Työskenteletkö palkansaajana kasvatus-, opetus- tai tutkimustyössä tai opetustoimen asiantuntija- tai johtotehtävissä? Liity OAJ:n jäseneksi!

Liity jäseneksi

Jäsenenämme saat järjestön tärkeimmän edun eli jäsenen edunvalvonnan. Lisäksi tarjoamme jäsenillemme useita rahanarvoisia jäsenetuja. Yksi tärkeä jäsenetusi on Opetus ja tiede -työttömyyskassan jäsenyys. Tutustu kaikkiin jäsenetuihin.

Järjestöön voivat liittyä kaikki opetus- tai siihen verrattavaa työtä tekevät. Jäsenyyden edellytyksenä on työskentely palkansaaja-asemassa kasvatus- ja opetustyössä tai opetustoimen asiantuntija- tai johtotehtävissä. Järjestöön voi liittyä tutkinnosta, koulutuksesta tai opettajanimikkeestä riippumatta.

Varmista edunvalvontasi työelämässä ja liity OAJ:n jäseneksi!

Liity jäseneksi

Ohjeita

Liittyminen on kaksivaiheinen.

Ensimmäinen vaihe tehdään OAJ:n verkkosivuilla. Liittyminen viedään loppuun OAJ:n sähköisessä asioinnissa, Omissa tiedoissa. Liittymisohjeisiin pääset tästä.

Järjestelmään on lisätty infopalloja, joiden takaa löydät ohjeita mm. jäsenyhdistyksen valinnan kohdalla.

Liittymisen yhteydessä kysytään myös, mikä on sinua koskeva virka- tai työehtosopimus.
Voit selvittää oman virka- tai työehtosopimuksesi joko omalta luottamusmieheltäsi tai esihenkilöltäsi. Sinua koskeva sopimus on myös kirjattu työsopimukseesi tai viranhoitomääräykseesi. Lue lisää.

Kuka voi liittyä jäseneksi?

Voit liittyä OAJ:n jäseneksi, jos

• työskentelet opetus- ja kasvatusalalla opettajana tai siihen verrattavassa työssä
  • työskentelet opetus- ja kasvatusalalla joko rehtorina tai muissa johtotehtävissä
  • sinulla opettajakelpoisena on hakuhetkellä voimassa oleva palvelussuhde
  • sinulla opettajakelpoisuutta vailla olevana on pääsääntöisesti lukukauden kestävä palvelussuhde
  • hoidat muita opetustoimeen liittyviä tehtäviä, kuten hallinto-, suunnittelu- tai tutkimustehtäviä.

Varhaiskasvatuksessa jäsenkelpoisia ovat myös varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä ja varhaiskasvatuksen esimiestehtävissä toimivat sosiaalikasvattaja- ja sosionomikoulutuksen (AMK) suorittaneet.

Opettajakelpoisuuden puuttuminen ei ole jäsenyyden este. Myös ulkomaan kansalaiset voidaan hyväksyä jäseniksi.

Työskenteletkö ammattikorkeakoulussa TKI-tehtävissä? Liity jäseneksi – OAJ neuvottelee puolestasi

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ainoa akavalainen opetus- ja tutkimusalaa edustava järjestö, joka on sopijaosapuolena yksityisen opetusalan työehtosopimuksessa. OAJ:lla on ajantasaisin ja paras tietämys alalla sovituista työehdoista ja tulkinnoista koko Akavassa sekä aito mahdollisuus neuvotella niiden sisällöistä.

Lue lisää TKI-jäsenyyssivuilta ja liity joukkoomme!

Valmistuitko? Siirry SOOLista OAJ:n jäseneksi

Ilmoita OAJ:hin liittymisestä Omissa tiedoissa, kun valmistuttuasi saat lyhyenkin opetusalan työsuhteen. Valitse valikosta ”Siirryn työelämään ja liityn OAJ:n jäseneksi”.

Siirry OAJ:n jäseneksi

Jäsenyys koulun tai oppilaitoksen mukaan

Jäsenyytesi määräytyy sen koulutusalan ja oppilaitoksen mukaan, jossa työskentelet tai jossa sinulla on keskimäärin eniten opetustunteja. Jos työpaikkasi tai opetustuntiesi pääpaino siirtyy pysyvästi toiseen oppilaitokseen, vaihdat yhdistystäsi sen mukaisesti.

Voit liittyä OAJ:n jäseneksi oman kuntasi alueella toimivan paikallisyhdistyksen tai jonkin sen jäsenyhdistyksen kautta. Lähes jokaisessa koulussa, oppilaitoksessa ja päiväkodissa on OAJ:läinen yhteysopettaja- tai henkilö eli OAJ:läisen yhdistyksen hallituksen jäsen, joka neuvoo sinua liittymisessä. Päätöksen jäsenyyden hyväksymisestä tekee yhdistyksen hallitus yhdistyslain mukaisesti.

Milloin jäsenyyteni tulee voimaan?

OAJ:n jäsenpalvelu käsittelee liittymislomakkeet saapumisjärjestyksessä. Jäsenyytesi hyväksytään alkamaan aikaisintaan jäsenyyden hakemispäivämäärästä. Varsinkin lukukausien alkaessa ja päättyessä lomakkeiden käsittelyajat voivat pidentyä. Jäsenhakemuksen käsittelyaikataulu ei viivästytä jäseneksi hyväksymispäivämäärää.

Muovinen jäsenkortti on poistunut kokonaan käytöstä. OAJ:n ja SOOLin jäsenkortti on 1.1.2023 alkaen sähköinen ja löytyy OAJ-sovelluksesta. Lue lisää oaj.fi/sovellus

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Kun siirryt OAJ:n jäseneksi toisesta ammattiliitosta, voit liittymisen yhteydessä antaa OAJ:lle valtakirjan siirron hoitamiseksi. Ammattiliiton ja työttömyyskassan jäsenyyden vaihdos pitää tehdä 30 vuorokauden kuluessa siitä, kun olet eronnut aiemmasta liitostasi.

Näin varmistat, että aikaisemman ammattiliiton tai työttömyyskassan jäsenyyden aikana kertyneet työssäolokuukaudet eli vakuutuskaudet siirtyvät jäsenyytesi mukana Opetus ja tiede -työttömyyskassaan.

Jos haluat hoitaa siirron itse, eroa edellisestä ammattiliitosta ja/tai työttömyyskassasta vasta, kun olet saanut vahvistuksen jäsenyyden hyväksymisestä.

OAJ:n ja SOOLin jäsenkortti on 1.1.2023 alkaen sähköinen ja löytyy OAJ-sovelluksesta. Muovinen kortti on poistunut kokonaan käytöstä. Lue lisää oaj.fi/sovellus

Jos et enää ole jäsenkelpoinen tai muusta syystä haluat erota OAJ:stä, ilmoita asiasta kirjallisesti yhteydenottolomakkeella. Huomioithan, että jäsenmaksuvelvollisuus on erokuukauden loppuun asti.

Työttömyyskassan jäsenenä hankitut työskentely- ja vakuutuskaudet säilyvät, jos siirryt työttömyyskassasta toiseen kuukauden kuluessa. Jäsenmaksujen tulee olla maksettuina edelliseen työttömyyskassaan/ammattiliittoon eroamishetkeen asti kyseisen kassan/liiton sääntöjen määräämällä tavalla. Jos kuukauden siirtymäaika ylittyy, sinun tulee täyttää työskentely- ja vakuutuskaudet uudelleen uudessa kassassa.

Täytä yhteydenottolomake