• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Varhaiskasvatuksen opettaja: ”Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että koulutukseni ei näy palkassani”

06.03.2020 - 08.00 Uutinen
Kuvituskuva
"On kaikkea muuta kuin säästöä kouluttaa ensin opettajia päiväkotiin, jos he hakeutuvat sitten muualle töihin huomatessaan, että palkka ei vastaakaan työn vaativuutta", varhaiskasvatuksen opettaja Susanna Jauhiainen muistuttaa.

Susanna Jauhiaisen mielestä Helsingin ylimääräiset korotukset varhaiskasvatuksen opettajien palkkoihin näyttivät opettajille, että kaupunki arvostaa heidän työtään. Ne ovat myös askel oikeaan suuntaan: koko alan palkkatasoa tulee nostaa, koska varhaiskasvatuksen opettajien palkka ei vastaa työn vaativuutta.

Varhaiskasvatuksen opettaja ja kasvatustieteen maisteri Susanna Jauhiainen vastaa viiteen työhönsä liittyvään kysymykseen.

1. Mikä työssäsi on vaativinta?

Me varhaiskasvatuksen opettajat vastaamme koko päiväkotipäivän toimintarakenteesta. Siitä, että toiminta on lain, opetussuunnitelman ja lapsen henkilökohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaista. Vastuullamme on myös erilaisten pedagogisten asiakirjojen laatiminen. Siihen me tarvitsemme korkeakoulututkinnon: työ ei ole liian kuormittavaa, kun hallitsee siinä tarvittavat taidot.

Varhaiskasvatus on lähtökohtaisesti lapsen etu ja oikeus. Uskon tosi vahvasti, että laadukas varhaiskasvatus pystyy lisäämään hyvää lapsuuteen. Varhaiskasvatuksella on myös todella suuri syrjäytymistä ja eriarvoisuutta ehkäisevä vaikutus.

Uskon tosi vahvasti, että laadukas varhaiskasvatus pystyy lisäämään hyvää lapsuuteen.

Työn rakenteet aiheuttavat sitä, että välillä tekee tiukkaa pysyä aikatauluissa ja arjessa on kiireen tuntu. Meillä työntekijöillä ei ole työrauhaa olla omassa lapsiryhmässä, koska aina on katsottava koko talon suhdelukuja ja on mahdollista, että jonkun oman ryhmän henkilökunnasta pitää siirtyä toiseen lapsiryhmään. Tämä kuormittaa monia alalla.

Olen kuitenkin itse tyyppiä, joka ainakin vielä toistaiseksi suhtautuu positiivisesti työhönsä. Nautin työni haasteista.

2. Miksi opiskelit kasvatustieteen maisteriksi, vaikka pätevyyteen riittää kandidaatin tutkinto?

Kun sain tietää, että varhaiskasvatuksessa voi opiskella maisteriksikin, päätin pyrkiä siihen, koska tiedän, että tämä on minun alani. Minua kiinnostaa tutkimus ja tutkimustiedon hyödyntäminen myös käytännön varhaiskasvatustyössä.

Minusta olisi tavoiteltava tila, että me kaikki varhaiskasvatuksen opettajat olisimme maistereita. Ja maisterin tutkinnon tulisi näkyä myös palkassa.


3. Miksi varhaiskasvatuksen opettajien palkkoja on korotettava?

Varhaiskasvatuksen opettajan palkka ei vastaa työn vaativuutta. Helsingissä elämisen kustannukset ovat korkeat. Tiedän, että alallamme on ihmisiä, jotka palkkansa vuoksi miettivät, onko tämä riittävä tulotaso perheen perustamiseen.

Tiedän, että alallamme on ihmisiä, jotka palkkansa vuoksi miettivät, onko tämä riittävä tulotaso perheen perustamiseen.

Kyllä meidän palkkatasoomme tarvitaan korotus. Palkan tulisi olla lähempänä sitä kolmea tonnia. Tämä työ vaatii korkeakoulutuksen. Ja on myös lasten etu, että opettajat saavat riittävää palkkaa.

Jos me emme saa työstämme tarpeeksi palkkaa, hakeudumme tehtäviin, joissa saamme enemmän. On kaikkea muuta kuin säästöä kouluttaa ensin opettajia päiväkotiin, jos he hakeutuvat sitten muualle töihin huomatessaan, että palkka ei vastaakaan työn vaativuutta.

Työnantajani Helsingin kaupunki on nyt nostanut hieman varhaiskasvatuksen opettajien palkkoja, ja se on hyvä alku. Koska Helsinki on tehnyt pienen satsauksen palkkoihimme, tuntuu siltä, että työnantajani arvostaa työtäni. Arvostuksen näyttäminen vaatii työnantajalta tuollaisia konkreettisia tekoja.

 

4. Mikä lisäisi varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia?

Se, että alalla olisi toimiva sijaisjärjestelmä ja päiväkodeissa olisi päteviä opettajia. Sijaisia pitäisi tilata aina, kun on tarvetta, eikä katsoa, irtoaisiko se apu jostain toisesta lapsiryhmästä.

Silloin kenenkään aikuisen ei tarvitsisi vaihtaa toiseen ryhmään, vaikka omasta ryhmästä olisikin lapsia sinä päivänä poissa. Tämä toisi meille työrauhaa ja helpottaisi työn suunnittelua. Henkilökunta ansaitsisi työskennellä omassa ryhmässään, vaikka suhdeluku joskus alittuisi.

Työhyvinvointiani lisäisivät myös liikuntasetelit ja muut työsuhde-edut.

5. Miksi varhaiskasvatuksen opettajien sopimusalasiirto opettajasopimukseen (OVTES) on toteutettava?

Se olisi tärkeää, koska silloin meidän palkkamme määräytyisi koulutuksemme mukaan. Nykyisessä sopimuksessa se ei mene niin, vaan epäpätevä opettaja saa työstä saman palkan kuin minä maisterina. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että koulutukseni ei näy palkassani.

Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että koulutukseni ei näy palkassani.

Lisäksi kuulumme mielestäni ehdottomasti samaan sopimukseen kuin muutkin opettajat. Siksi sopimusalasiirto olisi todella merkityksellinen asia. Varhaiskasvatusjärjestelmä on yhtä lailla osa koulutuspolkua.

Teksti Veera Nuutinen
Kuva Jarkko Mikkonen

Tykkää ja jaa opettajien videot ja kuvat leviämään somessa!

Sopimusneuvottelujen aikana nostamme opettajien työn merkitystä, palkankorotusten ja työhyvinvoinnin tärkeyttä OAJ:n somekanavissa esiin Hyvän tekijät -videoiden ja kuvien avulla. Seuraa ja jaa sisältöjä Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!

 

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

  • Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • OAJ neuvottelee-sivuilta löydät tuoreimmat uutiset sopimusneuvotteluista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä. 
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.
  • Somessa käytössä on aihetunniste #oajneuvottelee

Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!