Jäsenpalvelu tiedottaa

Työpaikan vaihtaminen ei toimi Omissa tiedoissa (3.2.)

Työpaikan vaihtaminen (kun työnantaja pysyy samana)ei toimi Omissa tiedoissa. Vikaa on yritetty korjata jo pitkään, pahoittelemme jäsenille ja yhdistyksille aiheutuvaa harmia. Työpaikkaa ei voi päivittää myöskään jäsenpalvelussa joten joudumme odottamaan järjestelmätoimittaja Futunion korjausta. Arvioitu korjauspäivä on 8.2.

Kun työnantajasi vaihtuu, lisää uusi palvelussuhde ja päätä sen jälkeen nykyinen.

Jäsenmaksutiedot vuodelle 2023 lähetetään tammikuun aikana

Jäsenet, jotka huolehtivat jäsenmaksun maksamisesta itse (ja maksavat % jäsenmaksua), ovat 3.1. saaneet sähköpostilla jäsenmaksutiedot vuodelle 2023. Alennettua jäsenmaksua maksavat ja ulkomailla työskentelevät saavat maksutiedot myöhemmin tammikuun aikana. Kaikki lähetetyt laskut löytyvät Omat tiedot -osiosta (Viestit).

Viitenumero ei vaihdu ja siksi on tärkeää noudattaa eräpäiviä. Näin maksu kohdistuu oikealle kuukaudelle.

OAJ on jo joulukuun alussa lähettänyt vuoden 2023 maksutiedot niille työnantajille, jotka perivät jäsenmaksun suoraan palkasta. Kannattaa säännöllisesti tarkistaa, että jäsenmaksu on peritty palkasta. Tarvittaessa voit tarkistaa ja maksaa jäsenmaksut Omat tiedot -osiossa.

Jäsenkortti siirtyi OAJ-sovellukseen - yhdistystiedot väärin?

Jäsenkortti siirtyi vuoden vaihteen jälkeen kokonaan OAJ-sovellukseen. Lue lisää

Jäsenkortin päivittymisen jälkeen uudessa jäsenkortissa näkyy yhdistystiedot. Jos ne eivät ole ajan tasalla, sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä jäsenpalveluun.

Yhdistystietojen virheellisyys voi johtua siitä, että jäsentietosi ei ole ajan tasalla. Voit tarkistaa ja päivittää tietosi Omat tiedot -osiossa. Jos olet jo päivittänyt tietosi, ja palvelussuhdemuutoksen kohdalla on merkintä ”odottaa käsittelyä”, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jäsenpalvelutiimi käsittelee muutoksen ja sen jälkeen yhdistystiedot päivittyvät. Yhdistystietojen päivittyminen jäsenkorttiin saattaa kestää yön yli, joten tarkista tiedot seuraavana päivänä. Saatat joutua kirjautumaan uudestaan sovellukseen. Huomioithan, että väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä.

Jäsenkortin voimassaoloaika päivittyy automaattisesti. Vuoden vaihteen jälkeen kortissa näkyy vuosiluku 2023. SOOLin jäsenkortissa ei ole lainkaan vuosilukua.

Vuoden 2022 jäsenmaksutiedot toimitetaan alkuvuodesta verottajalle

Jäsenmaksut siirretään Verohallintoon verottajan määräämänä eräpäivänä alkuvuodesta.
OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen

Huom! Jos työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkastasi: monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle 1 - 6 kuukauden välein. Kaikki tilitykset eivät siten ehdi ajoissa perille, vaan osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle alkuvuoden aikana.

Jäsenpalvelu tekee kevään aikana useita korjausajoja, joiden ansiosta verottajan saamat jäsenmaksutiedot vähitellen täsmentyvät.

Voit itse täydentää Oma Verossa jäsenmaksutiedot verottajan antamaan eräpäivään mennessä. Tarkista palkasta peritty jäsenmaksumäärä vuoden 2022 viimeisestä palkkatositteesta.

Jäsenmaksut kuntoon

Olet ehkä huomannut, että OAJ ei ole pitkään aikaan lähettänyt maksuhuomautuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Syy tähän on kesän 2021 järjestelmävaihto ja sen aiheuttamat lukuisat ongelmat mm. jäsenmaksulaskuissa. Jäsenmaksujen perintä käynnistyy henkilökohtaisella kontaktoinnilla: olemme puhelimitse yhteydessä niihin jäseniin, joilla on jäsenmaksuja maksamatta pidemmältä ajalta. Vuoden vaihteen jälkeen aloitamme maksuhuomautusten lähettämisen. Ketään ei eroteta maksamattomien jäsenmaksujen takia ilman henkilökohtaista tai sähköistä yhteydenottoa.

Voit milloin tahansa tarkistaa, laskea ja maksaa puuttuvat jäsenmaksusi Omat tiedot -osion jäsenmaksulaskurin avulla.

Kaikki laskut löytyvät Omat tiedot -osion Viestit-kansiosta.

Tiedätkö, mikä on sinua koskeva virka- tai työehtosopimus?

Voit selvittää oman virka- tai työehtosopimuksesi joko omalta luottamusmieheltä tai esihenkilöltä.
Sinua koskeva sopimus on myös kirjattu työsopimukseesi tai viranhoitomääräykseesi.

Yhteydenottojen ja palvelussuhdemuutosten käsittelyssä ruuhkaa

Järjestelmäongelmien takia jäsenpalvelu on edelleen ruuhkaantunut.  Pahoittelemme odotusta. Jäsenpalvelu purkaa ruuhkaa lisäresurssein. Nopeimmin jäsenpalvelun tavoittaa puhelimitse maksuttomasta palvelunumerosta. Puhelinaika on  ma - to klo 9 - 14.

Huom! Jos olet päivittänyt tietojasi Omat tiedot -osiossa, voi päivitetyn tiedon kohdalla lukea ”odottaa käsittelyä”. Sinun ei tarvitse tehdä asialle mitään. Jäsenpalvelu käsittelee ensisijaisena kaikki tällaiset Omat tiedot -osion kautta tulleet päivitykset.  Tällä hetkellä käsitellään jo loppuvuoden aikana tehtyjä palvelussuhdemuutoksia.

Käsittely saattaa odottaa vastaustasi.
Tarkista säännöllisesti sähköpostisi roskapostilaatikko.  Jos OAJ-posti päätyy säännöllisesti roskapostiin, lisää lähettäjä luotettavien lähettäjien joukkoon.

Yksi yhteydenotto samasta asiasta riittää

Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, asiasi voi olla jonossa. Yhteydenottolomaketta ei kannata täyttää uudestaan, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.

Jäsenpalveluissa puretaan ruuhkaa täyttä päätä. Osa ruuhkasta johtuu siitä, että käsittelyjonossa on useita yhteydenottoja samalta jäseneltä ja samasta asiasta. Kiireisissä asioissa ota yhteyttä jäsenpalvelun maksuttomaan palvelunumeroon, 0800 418 401.