• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Opettajankoulutus"

Opettajankoulutuksen opiskelijamäärät ovat kasvaneet, mutta resurssit ovat jääneet jälkeen

Opettajankoulutuksen opiskelijoiden määrä on kasvanut edeltävän vuosikymmenen aikana nopeammin kuin muilla aloilla yliopistoissa. Jos resursseja ei kasvateta riittävästi, on sillä vaikutuksia koulutuksen laatuun. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ julkaisi 18.1.2024 selvityksen opettajankoulutuksen nykytilasta yliopistoissa.

18.01.2024 Tiedote
Opettajankoulutuksen voimavarat ja asema yliopistoissa

Tämän Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n toimeksiannosta toteutetun selvityksen tavoitteena oli tuottaa kokonaiskuva opettajankoulutuksen voimavaroista. Selvitys toteutettiin kolmessa osiossa, joissa tarkasteltiin opettajankoulutuksen taloudellista asemaa, henkilöstön hyvinvointia, ja opettajankoulutuksen roolia osana yliopistokokonaisuutta. Tarkastelujakso keskittyi vuoden 2010 jälkeiseen aikaan, erityisesti kiinnittäen huomiota vuosiin 2011, 2016 ja 2021. Tutkimuksen aineisto kerättiin kohdistamalla tietopyyntö yliopistoille, tekemällä opettajankoulutuksen parissa työskenteleville kyselytutkimus sekä haastattelemalla kolmen tapausyliopiston henkilöstöä. Tämän lisäksi Vipunen-tietokantaa hyödynnettiin rahoitukseen, henkilöstöön ja opintoihin liittyvissä osuuksissa. Selvityksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä opettajankoulutuksen resurssien ja aseman kehityksestä.

18.01.2024 Julkaisu
Julkistustilaisuus: Millaiset opettajankoulutuksen voimavarat ovat? Selvitys opettajankoulutuksen voimavaroista ja asemasta

Millainen on opettajankoulutuksen taloudellinen asema? Voiko henkilöstö hyvin? Millainen painoarvo opettajankoulutuksella on yliopistojen sisällä? Opetusalan Ammattijärjestö OAJ vuonna 2022 tilaama selvitys opettajankoulutuksen voimavarojen kokonaiskuvasta antaa näihin kysymyksiin vastauksia.

19.12.2023 Tapahtuma
Opettajat lujittavat Suomen maakuvaa

Suomi lujittaa maakuvaansa esittelemällä suomalaisia opettajia ja heidän ajatuksiaan oppimisesta ja opettamisesta. Näyttelyn tuottajaan Helena Liikanen-Rengeriin ja valokuvaajaan Minna Kurjenluomaan teki vaikutuksen opettajien vahva ammatti-identiteetti.

22.11.2023 Uutinen
OAJ:n jäsenkysely paljasti: Opettajien täydennyskoulutukselle valtava tarve

Lähes 40 prosenttia opettajista ei ole osallistunut täydennyskoulutukseen työajalla 12 kuukauteen. Täydennyskoulutus on pirstaleista ja sijaisia palkataan nihkeästi koulutuksen ajaksi. OAJ vaatii, että täydennyskoulutus kirjataan lakiin jokaisen opettajan ja alan esihenkilön oikeudeksi ja velvollisuudeksi.

05.10.2023 Tiedote
OAJ selvitti: Vain murto-osa opettajista kokee työtään arvostettavan

Vain joka kymmenes opettaja on täysin sitä mieltä, että hänen ammattitaitoaan ja työtään arvostetaan yhteiskunnassa, selviää OAJ:n kyselystä. Tämän arvostusvajeen paikkaamiseen tarvitaan pitkäjänteistä resurssien vahvistamista, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto sanoo. Hän korostaa OAJ:n merkitystä edessä olevien yhteiskunnallisten muutosten ennakoijana ja laadukkaan koulutusjärjestelmän turvaajana.

26.09.2023 Uutinen
Nuorilla opettajilla korkeat odotukset työstään

Opettajan uran alkutaipaleella olevilla ja opettajaksi opiskelevilla on intoa ja korkeat odotukset työstään. Pystytäänkö odotukset lunastamaan, kun korkeat tavoitteet törmäävät arjen epäkohtiin kuten ylisuuriin opetusryhmiin ja puutteellisiin resursseihin, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto kysyy.

02.08.2023 Tiedote
OAJ:n mediainfo ja uuden lukuvuoden avaus

Tervetuloa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n mediainfoon Akavatalolle keskiviikkona 2.8. klo 9.00!

27.06.2023 Tapahtuma
Korkeakoulujen aloituspaikkoja tarvitaan koko maan osaajapulan ratkaisemiseksi

OAJ kannattaa korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä niin, että tulevaisuudessa vähintään 50 prosentilla nuorista aikuisista on korkeakoulututkinto. Monilla aloilla vallitsee osaajapula, ja tarvitsemme osaajia ja kelpoisia opettajia koko maahan, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa.

26.04.2023 Tiedote
Ammattikasvatuksen asema kasvatustieteen alana on vakiinnutettava

Ammattikasvatus on nuori tieteenala, eikä se ole saavuttanut vielä vahvaa ja vakiintunutta asemaa. Ammattikorkeakoulupedagogiikan, ammatillisen oppimisen ja opettajuuden sekä ammattikasvatuksen tutkimukselle ja sen koordinoinnille on selkeä tarve, kirjoittavat erityisasiantuntijat Hannele Louhelainen ja Päivi Lyhykäinen.

14.03.2023 Blogi