Käyttökatko aSuite-järjestelmässä versiopäivityksen vuoksi. Katko kestää arvioidusti 28.6. klo 15 - 29.6. klo 7.

Jäsenpalvelu tiedottaa

Yhteydenottojen ja palvelussuhdemuutosten käsittelyssä ruuhkaa

Järjestelmäongelmien takia jäsenpalvelu on edelleen pahasti ruuhkaantunut. Jäsenpalvelutiimi joutuu käsittelemään lähes kaikki jäsenen Omat tiedot -osiossa tekemät päivitykset, vaikka näin järjestelmän ei pitäisi toimia. Järjestelmätoimittaja Futunio on tekemässä tähän korjausta, arvioitu aikataulu on 28.6. Pahoittelemme odotusta. Jäsenpalvelu purkaa ruuhkaa lisäresurssein. Nopeimmin jäsenpalvelun tavoittaa puhelimitse maksuttomasta palvelunumerosta.

Huom! Jos olet päivittänyt tietojasi Omat tiedot -osiossa, voi päivitetyn tiedon kohdalla lukea ”odottaa käsittelyä”. Sinun ei tarvitse tehdä asialle mitään. Jäsenpalvelu käsittelee ensisijaisena kaikki tällaiset Omat tiedot -osion kautta tulleet päivitykset.

Tarkista säännöllisesti sähköpostisi roskapostilaatikko.  Jos OAJ-posti päätyy säännöllisesti roskapostiin, lisää lähettäjä luotettavien lähettäjien joukkoon.

Liittymisten käsittely ajan tasalla

Teknisen ongelman takia osa alkuvuoden liittymisistä on odottanut pitkään käsittelyä. Järjestelmätoimittaja Futunio on löytänyt vian ja se on nyt korjattu. Pahoittelemme normaalia pidempää odotusaikaa. Saat sähköpostia heti kun jäsenhakemus on käsitelty. Jäsenyys alkaa siitä päivästä minkä olet ilmoittanut. HUOM! Jäsenpalvelu on saattanut lähettää liittyjälle tarkentavia kysymyksiä ja odottaa vastauksia.  Tarkista sähköpostisi - myös roskapostilaatikko.

Usein kysyttyjä kysymyksiä lakosta

Täältä löydät lakkoon liittyviä usein kysyttyihin kysymyksiin vastauksia. Jos et löydä vastausta, voit ottaa OAJ:hin yhteyttä sähköpostitse: lakkovahti@oaj.fi. Luemme sähköpostia joka päivä aina sopimusten syntymiseen asti.  Huomioithan, että jäsenpalvelun puhelinpalvelussa ei pystytä vastaamaan lakkoon liittyviin kysymyksiin.

Jäsenmaksujen perinnässä virheitä alkuvuodesta 2022 (päivitetty 20.6.)

OAJ:n jäsenmaksua alennettiin vuoden 2022 alusta alkaen. Tieto vuoden 2022 jäsenmaksujen suuruudesta ei tavoittanut kaikkia työantajien palkanlaskijoita ajoissa.

Tästä syystä osa työnantajien palkanlaskijoista on pidättänyt OAJ:n jäsenten alkuvuoden jäsenmaksun vuoden 2021 tiedoilla ja jäsenmaksuja on peritty liikaa. Kaikille palkanlaskijoille on lähetetty oikeat tiedot jo tammikuussa.

Asia on selvitetty palkanlaskijoiden kanssa ja liikaa peritty jäsenmaksu on hyvitetty jäsenille esimerkiksi alentamalla seuraavien kuukausien jäsenmaksua tai muulla vastaavalla tavalla.

Korjaus ei edellytä jäseneltä yhteydenottoa OAJ:n jäsenpalveluun. Jos haluat varmistaa onko jäsenmaksuprosentti oikein, tarkista palkkatositteesi ja ole tarvittaessa yhteydessä palkkahallintoon.
OAJ ei pysty tarkistamaan, onko peritty % oikeellinen, koska OAJ ei näe jäsenen palkkatietoja.

Jäsenmaksut kuntoon - jäsenmaksujen perintä käyntiin syksyllä

Olet ehkä huomannut, että OAJ ei ole pitkään aikaan lähettänyt maksuhuomautuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Syy tähän on viime kesäinen järjestelmävaihto ja sen aiheuttamat lukuisat ongelmat mm. jäsenmaksulaskuissa. Vikoja on korjattu vuoden aikana ja laskutus on saatu kuntoon. Jäsenmaksujen perintä käynnistyy syksyllä jäsenten henkilökohtaisella kontaktoinnilla: olemme puhelimitse yhteydessä niihin jäseniin, joilla on jäsenmaksuja maksamatta.

Voit milloin tahansa tarkistaa, laskea ja maksaa puuttuvat jäsenmaksusi Omat tiedot -osion jäsenmaksulaskurin avulla.

Kaikki laskut löytyvät Omat tiedot -osion Viestit-kansiosta.

Vuoden 2021 jäsenmaksutiedot toimitettu verottajalle

Kävitkö OmaVerossa tarkistamassa verotiedoistasi, minkä verran olet maksanut jäsenmaksuja 2021? Eivätkö tiedot vastaa palkkatositteessa mainittua jäsenmaksujen määrää? Tähän on hyvä syy.

Jäsenmaksut siirretään Verohallintoon verottajan määräämänä eräpäivänä alkuvuodesta.
OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen

Huom! Jos työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkastasi: monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle 1 - 6 kuukauden välein. Kaikki tilitykset eivät siten ehdi ajoissa perille, vaan osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle kevään aikana.

Jäsenpalvelu tekee kevään aikana useita korjausajoja, joiden ansiosta verottajan saamat jäsenmaksutiedot vähitellen täsmentyvät.

Voit itse täydentää Oma Verossa jäsenmaksutiedot verottajan antamaan eräpäivään mennessä. Tarkista palkasta peritty jäsenmaksumäärä vuoden 2021 viimeisestä palkkatositteesta.

Yksi yhteydenotto samasta asiasta riittää

Jos olet ottanut yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun yhteydenottolomakkeella, mutta et ole saanut vastausta, asiasi voi olla jonossa. Yhteydenottolomaketta ei kannata täyttää uudestaan, jos asia on sama kuin aiemmassa yhteydenotossa.

Jäsenpalveluissa puretaan ruuhkaa täyttä päätä. Osa ruuhkasta johtuu siitä, että käsittelyjonossa on useita yhteydenottoja samalta jäseneltä ja samasta asiasta. Kiireisissä asioissa ota yhteyttä jäsenpalvelun maksuttomaan palvelunumeroon, 0800 418 401.

Malta siis mielesi ja seuraa tilannetta Omat tiedot -osion uutisista!