Comeniuksen vala on opettajan työtä tukeva eettinen ohjenuora, joka muistuttaa, että eettisyys on opettajan profession perusta. Vala on rinnastettavissa lääkäreiden Hippokrateen valaan ja insinöörien Arkhimedeen valaan.

Opettajan ammattietiikan keskeiset periaatteet on kirjattu Opetusalan eettisen neuvottelukunnan laatimaan Comeniuksen valaan. Valan voi vannoa jokainen kelpoinen opettaja kaikilta eri koulutusasteilta: se on tarkoitettu kaikille opettajille varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen.

Comeniuksen valan tavoitteena on vahvistaa opettajan ammattietiikkaa ja -identiteettiä. Se korostaa, että opettajan tulee pyrkiä toimimaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti jokaisessa tilanteessa. Lisäksi vala vahvistaa tärkeällä tavalla opettajan asiantuntijuutta ja luo opettajien yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Valan vannominen

OAJ:n alueyhdistykset ja FSL järjestävät mahdollisuuden valan vannomiseen vuosittain niille opettajille, jotka eivät ole sitä vielä vannoneet.

Valan voi vannoa esimerkiksi osana yhdistysten maailman opettajien päivän tapahtumia, yhdistysten vuosikokouksessa tai vaikkapa jonkin vuosittaisen juhlan osana. Yhdistykset viestivät jäsenilleen vannomistilaisuuksista. Lisäksi OAJ järjestää vuosittain vannomistilaisuuden Educa-messuilla.

Valan lukemiskäytännöksi suositellaan, että esilukija lukee koko tekstin ja sen jälkeen vannojat toteavat ”Minä vannon.”

Lataa valateksti

Lataa Comeniuksen vala (PDF)

Katso videolta Comeniuksen vala