OAJ osallistuu aktiivisesti muun muassa maailman opettajien yhteistyöjärjestön EI:n ja Euroopan opettajajärjestön ETUCE:n työhön. Tämän lisäksi OAJ tekee kehitysyhteistyötä ja muuta solidaarisuustyötä kotimaassa solidaarisuusverkoston kautta ja ulkomailla yhteistyössä SASK:n, EI:n aluetoimistojen ja eri maiden opettajajärjestöjen kanssa.

Solidaarisuustyön kotimaanverkosto

OAJ:n solidaarisuustyön kotimaanverkoston toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin. Koulutimme syksyllä 2022 ensimmäiset OAJ:n solidaarisuustyön toimijat ja koulutukset jatkuvat vuosittain. Lähetämme tämän lisäksi kotimaanverkostolle sähköisiä verkostokirjeitä noin kaksi kertaa lukukaudessa. Verkostolle on perustettu ajankohtaiseen viestintään oma Facebook-ryhmä, johon voi liittyä tästä. Facebook-ryhmässä jaamme mielenkiintoisia artikkeleja, kuulumisia OAJ:n kehitysyhteistyöhankkeista sekä osallistamme ryhmää toiminnan suunnitteluun.

Uutiskirjeen voit tilata itsellesi Ilmoittautumalla solidaarisuustyön verkostoon.

Yhdistysten solidaarisuusvastaavat

OAJ toivoo, että yhdistykset alkavat etsiä jäsentensä keskuudesta solidaarisuusvastaavaa. Hänen ei tarvitse olla hallituksen varsinainen jäsen. On kuitenkin erittäin tärkeätä, että hänet kutsutaan aina hallituksen kokouksiin puhe- ja läsnäolo-oikeudella.  Solidaarisuusvastaavan toimenkuva on laaja, mutta jokainen yhdistys ja solidaarisuusvastaava katsoo, että mitkä tehtävistä ovat oman yhdistyksen kannalta olennaisimmat.

OAJ:n solidaarisuusvastaava

Kerromme mielellämme lisää toiminnastamme.

Jenni Arnkil, järjestöpäällikkö @jenniarnkil

Kaj Raiskio, erityisasiantuntija @kajraiskio