Nykyinen oppivelvollisuusmalli on tullut tiensä päähän, sillä suomalaisten osaamistaso on alkanut laskea. Oppivelvollisuuden uudistaminen on tehokkain keino nostaa osaamistasoa ja vähentää koulupudokkuutta. Tarjoamme valmiita ratkaisuja, joilla opinpolku laitetaan uusiksi.

Nykyinen, vuonna 1921 voimaan tullut oppivelvollisuus siivitti Suomen menestystarinaan, joka jatkui lähes sadan vuoden ajan. Nyt tarinalle on tullut seinä vastaan, sillä osaamistaso on alkanut laskea, eikä koulupudokkuuden määrä ole vähentynyt. Tämän vuoksi OAJ esittää oppivelvollisuuden uudistamista.

Viimeistään vuoden 2019 eduskuntavaaleissa ja tulevassa hallitusohjelmassa on otettava kantaa oppivelvollisuuteen. Tarkasteltavaksi on otettava koko koulutuspolku, sillä oppimismotivaation synty alkaa jo varhaiskasvatuksessa. Kun oppimisen ilo alkaa varhaisina vuosina, se kantaa läpi elämän. Suomesta on tultava jälleen maa, jossa tekee mieli oppia koko ajan lisää.

Eiköhän siis laiteta opinpolku uusiksi! Teimme uudistamistyön helpoksi, sillä loimme valmiit työkalut, joilla uusi oppivelvollisuus rakennetaan.

Oppivelvollisuuden laajentaminen