• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ohjeita kirjautumiseen

OAJ:n sivuille kirjautuminen on helppoa, mutta tässä on avuksesi ohjeita kirjautumiseen, salasanan vaihtamiseen ja kirjautumisongelmista ilmoittamiseen.

Näin kirjaudut OAJ:n sivuille

OAJ:n sivuille ja tiettyihin verkkopalveluihin kirjaudutaan jäsennumerolla, sähköpostiosoitteella tai matkapuhelinnumerolla ja salasanalla tai verkkopankkitunnuksilla.

Löydät jäsennumerosi Omat tiedot -osiosta (Jäsentiedot).

Jos käytät käyttäjätunnuksena sähköpostiosoitetta tai matkapuhelinnumeroa, niiden on oltava tallennettuna jäsentietoihisi ensisijaisiksi yhteystiedoiksi. Jos jäsennumerosi tai salasanasi ovat hukassa, käytä vahvaa tunnistautumista. Valitse kirjautumissivulta sinulle sopiva verkkopankkipalvelu tai hyödynnä mobiilivarmennetta.

Lisätietoa mobiilivarmenteesta ja sen käytöstä oman operaattorisi kautta löydät sivulta mobiilivarmenne.fi

Tarvitsetko uuden salasanan?

Voit tilata uuden salasanan kirjautumissivun Unohditko salasanasi? -linkistä (kirjautumiskenttien alla). Salasanan tilausikkunassa voit valita, käytätkö salasanaa tilatessasi tunnistautumiseen jäsennumeroasi, sähköpostiosoitettasi vai matkapuhelinnumeroasi. Huomioithan, että henkilötunnuksen mahdollinen kirjain on kirjoitettava isoilla kirjaimilla.

Voit valita, toimitetaanko uusi salasanasi tekstiviestillä vai sähköpostilla. Salasana tai sen tilauslinkki lähetetään jäsenpalveluun tallennettuihin ensisijaisiin yhteystietoihin eli matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen valintasi mukaan. Huomaathan, että sähköpostitse saapuva salasanan tilauslinkki on voimassa vain tunnin sen tilaamisesta.

Näin vaihdat salasanasi

Salasanan vaihtaminen onnistuu jäsenen sähköisten palveluiden työpöydällä. Valitse välilehti "Salasana". Kirjoita ensin vanha salasanasi ja sitten uusi salasanasi kahteen kertaan.

Kirjautumalla pääset käsiksi etuihin

Kirjautuminen kannattaa! Jäsenenä pääset hyötymään sisällöistä, jotka eivät näy kuin kirjautuneille käyttäjille. Esimerkiksi jäsenetujen kampanjakoodit ovat saatavilla ainoastaan kirjautuneille. Jäsenille koottu tieto onkin eräs keskeinen OAJ:n jäsenetu – kirjautuneena jäsenenä näet enemmän!

Näet kaikki käytössäsi olevat palvelut jäsenen verkkoasioinnin sähköisten palveluiden työpöydältä.

Puuttuvat tai vanhentuneet yhteystiedot

Jos et pääse kirjautumaan, syynä voi olla se, että yhteystietosi puuttuvat tai ne ovat vanhentuneet. Tunnistaudu Omat tiedot-osioon käyttäen vahvaa tunnistautumista ja päivitä yhteystietosi ajan tasalle. Yhteystietojen päivittämisen jälkeen voit tilata itsellesi uuden salasanan. 

Suositellut selaimet

OAJ:n sähköisen asioinnin sovellusten käyttöön tarvitaan internet-yhteys ja nettiselain. Suosittelemme Mozilla Firefoxia tai Google Chromea. 

Jos päivität tietojasi Chrome-selaimessa, tarkista, että tiedot jäävät vaihtamiisi kenttiin oikein. Selaimen automaattitäyttö on tehnyt tepposia joidenkin jäsenten tietoihin niin, että esimerkiksi etunimenä ja sukunimenä on sama nimi.

Kirjautumisongelmia?

Jos et pääse kirjautumaan Omiin tietoihisi verkkosivujen Kirjaudu-napista tai saa jäsenille suunnattua sisältöä näkyviin, tee näin:

Odota muutama minuutti ja yritä uudestaan. Sivuilla voi olla ruuhkaa. Tyhjennä myös selaimen historia ja evästeet.

Jos uusista yrityksistä huolimatta et pääse kirjautumaan, vaikka aiemmin kaikki on sujunut hyvin, lähetä OAJ:hin tieto ongelmistasi yhteydenottolomakkeella.

Lisää lomakkeelle tällaiset tiedot asian selvittämistä varten:

  • Käytitkö kirjautumista yrittäessäsi jäsennumeroa, pankkitunnusta vai mobiilivarmennetta? 
  • Jos yritit kirjautua pankkitunnuksilla, minkä pankin tunnuksia käytit?
  • Millaisen virheilmoituksen sait?