• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

OAJ-sovellus tuo OAJ:n taskuusi

Näin lataat sovelluksen

Huom! Sovellus ei löydy puhelinvalmistajien sovelluskaupoista.
Avaa puhelimen selain ja kirjoita osoite https://app.oaj.fi

Lue asennusohjeet alhaalta ensin kokonaan läpi. Lisää sovellus puhelimen kotinäytölle ohjeiden mukaisesti. Avaa sovellus ja kirjaudu jäsentunnuksilla, pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella. Jos sinulla on ongelmia kirjautumisessa, tarkista kirjautumisohjeista, mitä voit tehdä.

Sovellus toimii Android- ja IOS-käyttöjärjestelmissä. Suosittelemme pitämään puhelimen selaimen ajan tasalla. 

Jos tarvitset apua, katso usein kysytyistä kysymyksistä erityisesti kohta "Sovelluksen lataus ja päivitys".

Sovellusta kehitetään käyttäjäkyselyiden avulla.

Jäsenkortti vain sovelluksessa

OAJ on luopunut kokonaan muovikorttien käytöstä. Jäsenkortti löytyy OAJ-sovelluksesta. 

Lue lisää jäsenkortista

MicrosoftTeams-image (21).png

Löydä tärkeät OAJ-palvelut omasta puhelimestasi!

OAJ-sovelluksesta löydät muun muassa jäsenkortin, jäsenedut, vakuutustiedot, ajankohtaiset uutiset ja blogit, Opettaja-lehden, tärkeää tietoa työelämästä ja tietysti myös OAJ:n sähköiset palvelut. Sovellus on tarkoitettu myös SOOLin jäsenille.

Ajankohtaista 

  • Jäsenten toiveesta: Jäsenkortin voi nyt lisätä puhelimen Lompakko-sovellukseen.
    Huomioithan, että Lompakkoon lisätty jäsenkortti ei päivity. Jos jäsentietosi muuttuvat (nimi tai yhdistystiedot), poista kortti Lompakosta ja lisää se uudestaan. Lompakossa oleva kortti on kaksipuoleinen. Toiselta puolelta löytyvät mm. yhdistys- ja vakuutustiedot. Ulkoasua säätelee puhelimen valmistaja, siksi kortti on eri näköinen kuin OAJ-sovelluksessa.

  • Jäsenkortin päivittymisen jälkeen uudessa jäsenkortissa näkyy yhdistystiedot. Jos ne eivät ole ajan tasalla, sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä jäsenpalveluun. 
    Yhdistystietojen virheellisyys voi johtua siitä, että jäsentietosi ei ole ajan tasalla. Voit tarkistaa ja päivittää tietosi Omat tiedot -osiossa. Jos olet jo päivittänyt tietosi, ja palvelussuhdemuutoksen kohdalla on merkintä ”odottaa käsittelyä”, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jäsenpalvelutiimi käsittelee muutoksen ja sen jälkeen yhdistystiedot päivittyvät. Saatat joutua kirjautumaan uudestaan sovellukseen. Huomioithan, että väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä. 

  • Jäsenkortin voimassaolovuosi päivittyy automaattisesti, esim. vuodenvaihteen jälkeen kortissa näkyy vuosi 2024. SOOLin jäsenkortissa ei ole lainkaan vuosilukua. 
 

Usein kysytyt kysymykset sovelluksen teknisistä tiedoista

Pohditko, miten ladata ja asentaa sovellus puhelimeesi? Lue ohjeet ja UKK täältä.

Lue lisää

Usein kysytyt kysymykset sovelluksen sisällöistä

Miten sovellusta kehitetään ja millaisia palveluita se sisältää? Lue ohjeet ja UKK täältä.

Lue lisää

Usein kysytyt kysymykset jäsenkortista

Miten jäsenkortti toimii sovelluksessa ja miksi muovikortti poistui? Lue ohjeet ja UKK täältä.

Lue lisää

Yhteystiedot ongelmatilanteissa

Onko sinulla ongelmia sovelluksen käytössä tai sinne kirjautumisessa? Lue ohjeet täältä.

Lue lisää
 

Ohjeet ja usein kysytyt kysymykset: OAJ-sovellus ja jäsenkortti

Miksi sovelluksen asentaminen ei onnistu, vaikka noudatin asennusohjeita? 

Tarkista ainakin seuraavat asiat: onko puhelimeesi asennettu tietoturvaohjelmisto? Jos on, tarkista sen asetuksista estääkö tietoturvaohjelmisto ulkopuolisten ohjelmistojen asentamisen. Asensitko sovelluksen paikassa, missä nettiyhteys on riittävän hyvä ja vakaa? Asennusvaiheessa sovellus asennetaan puhelimelle kokonaisuudessaan, jotta sen käyttö on mahdollista jatkossa myös offline-tilassa. Kokeile asentaa sovellus uudelleen toisessa sijainnissa.


Mitä tarkoittaa kirjautumisen yhteydessä "luotettava laite"?
 

Kun tallennat puhelimesi luotettavien laitteiden joukkoon, sinun ei tarvitse kirjautua joka kerta erikseen.

Kirjautumisen jälkeen sovellus tarjoaa sinulle vaihtoehdon lisätä laite luotetuksi. Kun hyväksyt tämän, voit käyttää sovellusta 12 kuukauden ajan ilman uudelleen kirjautumisia. Toiminto pyytää nimeämään laitteen, voit keksiä sen vapaasti. Voit myöhemmin hallita luotettuja laitteitasi sähköisten palveluiden työpöydällä.

Kun vaihdat puhelinta, ja olet asettanut laitteen luotetuksi, on tietoturvasyistä tärkeää poistaa vanha laite omien luotettujen laitteiden listalta. Ohjeen tähän löydät alempaa tästä osiosta.

Miten lataan sovelluksen käyttööni Iphonella? 

Katso video

Sovelluksen lisääminen aloitusnäytölle muiden sovellusten jatkeeksi vaihtelee hieman puhelinmalleittain:

Asentaminen Safarilla 

  1. Ollessasi selaimella osoitteessa app.oaj.fi, klikkaa ruudun alareunassa olevaa jakonappia (neliö, jossa nuoli ylös). 
  2. Valitse avautuvasta valikosta ”lisää kotivalikkoon”. 
  3. Sulje selain, ja etsi puhelimesi kotivalikosta OAJ-ikoni. 
  4. Avaa sovellus klikkaamalla ikonia ja kirjaudu sisään.


Voinko vaihtaa iPhonessa OAJ-sovelluksen käyttämää selainta?

Apple on määritellyt niin, että iPhone iOS-käyttöjärjestelmässä vain Safari-selaimella pystyy tallettamaan sovelluksen sen Koti-valikkoon.

Miten lataan sovelluksen käyttööni Androidilla?

Sovelluksen lisääminen aloitusnäytölle muiden sovellusten jatkeeksi vaihtelee hieman puhelinmalleittain:

Asentaminen Google Chromella 

  1. Ollessasi selaimella osoitteessa app.oaj.fi, klikkaa ruudun alareunaan ilmestyvää Lisää aloitusnäytölle -tekstiä. Jos teksti ei ilmesty alareunaan, klikkaa ruudun oikeassa yläreunassa näkyvää kolmea pistettä.
  2. Avautuvasta valikosta valitse ”Lisää aloitusnäytölle”. Mikäli valikosta ei löydy kyseistä tekstiä, mutta siellä lukee ”Avaa OAJ”, sovellus on jo asennettu puhelimeesi.
  3. Sulje selain, ja etsi OAJ-ikoni puhelimesi aloitusnäytöltä.
  4. Avaa sovellus klikkaamalla ikonia ja kirjaudu sisään.

HUOM: Joissain Samsung -malleissa ladatut sovellukset ilmestyvät Samsung sovellukset -kansioon, mistä ne pitää käydä lisäämässä aloitusnäytölle. 

Asentaminen Firefox-selaimelle

  1. Ollessasi selaimella osoitteessa app.oaj.fi, klikkaa ruudun yläreunassa talon kuvaa missä on + merkki sisällä.
  2. Avautuvasta ruudusta valitse ”Lisää aloitusnäytölle”. 
  3. Sulje selain, ja etsi OAJ-ikoni puhelimesi aloitusnäytöltä.
  4. Avaa sovellus klikkaamalla ikonia ja kirjaudu sisään.

HUOM: Joissain Samsung -malleissa ladatut sovellukset ilmestyvät Samsung sovellukset -kansioon, mistä ne pitää käydä lisäämässä aloitusnäytölle.

Miksi en löydä OAJ-sovellusta sovelluskaupasta?

Sovellus on selainpohjainen, joten sovellus ei ole sovelluskaupoissa. Voit ottaa sen käyttöösi osoitteessa app.oaj.fi. Lisää sovellus aloitusnäyttöösi ohjeiden mukaisesti ja kirjaudu sisään.


Pitääkö sovellusta päivittää?

Selainpohjaista sovellusta ei tarvitse päivittää eikä päivittyminen edellytä käyttäjältä toimenpiteitä. Jos vaihdat puhelinta tai puhelimen selainta, sovellus pitää lisätä kotivalikkoon uudestaan edellä mainitun ohjeen mukaisesti.


Mistä näen milloin sovelluksen sisältöä on päivitetty tai mikä on sen versio?

Versio ja viimeinen päivityspäivä näkyvät Ota yhteyttä -osion viimeisellä rivillä.


Avasin sovelluksen mutta lomakkeet ovat tyhjät ja joudun kirjautumaan esimerkiksi yhteydenottolomakkeelle erikseen. Miksi?

Todennäköisesti avasit sovelluksen kirjautumatta. Sovellusta voi selata kirjautumatta mutta kirjautuminen tuo sovellukseen jäsentietosi valmiiksi ja nopeuttaa huomattavasti sähköistä asiointia. Kirjautumisohjeet löydät täältä.


Sovellus on jotenkin solmussa, mitä voin tehdä?

Poista sovellus puhelimesta. Tyhjennä selaimen välimuisti. Lataa sen jälkeen sovellus uudestaan ohjeiden mukaisesti.


Vaihdan mobiililaitetta, miten poistan OAJ-sovelluksen vanhalta laitteelta tietoturvallisesti?

Jos olet asettanut laitteen luotetuksi, on tärkeää muistaa käydä poistamassa laite omien luotettujen laitteiden listalta.


Miten poistan puhelimen luotettavista laitteista?

Voit hallita luotettuja laitteitasi kirjautumalla sähköisten palveluiden työpöydälle. Löydät työpöydän etusivulta Luotetut päätelaitteet -osion, jossa on kaikki luotetuksi määritellyt laitteesi. Poista laite klikkaamalla halutun rivin oikeasta laidasta ruksia.

imageys7zw.png

Miksi sovellus on vain suomeksi?

Sovellus on toteutettu yhteistyössä akavalaisten ammattiliittojen kanssa ja ensimmäinen toteutus on ollut vain suomeksi. Muita kieliversioita on järjestelmätoimittajalta toivottu ja ne saataneen tulevaisuudessa myös OAJ-sovellukseen. Jäsenkortin saamista koskevat sisällöt on kuitenkin käännetty ruotsiksi ja englanniksi.

Huomasin, että sovellus sisältää myös Member+ -etuja. Olen rekisteröitynyt myös Member+ -palveluun. Korvaako siis OAJ-sovellus Member+ -palvelun?

Voit edelleen jatkaa Member+ -palvelun käyttäjänä. Palvelun sisältö on kuitenkin linkitetty OAJ-sovellukseen ja se löytyy Yhteiset akavalaiset edut -otsikon alta. Member+ -palvelusta saat edelleen oman erillisen uutiskirjeen, jos olet sen tilannut.

Miten sovellusta kehitetään ja miten sen sisältöön voi vaikuttaa? 

Sovellusta kehitetään käyttäjäkyselyiden perusteella. 

Minulla ei ole älypuhelinta, miten saan jäsenkortin?

Siirry sivulle Jäsenedut-sivuille. Jäsenkortin tulostus löytyy sivun alaosasta. Kirjaudu ohjeiden mukaisesti. Tulosta itsellesi paperinen jäsenkortti. Täytä korttilomakkeeseen nimesi ja jäsennumerosi. Jäsennumero löytyy Omat tiedot -osiosta (Jäsentiedot). Huom! Tuloste ei ole matkavakuutus- tai viisumitodistus. Sen voi tilata täältä.

Puhelimeni käyttöjärjestelmä ei ole Android eikä IOS, miten saan jäsenkortin?

Siirry sivulle Jäsenedut-sivuille. Jäsenkortin tulostus löytyy sivun alaosasta. Kirjaudu ohjeiden mukaisesti. Tulosta paperinen jäsenkortti. Täytä korttilomakkeeseen nimesi ja jäsennumerosi. Jäsennumero löytyy Omat tiedot -osiosta (Jäsentiedot). Huom! Tuloste ei ole matkavakuutus- tai viisumitodistus. Sen voi tilata täältä.

Olen SOOLin jäsen. Mistä minä saan jäsenkorttini?

Myös SOOLin jäsenkortti on OAJ-sovelluksessa. Lataa sovellus ohjeiden mukaan.


Miksi jäsenkortissa on väärät yhdistystiedot?

Jäsenkortin yhdistystiedot haetaan jäsenrekisteristä. Palvelussuhdemuutos (uusi työpaikka tai työnantaja) voi odottaa käsittelyä. Omat tiedot -osiosta näet tekemäsi muutoksen tilan. Kun muutos on käsitelty, tiedot päivittyvät. Yhdistystietojen päivittyminen jäsenkorttiin saattaa kestää yön yli. Väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä. Tarvittaessa kirjaudu uudestaan sovellukseen.

Olen päivittänyt tiedot Omat tiedot -osiossa. Miksi yhdistystiedot ovat väärin?

Palvelussuhdemuutos (uusi työpaikka tai työnantaja) voi odottaa käsittelyä. Omat tiedot -osiosta näet tekemäsi muutoksen tilan. Heti kun muutos on käsitelty, tiedot päivittyvät. Väärä yhdistystieto ei estä kortin käyttöä. Tarvittaessa kirjaudu uudestaan sovellukseen.


En pääse kirjautumaan, miten toimin?

Tarkista ihan ensin kirjautumisohjeet ja OAJ-sovellusta koskevat usein kysytyt kysymykset. Jos kirjautuminen ei onnistu, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella.


Haluan muovikortin, miten toimin?

Valitettavasti muovikortin tilaaminen ei ole enää mahdollista. Poikkeuksena Opetusalan Seniorijärjestö OSJ, jonka jäsenillä muovikortti säilyy.

 
Miksi muovikortti poistui?

Olemme kysyneet jäsenten mielipidettä useammassa palvelutyytyväisyyskyselyssä. Jo vuonna
2019 enemmistö vastaajista olisi ollut valmis luopumaan muovikortista. OAJ on omalta osaltaan mukana vähentämässä muovia. Muovikortti vanhenee ja sen postitus kolmen vuoden välein on huomattavan kallista. 

Muovista jäsenkorttia on voinut hyödyntää myös jäsenyyden päättymisen jälkeen. OAJ haluaa kohdentaa jäsenedut vain jäsenille. Sovellukseen ei pääse kirjautumaan, jos ei ole jäsen. 

 
Jäsenkortissa oli ennen bensaetu. Miksi bensaetu poistui?

OAJ:n valtuusto on hyväksynyt kevätkokouksessaan 2021 OAJ:n ilmastoteot -ohjelman. Tämän seurauksena OAJ on päättänyt luopua St1:n kanssa tehdystä yhteistyöstä. Jos olet käyttänyt tätä jäsenetua ja haluat saada alennuksia myös ensi vuonna, niin suosittelemme sinua hankkimaan St1:n käteisalennuskortin.


Saako kortin lisättyä puhelimen omaan Lompakko-sovellukseen?

Kyllä saa. Huomioithan, että Lompakkoon lisätty jäsenkortti ei päivity ja se on ulkoasultaan hieman erinäköinen kuin OAJ-sovelluksessa oleva jäsenkortti. Lompakko-sovelluksessa olevien korttien ulkoasua säätää puhelinvalmistaja. Lompakossa jäsenkortti on kaksipuoleinen. Jos jäsentietoihisi tulee olennaisia muutoksia, poista jäsenkortti Lompakosta ja tallenna se sinne uudestaan. 


Toimiiko jäsenkortti niin sanotusti offlinessa eli verkkoyhteyksien ulkopuolella?

Kyllä. Jäsenkortti ei edellytä datayhteyttä. 

 
Toimiiko jäsenkortti ulkomailla?

Yleisesti ulkomailla jäsenkorttien hyväksyminen vaihtelee paljon sen mukaan, missä maassa korttia käyttää ja millaisesta edusta on kyse. Usein esimerkiksi vakuutuskorvauksia joutuu hakemaan jälkikäteen, koska ulkomailla ei hyväksytä minkäänlaisia jäsenkortteja vakuutustodistuksena. Vakuutusyhtiö Turva on tietoinen uudesta jäsenkortista ja välittänyt tietoa myös yhteistyökumppaneille. Mutta silti paikallinen lääkärikeskus tai yleisesti jäsenedun tarjoaja voi olla hyväksymättä jäsenkorttia.

Matkavakuutus- tai viisumitodistuksen voit tilata Turvan OAJ-sivuilta täältä. Todistusta ei tarvita, jos sinulla on jäsenkortti mukana. Siinä on samat tiedot kuin matkavakuutustodistuksessa. 

Miten voin tilata matkavakuutus- tai viisumitodistuksen?

Matkavakuutus- ja viisumitodistuksen voit tilata Turvan OAJ-sivuilta täältä. Todistusta ei tarvita, jos sinulla on jäsenkortti mukana. Siinä on samat tiedot kuin matkavakuutustodistuksessa. 

Usein tekniset ongelmat ratkeavat, kun poistaa sovelluksen puhelimesta ja lataa sen uudestaan. Kannattaa myös kokeilla uloskirjautumista. 

Jos et löydä vastauksia usein kysytyistä kysymyksistä, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella

Kirjautumiseen liittyviä vastauksia löydät kirjautumisohjeista. Jos kirjautuminen ei toimi, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella

Tarvitset yhteydenottoa varten sovelluksen versionumeron. Se löytyy Ota yhteyttä -osion viimeiseltä riviltä.

Pohditko, miten saada jäsenkortti, jos sinulla ei ole älypuhelinta tai käyttöjärjestelmäsi ei ole iOS tai Android?

Ei hätää! Kirjaudu ja lataa silloin paperinen jäsenkortti alta.

Kirjaudu ja tulosta paperinen jäsenkorttisi täältä.

 

Kirjautumisohjeet

Onko sinulla ongelmia kirjautumisen kanssa? Katso kootut kirjautumisohjeet täältä.

Lue lisää

Omat tiedot-kirjautuminen

Pidä jäsentietosi ajan tasalla, jotta sovellus toimii sinulle parhaalla tavalla ja sitä on vaivatonta käyttää.

Lue lisää