tähän on kesän 2021 järjestelmävaihto ja sen aiheuttamat lukuisat tekniset ongelmat mm. jäsenmaksulaskuissa. Jäsenmaksujen perintä käynnistyy henkilökohtaisella kontaktoinnilla: olemme puhelimitse yhteydessä niihin jäseniin, joilla on jäsenmaksuja maksamatta pidemmältä ajalta. Kevään aikana lähetämme sähköpostia niille, joilta puuttuu jäsenmaksuja. Ketään ei eroteta maksamattomien jäsenmaksujen takia ilman henkilökohtaista tai sähköistä yhteydenottoa.
Voit milloin tahansa tarkistaa, laskea ja maksaa puuttuvat jäsenmaksusi Omissa tiedoissa jäsenmaksulaskurin avulla.
Maksutiedot ja ohjeet löytyvät Omista tiedoista Viestit-kansiosta.
Vuoden 2022 jäsenmaksutiedot toimitettu verottajalle - täydennä tarvittaessa Oma Verossa tietoja
Jäsenmaksut siirretään Verohallintoon verottajan määräämänä eräpäivänä alkuvuodesta.
OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen. Tällä viikolla jäsenpalvelussa on tehty ensimmäinen lisäajo, joka täydentää jäsenmaksukertymää alkuvuoden osalta.
Huom! Jos työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkastasi: monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle 1 - 6 kuukauden välein. Kaikki tilitykset eivät siten ehdi ajoissa perille, vaan osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle alkuvuoden aikana.
Voit itse täydentää Oma Verossa jäsenmaksutiedot verottajan antamaan eräpäivään mennessä. Tarkista palkasta peritty jäsenmaksumäärä vuoden 2022 viimeisestä palkkatositteesta.
Jäsenmaksutiedot Omissa tiedoista
Jäsenet, jotka huolehtivat jäsenmaksun maksamisesta itse, saavat jäsenmaksutiedot sähköpostilla.
Kaikki lähetetyt maksutiedot löytyvät myös Omista tiedoista (Viestit).
Viitenumero ei vaihdu ja siksi on tärkeää noudattaa eräpäiviä. Näin maksu kohdistuu oikealle kuukaudelle.
Jos työnantajasi perii jäsenmaksun palkasta, kannattaa säännöllisesti tarkistaa palkkatositteesta, että jäsenmaksu on peritty. Tarvittaessa voit tarkistaa ja maksaa jäsenmaksut Omissa tiedoissa.
Jäsenkortti siirtyi OAJ-sovellukseen - yhdistystiedot väärin?
Jäsenkortti siirtyi vuoden vaihteen jälkeen kokonaan OAJ-sovellukseen. Lue lisää
Jäsenkortin päivittymisen jälkeen uudessa jäsenkortissa näkyy yhdistystiedot. Jos ne eivät ole ajan tasalla, sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä jäsenpalveluun.
Yhdistystietojen virheellisyys voi johtua siitä, että jäsentietosi ei ole ajan tasalla. Voit tarkistaa ja päivittää tietosi Omat tiedot -osiossa. Jos olet jo päivittänyt tietosi, ja palvelussuhdemuutoksen kohdalla on merkintä ”odottaa käsittelyä”, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jäsenpalvelutiimi käsittelee muutoksen ja sen jälkeen yhdistystiedot päivittyvät. Yhdistystietojen päivittyminen jäsenkorttiin saattaa kestää yön yli, joten tarkista tiedot seuraavana päivänä. Saatat joutua kirjautumaan uudestaan sovellukseen. Huomioithan, että väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä.
Jäsenkortin voimassaoloaika päivittyy automaattisesti. Vuoden vaihteen jälkeen kortissa näkyy vuosiluku 2023. SOOLin jäsenkortissa ei ole lainkaan vuosilukua.
Tiedätkö, mikä on sinua koskeva virka- tai työehtosopimus?
Voit selvittää oman virka- tai työehtosopimuksesi joko omalta luottamusmieheltä tai esihenkilöltä.
Sinua koskeva sopimus on myös kirjattu työsopimukseesi tai viranhoitomääräykseesi.
Lue lisää
Yhteydenottojen ja palvelussuhdemuutosten käsittelyssä ruuhkaa
Järjestelmäongelmien takia jäsenpalvelu on edelleen ruuhkaantunut. Pahoittelemme odotusta. Jäsenpalvelu purkaa ruuhkaa lisäresurssein. Nopeimmin jäsenpalvelun tavoittaa puhelimitse maksuttomasta palvelunumerosta. Puhelinaika on ma - to klo 9 - 14.
Huom! Jos olet päivittänyt tietojasi Omat tiedot -osiossa, voi päivitetyn tiedon kohdalla lukea ”odottaa käsittelyä”. Sinun ei tarvitse tehdä asialle mitään. Jäsenpalvelu käsittelee ensisijaisena kaikki tällaiset Omat tiedot -osion kautta tulleet päivitykset. Tällä hetkellä käsitellään jo loppuvuoden aikana tehtyjä palvelussuhdemuutoksia.
Käsittely saattaa odottaa vastaustasi. Tarkista säännöllisesti sähköpostisi roskapostilaatikko. Jos OAJ-posti päätyy säännöllisesti roskapostiin, lisää lähettäjä luotettavien lähettäjien joukkoon.
Yksi yhteydenotto samasta asiasta riittää
Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, asiasi voi olla jonossa. Yhteydenottolomaketta ei kannata täyttää uudestaan, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.
Jäsenpalveluissa puretaan ruuhkaa täyttä päätä. Osa ruuhkasta johtuu siitä, että käsittelyjonossa on useita yhteydenottoja samalta jäseneltä ja samasta asiasta. Kiireisissä asioissa ota yhteyttä jäsenpalvelun maksuttomaan palvelunumeroon, 0800 418 401.