Blogi: Jokainen työyhteisö voisi oppia Huuhkajista ja Leijonista

20.02.2020 - 08.00 Blogi

Mikä yhdistää Leijonien maailmanmestaruutta keväältä 2019 ja Huuhkajien saavuttamaa em-kisapaikkaa? Joukkuepeli. Menestys rakentui yhdessä tekemisen varaan. Joukkueiden menestyksestä voitaisiin ottaa oppia myös työelämässä, kirjoittavat OAJ:n työhyvinvointityöryhmän jäsenet.

Markku Kanerva sai aikaan sen, mitä moni piti mahdottomana. Hän johdatti jalkapallossa miesten A-maajoukkueen ensimmäistä kertaa em-kisoihin.

Kanervan peliajatus ei korosta yksilöitä vaan joukkuetta. Kanervan opeilla Huuhkajista tuli tiimi, joka on parempi kuin erillisten pelaajien taitojen summa.

Myös työelämässä menestytään ja voidaan paremmin, kun toimitaan joukkueena.

Yhdessä olemme enemmän

Työelämässäkin kannattaa huomioida joukkuekaverit.

Toimi siten, että työkaveri pystyy antamaan parhaansa. Mahdollista onnistuminen omilla toimillasi ihan jokaiselle.

Ota huolen aiheet heti puheeksi. Puhu kannustaen ja juorua pelkkää hyvää. Tarjoa työrauhaa.

Kohtaa ja kuuntele kaikkia toimijoita työpaikallasi.

Kehittäminen kuuluu kaikille

Mikään urheilujoukkue ei voi nojata pelkästään siihen, että valmentaja keksii uusia keinoja päihittää vastustaja. Sama pätee työelämässä työhyvinvoinnin kehittämiseen. Se kuuluu kaikille.

Yhteistoiminta tulee ymmärtää laajasti – työolojen kehittäminen on kaikkien työyhteisön jäsenten tehtävä. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi tulee työhyvinvoinnin portaiden perusta olla kunnossa.

Jos lähtökohtaisesti psykofysiologiset perustarpeet, kuten työpaikkaruokailu, työkuormitus tai työtyöterveys työpaikalla horjuvat, kannattaa rohkaista mielensä ja ottaa asia esille.

Työkykyä kannattaa johtaa ennakoivasti

Työhyvinvointi syntyy sujuvasta työstä, toimivasta työyhteisöstä, hyvästä johtamisesta sekä arvostavista ammatillisista kohtaamisista. Omasta hyvinvoinnista ja työkyvystä huolehtiminen myös vapaalla tukee työhyvinvointia.

Näitä työhyvinvoinnin elementtejä kannattaa vaalia ja kehittää. Tähän oiva väline on työhyvinvointisuunnitelma.

Ei odoteta asioiden muuttumista ongelmiksi, vaan käännetään ajatus ratkaisuihin. Ratkaisut syntyvät kuten maalit jalkapallossa tai jääkiekossa: yhdessä tekemällä, kun hyvät suunnitelmat otetaan yhdessä käyttöön ja muutetaan sanat teoiksi.

Ratkaisut syntyvät kuten maalit jalkapallossa tai jääkiekossa: yhdessä tekemällä.

Tee ja toimi siten, että kaikkien on hyvä olla

Helsingin kaupunki julkaisi viime vuonna Sopuisasti stadissa -oppaan, jossa on kuuden kohdan lista toimivan työyhteisön peruspilareista. Näihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jokaisella koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan työpaikalla.

• Selkeä perustehtävä: Jokainen tietää aamulla töihin tullessaan, mitä ryhtyy tekemään.
  • Valmentava johtaminen: Esimies kannustaa työntekijöitä yhteisiin tavoitteisiin sekä edesauttaa hyvän työilmapiirin ja vahvan sosiaalisen pääoman syntymistä.
  • Selvä vastuunjako: Jokainen yhteisön jäsen tietää, mitä vastuuta hänelle kuuluu ja mihin hän voi vaikuttaa. Hän ymmärtää myös, mistä hänen ei tarvitse huolehtia.
  • Yhdessä sovitut toimintatavat: Työyhteisön toimintatavat ovat selkeät ja yhteisesti sovitut ja niitä noudatetaan.
  • Hyvä ilmapiirin rakentaminen: Kun työntekijät ovat aktiivisia asioiden esiintuomisessa, edistetään hyvää vuorovaikutusta. Kun vuorovaikutus toimii, myös mahdolliset ristiriidat saadaan nopeasti käsittelyyn ja työt etenemään häiriöttä. Esimies ja työkaverit eivät voi arvata toistensa ajatuksia, mikäli he eivät kerro niistä.
  • Toiminnan arviointi: Työpaikalla on hyvä pysähtyä säännöllisesti miettimään, miten meillä menee.

Mervi Piirainen

Työsuojeluvaltuutettu, OAJ:n työhyvinvointityöryhmän jäsen

Mari Parikka-Nihti

Työsuojeluvaltuutettu, OAJ:n työhyvinvointityöryhmän varajäsen

Merja Laitinen

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja, OAJ:n työhyvinvointityöryhmän varajäsen

Työhyvinvoinnin lukuvuosi

OAJ tarjoaa työkaluja työssäjaksamiseen läpi lukuvuoden. Koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden ongelmiin vastataan kuukausittain vaihtuvin teemoin. Tutustu vinkkeihin ja hyvinvointietuihin!

Työhyvinvointivuosi

Työhyvinvointiblogi