Työsuojelusta tukea jäsenelle

OAJ on jäsentensä hyvinvoinnin tukena. Työsuojelun ja työhyvinvoinnin edunvalvontamme edistää ja kehittää päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten terveyttä ja turvallisuutta.

OAJ pitää tärkeänä, että kaikilla jäsenillä on turvallinen ja terveellinen työympäristö. Tästä syystä edistämme koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan työpaikkojen työsuojelua ja yhteistoimintaa.

Vaikuttavaa edunvalvontaa

OAJ:n edunvalvonta vaikuttaa siihen, että yhteistoiminta ja työsuojelu toimivat työpaikoilla oikea-aikaisesti ja vuorovaikutteisesti; työsuojelu- ja työhyvinvointikulttuurin juurruttaminen opetusalalle on OAJ:n työhyvinvointiedunvalvonnan ydintä.

OAJ:llä on laaja opettajatyösuojeluvaltuutettujen verkosto. Koulutamme ahkerasti työsuojelutoimijoitamme, jotta heillä olisi parhaat eväät jäsentemme työolojen edistämiseksi.

Opetusalan työhyvinvointi rakentuu myös asiallisille ja oikeudenmukaisille palvelussuhteen ehdoille, ja OAJ onkin ainoa työmarkkinajärjestö, joka neuvottelee opettajien palvelussuhteen ehdoista.

Työelämäopas jäsenen tukena

Koska työhyvinvointi on OAJ:lle tärkeää, neuvomme jäseniämme ja aktiivitoimijoitamme hyvinvointiin ja työsuojeluun liittyvissä asioissa.

Työelämäoppaamme neuvoo työhyvinvointiin ja turvalliseen työympäristöön liittyvissä asioissa. Lisäksi jäsenemme voivat tehdä OAJ:n laatiman pohjan avulla työsuojeluilmoituksen, mikäli he kokevat puutteita työoloissaan.

Tutustu oppaaseen

Opetusalan työolot ja työhyvinvointi

Työhyvinvointi on kokemus, joka syntyy monen asian summana. Työhyvinvointi ilmenee työpaikalla  hyvänä fiiliksenä, laadukkaina työtuloksina sekä uusina kehittämisideoina ja innovaatioina. Hyvinvointi ei synny itsestään, vaan se rakennetaan yhdessä.

Jos työolot eivät ole kunnossa, työhyvinvointikin laskee. Suurimmat ongelmat opettajien työoloissa ovat työssä väsyminen, resurssipula sekä vallan ja kunnioituksen kysymykset. Myös sisäilmaongelmat ovat monen opettajan riesana.

OAJ kulkee jäsentensä rinnalla

OAJ vaatii, että opettajien työolot tulee laittaa kuntoon: kun opettajat voivat hyvin, oppijatkin voivat hyvin.

Hankimme jatkuvasti tietoa opettajien työoloista, jotta voimme lisätä opettajien – ja samalla oppijoiden – hyvinvointia. Teemme saamamme tiedon perusteella esimerkiksi opettajamitoitukseen, työaikaan ja rahoitukseen liittyviä ehdotuksia.

Maailman paras työelämä tehdään yhdessä!

OAJ ja Sivista toteuttavat TYÖ2030 -ohjelmassa toimialahankkeen Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa. Hanke tunnistaa, tutkii ja kehittää korkeakoulujen hyvinvoinnin käytäntöjä ja paikkoja. Hankkeen valmistelu on käynnissä.

Maailman paras työelämä tehdään yhdessä

OAJ ja Sivista toteuttavat TYÖ2030 -ohjelmassa toimialahankkeen Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa.

Pedagoginen hyvinvointi HyPe -hanke kuuluu TYÖ2030 toimialahankkeisiin, joiden tarkoituksena on edistää vuoropuhelua työmarkkinaosapuolten kesken, kehittää työpaikoille uudenlaisia toimintatapoja ja uudistaa työelämää erityisesti digitalisaatiota hyödyntäen.

Pedagoginen hyvinvointi HyPe -hanke

Tunnistaa, tutkii ja kehittää ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen hyvinvoinnin käytäntöjä ja paikkoja.

Tunnistaa työorientaation ja siitä johtuvien työtapojen suhdetta työssä jaksamiseen ja kehittymiseen.

Kehittää korkeakouluyhteisön kykyä luoda pedagogisesti hyvinvoiva toimintakulttuuri sekä panostaa johtamiseen hyvinvoinnin edistäjänä.

Vahvistaa uudenlaista johtamistyönosaamista ja toteuttaa korkeakouluvision tavoitetta korkeakouluista parhaina työpaikkoina vuoteen 2030 mennessä.

Hankkeen puitteissa järjestetään ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen henkilöstölle koulutus- ja valmennustilaisuuksia, joilla lisätään vuoropuhelua työyhteisöissä. Vuoropuhelun avulla pyritään parantamaan yhteistyö- ja keskustelukulttuuria ja kannustamaan henkilöstöä rakentavaan ja tavoitteelliseen kehittämistyöhön.

Ammatillisten oppilaitosten kanssa toteutetaan verkkovalmennusprosessi, jossa tutkitaan yhdessä yhteisöllisyyttä ja psykologista turvallisuutta rakentavaa, ylläpitävää ja vahvistavaa vuorovaikutusta sekä harjoitellaan dialogisuustaitoja verkossa toimiessa. Valmennuksen avulla tuetaan osallistujia tunnistamaan niitä keinoja, joiden kokee vahvistan osallisuutta, minäpystyvyyttä ja hyvinvointia työyhteisössä.