OAJ i fickan med OAJ-appen

Så här laddar du ner appen

Obs! Appen finns inte i telefontillverkarnas appbutiker.
Öppna telefonens webbläsare och skriv adressen https://app.oaj.fi.

Läs först igenom anvisningarna i sin helhet. Följ instruktionerna för att lägga till appen på telefonens hemskärm. Öppna appen och logga in med dina medlemskoder, bankkoder eller mobilt bank-id. Om du har problem med att logga in kan du läsa inloggningsanvisningarna  för att se vad du kan göra.

Applikationen fungerar i Android- och iOS-operativsystem.
Vi rekommenderar att du håller telefonens webbläsare uppdaterad.

Om du behöver hjälp, läs "Ladda ner och uppdatera appen"
under vanligt ställda frågor.

Medlemskortet förnyades vid årsskiftet

Plastkortet gick till historien vid årsskiftet då vi övergick till digitalt medlemskort i OAJ-applikationen. Ladda ner appen och börja använda ditt digitala medlemskort.

MicrosoftTeams-image (21).png

Ha OAJ-tjänsterna i telefonen!

I OAJ-applikationen finns bland annat medlemskort, medlemsförmåner, Feelingmätaren, försäkringsinformation, aktuella nyheter och bloggar, tidningen Opettaja, viktig information om arbetslivet och naturligtvis också OAJ:s elektroniska tjänster. Appen är också avsedd för SOOL-medlemmar.

Aktuellt

• På medlemmarnas begäran: Medlemskortet kan läggas till i telefonens Plånbok. Den här egenskapen togs i bruk 17.3.2023. Observera att medlemskortet inte uppdateras i Plånboken och att kortet ser lite annorlunda ut än i OAJ-appen. Om dina medlemsuppgifter ändras väsentligt ska du radera kortet i plånboken och spara det på nytt igen. I plånboken är medlemskortet tvåsidigt.
  • På medlemskortet står också föreningstillhörighet. Du behöver inte kontakta OAJ:s medlemsservice om föreningsuppgiften är fel. Vänligen kontrollera och eventuellt korrigera uppgifterna under Egna uppgifter. Om du redan har uppdaterat dina uppgifter och det står ”odottaa käsittelyä” behöver du inte göra något. Vår medlemsservice gör ändringen. Observera att du behöver kanske logga in på appen på nytt för att få fram de korrigerade uppgifterna. Kortet fungerar som vanligt även om föreningstillhörigheten är fel.
  • Medlemsåret uppdateras automatiskt vid årsskiftet.

Ladda ner och uppdatera appen

Applikationens innehåll och tjänster

Medlemskortet

Kontaktinformation vid problem

Läs mera

Vanligt ställda frågor om OAJ-appen och medlemskortet

Varför kan jag inte installera appen trots att jag följde installationsanvisningarna?

Kontrollera åtminstone följande: finns det någon säkerhetsprogramvara installerad på din telefon? Om så är fallet, kontrollera inställningarna för att se om säkerhetsprogramvaran förhindrar installation av programvara från tredje part. Installerade du appen på en plats där internetanslutningen är tillräckligt bra och stabil? Applikationen installeras först i sin helhet i telefonen så att den sen även kan användas off-line i fortsättningen. Försök att installera appen på nytt på en annan plats.

Vad betyder "betrodd enhet" när du loggar in?

När du lagrar din telefon bland betrodda enheter behöver du inte separat logga in varje gång.

Efter inloggning kommer appen att erbjuda dig möjligheten att lägga till enheten som betrodd. När du har godkänt detta kommer du att kunna använda appen i tolv månader utan att behöva logga in igen. Funktionen kommer att be dig att namnge enheten och du kan fritt namnge den. Du kan senare hantera dina betrodda enheter i Egna uppgifter under Jäsenen verkkoasiointi. Du kommer hit från samma plats där lösenordet kan ändras.

När du byter till en ny telefon är det viktigt att ta bort den gamla telefonen från listan över betrodda enheter av säkerhetsskäl.

Hur laddar jag ner appen på min Iphone?

Se video

Att ladda ner en app varierar något beroende på telefonmodell.

Installera med Safari

1. När du är i Safari-webbläsaren på app.oaj.fi, klickar du på delningsknappen längst ner på skärmen (fyrkanten med pil uppåt).
  2. I menyn som öppnas väljer du "lägg till på hemskärmen."
  3. Stäng din webbläsare och leta efter OAJ-ikonen på telefonens hemskärm.
  4. Öppna appen genom att klicka på ikonen och logga in.

Kan jag byta webbläsaren som används av OAJ-appen i min iPhone?

I iOS-systemet kan du bara använda Safari-webbläsaren för att lagra applikationen på din hemskärm.

Hur laddar jag ner appen på min Android?

Att ladda ner en app varierar något beroende på telefonmodell:

Installera med Google Chrome

1. När du är på adressen app.oaj.fi klickar du på texten "Lägg till på hemskärmen” som visas längst ner på skärmen. Om texten inte visas klickar du på de tre punkterna längst upp till höger på skärmen.
  2. I menyn som öppnas väljer du "Lägg till på hemskärmen". Om du inte hittar den texten i menyn, men det står "Öppna OAJ", är appen redan installerad på din telefon.
  3. Stäng din webbläsare och leta efter OAJ-ikonen på telefonens startskärm.
  4. Öppna appen genom att klicka på ikonen och logga in.

Obs! På vissa Samsung-modeller visas nedladdade appar i mappen Samsung appar, varifrån de måste läggas till på hemskärmen.

Installera med Firefox

1. När du är på adressen app.oaj.fi klickar du uppe på skärmen på bilden av ett hus med ett + tecken.
  2. Välj texten "Lägg till på hemskärmen”.
  3. Stäng webbläsaren och sök OAJ-ikonen på hemskärmen.
  4. Öppna appen genom att klicka på ikonen och logga in.

Varför kan jag inte hitta OAJ-appen i appbutiken?

Appen är webbaserad och finns därför inte i appbutiker. Du kan aktivera appen på adressen app.oaj.fi. Följ instruktionerna för att lägga till appen på hemskärmen och logga in.

Måste appen uppdateras?

Den webbaserade appen behöver inte uppdateras och användaren behöver inte vidta några åtgärder för att uppdatera den. Om du byter telefon eller webbläsare måste du lägga till appen på hemskärmen igen enligt instruktionerna ovan.

Var kan jag se när appen har uppdaterats och till vilken version?

Version och senaste uppdateringsdatum visas på den sista raden i avsnittet Kontakta oss.

Jag öppnade appen men formulären är tomma och jag måste till exempel logga in separat till kontaktformuläret. Varför?

Troligtvis öppnade du appen utan att logga in. Du kan bläddra i applikationen utan att logga in, men bara genom inloggning kommer dina medlemsuppgifter färdigt fram och försnabbar avsevärt behandlingen av dina e-ärenden. Läs hur du loggar in.

Appen krånglar, vad kan jag göra?

Radera appen från din telefon. Rensa webbläsarens cacheminne. Ladda appen på nytt enligt anvisningarna.

Jag byter mobil enhet, hur raderar jag OAJ-appen från en gammal enhet på ett säkert sätt?

Om du har accepterat en enhet som betrodd är det viktigt att komma ihåg att ta bort enheten från listan över betrodda enheter när du byter mobil.

Hur tar jag bort min telefon från betrodda enheter?

Du kan hantera dina betrodda enheter genom att logga in till Egna uppgifter och gå till ”Jäsenen verkkoasiointi”. Du kommer hit från samma plats där du kan ändra ditt lösenord. Under Luotetut päätelaitteet (Betrodda enheter) finns alla dina betrodda enheter listade. Klicka på krysset till höger på samma rad för att ta bort enheten.

imageys7zw.png

Varför är appen bara på finska?

Applikationen har genomförts i samarbete med Akava-fackförbund och åtminstone till en början är appen enbart på finska. Vi har dock önskat språkversioner av systemleverantören. Texter som gäller medlemskortet är översatta till svenska och engelska.

Jag har tidigare registrerat mig till Feelingmätaren men den identifierar mig inte?

Det här kan bero på att du använder en annan e-postadress i Feelingmätaren än den som du har uppgett som den primära e-postadressen i OAJ:s medlemsregister. Du kan ändå fortsätta använda appen och Feelingmätaren. Om du vill kan du uppdatera till samma e-postadress i medlemsinformationen eller Feelingmätaren.

Jag märkte att appen också innehåller Member+ förmåner. Jag är också registrerad i Member+. Ersätter OAJ-appen tjänsten Member+?

Du kan fortsätta som Member + användare. Innehållet i tjänsten är dock kopplat till OAJ-appen och finns under rubriken Gemensamma Akava-förmåner. Du får fortsättningsvis Member+ nyhetsbrev om du har prenumererat på det.

Hur utvecklas applikationen och hur kan innehållet påverkas?

Applikationen utvecklas på basis av användarundersökningar.

Jag har inte smarttelefon, hur får jag medlemskortet?

Gå till sidan oaj.fi/medlemsformaner. Logga in enligt anvisningarna på oaj.fi/logga-in. Skriv ut medlemskortet. Fyll i namn och medlemsnummer i kortblanketten. Ditt medlemsnummer finns i Egna uppgifter (medlemsuppgifter). Obs! Utskriften är inte reseförsäkrings- eller visumintyg. Det kan du beställa här

Operativsystemet i min telefon är varken Android eller iOS, hur får jag medlemskortet?

Gå till sidan oaj.fi/medlemsformaner. Logga in enligt anvisningarna på oaj.fi/logga-in. Skriv ut medlemskortet. Fyll i namn och medlemsnummer i kortblanketten. Ditt medlemsnummer finns i Egna uppgifter (medlemsuppgifter). Obs! Utskriften är inte reseförsäkrings- eller visumintyg. Det kan du beställa här

Jag är SOOL-medlem. Hur får jag medlemskortet?

Också SOOL-medlemskortet finns i OAJ-appen. Ladda ner appen enligt anvisningarna.

Varför är föreningsuppgifterna fel på medlemskortet?

Föreningsuppgifterna på medlemskortet är från medlemsregistret. En ändring av anställningsförhållandet (nytt arbete eller arbetsgivare) kan vänta på att behandlas. I Egna uppgifter ser du status för den ändring du har gjort. Så snart ändringen har behandlats uppdateras informationen. Kortet fungerar som vanligt även om föreningsinformationen är fel.

Jag har uppdaterat uppgifterna i Egna uppgifter. Varför är föreningsuppgifterna fel?

En ändring av anställningsförhållandet (nytt arbete eller arbetsgivare) kan vänta på behandling. I Egna uppgifter ser du status för den ändring du har gjort. Så snart ändringen har behandlats uppdateras informationen. Kortet fungerar som vanligt även om föreningsinformationen är fel.

Jag kan inte logga in, vad ska jag göra?

Läs först anvisningarna på inloggningsanvisningarna. Kontakta oss med ett kontaktformulär om du inte lyckas logga in.

Jag vill ha ett plastkort, kan jag få ett?

Det är inte längre möjligt att beställa ett plastkort. Det är bara Undervisningssektorns Seniororganisation OSJ som undantagsvis behåller plastkortet.

Varför slopades plastkortet?

Vi har kartlagt medlemmarnas åsikter i flera enkäter. Redan år 2019 var majoriteten av de svarande redo att slopa plastkortet. Det är också en miljögärning av OAJ att minska plastanvändningen. Ett plastkort ska dessutom förnyas och postavgifterna är höga.

Kan medlemskortet läggas till i telefonens Plånbok?

Ja, du kan lägga till medlemskortet i plånboken. Den här egenskapen togs i bruk 17.3.2023. Observera att medlemskortet inte uppdateras i Plånboken och att kortet ser lite annorlunda ut än i OAJ-appen. Om dina medlemsuppgifter ändras väsentligt ska du radera kortet i plånboken och spara det på nytt igen. I plånboken är medlemskortet tvåsidigt.

Fungerar medlemskortet också off-line, det vill säga utan nätuppkoppling?

Ja. Det behövs ingen uppkoppling för kortet.

Fungerar medlemskortet utomlands?

Det varierar mycket från land till land och olika ställen. Ofta måste du till exempel ansöka om ersättning av försäkringsbolag i efterhand, eftersom inga medlemskort accepteras som försäkringsbevis utomlands. Försäkringsbolaget Turva känner till vårt nya medlemskort och har också informerat sina samarbetspartners.

Här kan du beställa reseförsäkrings- och visumintyg.

Hur kan jag beställa ett reseförsäkrings- och visumintyg?

Du kan beställa ett reseförsäkrings- och visumintyg på Turvas OAJ-sidor här.

Ofta avhjälps tekniska problem när du raderar en app från telefonen och laddar ner den igen.

Om du inte hittar svar under vanligt ställda frågor, ska du kontakta oss med ett kontaktformulär

Här finns anvisningar om inloggning.
Om inloggningen inte fungerar ska du kontakta oss med ett kontaktformulär

Du behöver veta versionsnumret av appen när du kontaktar oss. Du ser numret på sista raden i Ota yhteyttä (Kontakta oss).

Hur får man ett medlemskort om man inte har en smarttelefon eller operativsystemet inte är iOS eller Android?

Du kan skriva ut medlemskortet på papper när du loggar in.

Logga in och skriv ut ditt medlemskortet

Inloggningsanvisningarna

Egna uppgifter