Vår medlemsservice är fortsättningsvis överbelastad

23.11.2021 - 15:00 Nyheter
Illustration

Vår medlemsservice har ännu fullt upp efter att registersystemen förnyades i somras. Ärendebehandlingen drar ut på tiden även om vi har anställt extra hjälp för att försnabba vår medlemsbetjäning.

Vi beklagar den situation som har uppstått och hoppas att medlemmarna ger sig till tåls.    

– Om du har skickat en fråga till oss eller gjort en ändringsanmälan med ett kontaktformulär så ska du vänta i lugn och ro på svar. Det kan dröja lite, men alla får svar, intygar organisationsdirektör Pasi Pesonen.

Om du till exempel har ändrat uppgifter som gäller anställningsförhållandet via våra e-tjänster eller i Egna uppgifter och fått meddelandet "Väntar på godkännande", så är ditt ärende i kö och vår medlemsservice behandlar ärendet så snart som möjligt.

Problemen började i somras när OAJ:s nya registersystem visade sig ha fel och brister, även om de nya systemen hade testats noga.  

Dessutom skickade systemleverantören Futunio ut felaktiga medlemsavgiftsräkningar i augusti vilket ytterligare belastade vår medlemsservice.

Vi uppdaterar läget varje vecka i den här nyheten (på finska och vanligen på måndagar).

Handläggningstider vecka 47 (22.11.21)

Ändringar i anställningsförhållandet

  • Vi behandlar ärenden som inkommit vecka 35 (176stycken)
  • I kön finns allt som allt 1633 obehandlade ärenden

Medlemsanslutning

  • Vi behandlar medlemsanslutningar som inkommit vecka 45 framåt
  • I kön finns 26 obehandlade ärenden

Övergång från SOOL till OAJ

  • Vi behandlar medlemsärenden som inkommit från och med vecka 31 (242 stycken)

OBS! I detta nu kan övergångar från SOOL inte behandlas på grund av tekniska problem. Vi behandlar ärendena så snart det är möjligt.

Meddelanden via kontaktformulären

4654 ärenden väntar på att behandlas.

 

Här finns mera om läget:

Omat tiedotOmat tiedot -sovellusUsein kysytyt kysymykset ja vastauksia niihin

>> Läs nyheten 

Dela