Isoja ihmeitä on tehty, uusi ihme edessä – opettajat ansaitsevat nyt kaikkien arvostuksen

07.05.2020 - 14.13 Blogi

Maaliskuussa alkoi todellinen opetuksen superkevät, kun opettajat muuttivat parissa päivässä työn tekemisen tapansa. Nyt sama vaatimus toistuu. Me käärimme hihat ja valmistaudumme uuteen ihmeeseen. Yhdessä kyllä selviämme, mutta tarve satsata hyvinvointiin vain korostuu päivä päivältä, kirjoittaa OAJ:n työhyvinvointityöryhmän puheenjohtaja Marja Hänninen-Helin.

Vuosi sitten suunnittelimme OAJ:n työhyvinvoinnin lukuvuotta. Silloin asetimme tavoitteeksi työhyvinvoinnin näkyväksi tekemisen ja vakavasti ottamisen.

Maaliskuun jälkeen työhyvinvointia ei arjessa ole aina muistettu kaiken kiireen keskellä. Riskien arvioinnit tulivat viiveellä, kun tavoitteena oli saada homma hoidettua. Opettajat, rehtorit ja koulutuksen järjestäjät ovat tehneet moninkertaisen työn kevään aikana.

Poikkeusoloissa on uurastettu yhteisen hyvän eteen

Kun työn tuntee merkitykselliseksi, sitä jaksaa tehdä hetken aikaa hyvinkin haastavassa tilanteessa. Oppilaitoksissa ja päiväkodeissa on ymmärretty, että nyt on aika tehdä töitä kansan hyväksi, uutterasti ja mukisematta.

Median ja mielipiteiden ristiaallokossa on haettu linjaa etäopetukseen: mikä on liikaa, mikä on liian vähän. Toiveita on riittänyt, ja niihin on vastattu. Varhaiskasvatuksessa on puolestaan päivästä toiseen tehty lähityötä tietäen, että tartuntariski on koko ajan olemassa – ja valittavasti samalla peläten lomautuksia.

Lopputulos on ollut hyvä. Huoltajat eri puolella Suomea ovat kertoneet olleensa tyytyväisiä, ja opettajat ovat saaneet suuret kiitokset ammatillisesta pätevyydestään ja kyvystään muuntua kriisitilanteessa nopeasti. Myös ministerit ovat kiittäneet.

Kaikki on vienyt energiaa valtavasti – uuden opettelu ei ole ollut kevyttä. Välillä lisäksi laitteet reistaavat, ja pinna on kireällä.  Opettajille tehdyissä kyselyissä on selkeästi nähtävissä työmäärän suuri kasvu ja sen aiheuttama väsymys.

Nyt tarvitaan taas ihmeitä sekä tukea ihmeiden tekijöille

Olisin suonut opettajille tämän urakan jälkeen loman. Mutta toisin kävi: aloitamme uuden loppurutistuksen sairauden pelon varjostamina.

Suojavarusteita ei ole tiedossa, ja vielä on hämärän peitossa, miten saamme kaksiviikkoisen vedettyä turvallisesti läpi. Valtakunnan tason ohjeistukset eivät juuri arjessa auta, vaan vastuu opetuksen turvallisuudesta on sysätty koulutuksen järjestäjille – sekä viime kädessä rehtoreille ja päiväkotien johtajille.

Työsuojeluvaltuutetuilla ja työterveydellä on myös suuri rooli siinä, että paluu lähiopetukseen sujuu mahdollisimman turvallisesti.

Mutta me teemme sen. Vapun aikaan opettajat ovat aloittaneet suuntautumisen jälleen uuteen. Me teemme uuden ihmeen jo toistamiseen tämän kevään aikana. Nielemme mielipiteemme ja käärimme hihat. Asenne ratkaisee.

Nielemme mielipiteemme ja käärimme hihat.

Opettajien arvostuksen tulisi olla tässä hetkessä korkealla ja sen pitäisi kuulua julkisuudessa. He tarvitsevat ja ansaitsevat tukea muulta yhteiskunnalta. Olemme käyneet selviämistaistelua ja käymme sitä yhä.

Kasvatus- ja opetusala on näyttänyt vahvat voimavaransa yhteiskunnan tukipilarina sellaisissakin tehtävissä, jotka eivät kuulu koulun ydintehtäviin vaan pikemminkin lastensuojeluun: koulu on merkittävä paikka lapselle, opettaja merkittävä henkilö oppilaalle.

Työhyvinvointiin satsaamisen merkitys vain korostuu

Työhyvinvoinnin lukuvuosi päättyy toisissa merkeissä kuin olimme odottaneet. OAJ:n valtuusto päätti viime syksynä ottaa työhyvinvoinnin teeman pysyväksi aiheeksi toiminnassaan. Ensi syksynä jatkamme teemaa tiedostaen entistä syvemmin oman arvomme. Ja sen, miten tärkeää on ylläpitää yhteiskuntamme tärkeän ammattikunnan hyvinvointia ja toimintakykyä.

Virtuaalisen Suvivirren jälkeen tämä lukuvuosi on ohitse ja alkaa kesä. Jos toinen korona-aalto tulee, olemme jo valmiimpia.

Terveyttä, valoa ja voimia!

Marja Hänninen-Helin

OAJ:n työhyvinvointiryhmän puheenjohtaja

Koronavirus: Ohjeita ja tietoa poikkeusoloista

• OAJ kokoaa verkkosivuilleen vastauksia jäsenten koronavirusta koskeviin kysymyksiin. Tutustu: oaj.fi/koronavirus
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö viestii koronaviruksesta ja siihen varautumisesta täällä.
  • Opetushallitus julkaisee verkossa ohjeita ja tukimateriaalia opettajille sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjille. Tutustu täällä!
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa koronavirustilannetta ja vastaa kysymyksiin. Tutustu THL:n tilannekuvaan ja usein kysyttyihin kysymyksiin!
  • Työterveyslaitos ohjeistaa työpaikkoja koronavirusepidemian ehkäisemisestä. Tutustu ohjeisiin!
Työhyvinvointiblogi