Opetus- ja kulttuuriministeriön oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin toimenpideohjelma etenee. Opettajille se tarkoittaa esimerkiksi turvallisuuskulttuuria edistävää täydennyskoulutusta.
Turvallisuuskulttuuria tehdään aktiivisesti osaksi kouluarkea opetus- ja kulttuuriministeriön oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin toimenpideohjelmassa.
Ohjelma vahvistaa varautumista koulumaailmaan kohdistuviin uhkiin. Myös kiusaamisen ja häirinnän vastaista työtä jatketaan kaikilla kouluasteilla.
– On hienoa että ministeriö tarttuu kokonaisvaltaisesti päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten turvallisuuden kehittämiseen. Ohjelma vastaa OAJ:n pitkäaikaisia turvallisuuden kehittämistä koskevia tavoitteita, sanoo OAJ:n työelämäasiamies Riina Länsikallio.
Myös rehtoreille lisää turvallisuusosaamista
Rehtoreilta edellytettävään opetushallinnon tutkintoon on lisätty turvallisuusjohtamista ja -osaamista tukevaa sisältöä.
Vuosina 2019–2021 toteutetaan myös kehittämishanke, jossa kehitetään turvallisuuskulttuuria varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa sekä vapaan sivistystyön oppilaitoksissa.
Lähtökohtana on turvata kaikkien lasten, oppijoiden ja opetushenkilöstön oikeus turvalliseen oppimis- ja työympäristöön.
Ministeriön tiedotteessa opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen korostaa, että säädökset velvoittavat päiväkoteja, kouluja, oppilaitoksia ja korkeakouluja huolehtimaan oppimisyhteisön ja henkilöstön turvallisuudesta.
– On tärkeää, että ohjelma tuo aidosti toivottuja vaikutuksia opettajien ja esimiesten arkityöhön. Tässä työssä myös OAJ on mielellään mukana, Länsikallio sanoo.
Toimenpideohjelman ohjausta ja seurantaa varten asetetaan valtakunnallinen ohjausryhmä.
Teksti: Tiina Tikkanen