• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Opetusministeri tapasi lakkovahteja – ”Meitä pitää kuunnella ja ottaa viestimme tosissaan”

03.05.2022 - 17.38 Uutinen
Kuvituskuva
Li Andersson ja pääluottamusmies Jaana Alaja keskustelivat muun muassa siitä, miten opettajan virkojen hakijamäärät ovat viime vuosina laskeneet.

Opetusministeri Li Andersson tapasi Helsingissä lakkovahteja. Lakkovahtien viesti opetusministerille oli selvä: opettajia pitää kuunnella, kun koulutusta kehitetään, ja rahoitus ja työolot pitää saada pysyvästi paremmalle tasolle. Opetusministerin mukaan hänellä ja muilla päättäjillä on suuri vastuu tehdä työtä opettajien ja koko koulutuskentän hyväksi.

Tänä keväänä opettajien ja muiden kunta-alan ammattilaisten sopimussolmu on kiristynyt historiallisen tiukaksi. OAJ on vaatinut palkkaohjelmaa, jolla kurottaisiin umpeen esimerkiksi opettajien palkkauksen jälkeenjääneisyyttä ja parannettaisiin työoloja.

Aihe nousi esiin myös poliitikkojen vappupuheissa. 

”Tämä ongelma ratkeaa osoittamalla arvostusta julkisia aloja kohtaan – eli suomeksi sanottuna rahalla. Tarvitaan konkreettisia parannuksia ammattilaisten työoloihin, työehtoihin ja palkkaukseen. Vasemmistoliitto kannattaa julkisen sektorin palkkaohjelmaa. Me olemme valmiita maksamaan sen rahoituksesta,” opetusministeri Li Andersson totesi vappuna pitämässään puheessa

Opettajia pitää kuunnella

Opettajien lakko perui Li Anderssonin tiistaille suunnitellun koulukiertueen. Suunnitelma vaihtuikin lennosta lakkovahtien tapaamiseen.  

Porolahden koululla Helsingissä lakkovahdit kertoivat ministerille palkkatason lisäksi paljon ajatuksiaan koulutuksen rahoituksesta ja työoloista. Moni opettaja tuntee uudistusten seuranneen toisiaan ja työmäärän kasvaneen vuosi vuodelta ilman, että se näkyy palkassa.  

Lakkovahdit kertoivat ministerille palkkatason lisäksi paljon ajatuksiaan koulutuksen rahoituksesta ja työoloista

Luokanopettaja Petra Ivars nosti esiin, että opettajia pitää kuunnella, kun heidän työhönsä liittyviä muutoksia tehdään, onpa kyse oppimisen tuesta tai työtila-asioista. 

– Me opettajat haluamme tulla kuulluksi, kun päätetään työhömme liittyvistä asioista. Meidät pitää ottaa tosissaan, kun sanomme, että nyt riittää. Muuten väki lähtee muualle töihin, Ivars sanoo.

Uutinen jatkuu kuvan jälkeen.

20220503-Lakkovahdit ja Li Andersson-by-Heikki-Pölönen-WEB2.jpg

Porolahden koululla keskusteltiin muun muassa koulutuksen rahoituksesta. Kuvassa vasemmalta pääluottamusmies Jaana Alaja, Aleksej Fedotov opetus- ja kulttuuriministeriöstä, luokanopettaja Topi Perälä, erityisluokanopettaja Hannele Kaikkonen, opetusministeri Li Andersson, kuvataiteen aineenopettaja Minna Lindblad-Hatamo, luokanopettaja Petra Ivars sekä biologian ja maantieteen lehtori Marjo Ollikainen.

Sydän- ja aivovalumoa on jo syntynyt 

Korona-aikana on puhuttanut paljon se, miten yleistä opettajien keskuudessa on alanvaihdon harkitseminen. Syksyllä julkaistun kyselyn mukaan yli puolet opettajista harkitsee alanvaihtoa.  

Porolahden koululla opettajat kertoivat, miten ilmiö näkyy heidän arjessaan.

– Opettajaystäviäni on jo lähtenyt muille aloille. Sydän- ja aivovalumoa on siis jo syntynyt, kun ihmisiä on lähtenyt muualle, Petra Ivars kertoo.

Opettajaystäviäni on jo lähtenyt muille aloille. Sydän- ja aivovalumoa on siis jo syntynyt.

Pääluottamusmies Jaana Alajan mukaan Helsingissä hakijamäärät opettajanvirkoihin ovat romahtaneet. 

– Olemme hirveässä kriisissä, jos tämä jatkuu näin. Miten se vaikuttaa yhteiskuntarauhaan, jos nuoria ei enää saada hakeutumaan opettajiksi? Uskaltavatko vanhemmat tulevaisuudessa enää laittaa lapsia kouluun? Alaja kysyy.

Miten se vaikuttaa yhteiskuntarauhaan, jos nuoria ei enää saada hakeutumaan opettajiksi?

Päättäjiltä vaaditaan sitoutumista, ei sahaamista

Li Andersson kertoi lakkovahdeille haluavansa koulutuksen rahoitukseen pitkäjänteisyyttä. Hänelle oli pettymys, että yli vaalikausien ulottuvaan koulutuspoliittiseen selontekoon ei saatu kirjattua selkeää euromäärää, johon kaikki puolueet olisivat sitoutuneet. 

Tärkeänä opetusministeri pitää kuitenkin, että koulutuksen rahoitusta on tällä hallituskaudella vahvistettu ja että rahoitustasoa sitoudutaan vahvistamaan myös jatkossa.

– Sellainen sahaaminen ei toimi, että yhdellä hallituskaudella rahoitusta lisätään ja seuraavalla leikataan, Li Andersson sanoi.

Sellainen sahaaminen ei toimi, että yhdellä hallituskaudella rahoitusta lisätään ja seuraavalla leikataan.

Vaikka poliitikot eivät päätä opettajien tai muidenkaan palkoista, Andersson totesi esimerkiksi työolojen olevan kokonaisuus, johon päättäjätkin vaikuttavat. 

– Minulla ja muilla päättäjillä on suuri vastuu työskennellä opettajien hyväksi. Olen siihen sitoutunut. Rahoitusta on lisätty tällä hallituskaudella kaikilla asteilla, ja on hyvin tärkeää, että tämä suunta jatkuu myös seuraavalla hallituskaudella.

Li Andersson vastasi opettajien lakkoa, työoloja ja palkankorotusten rahoitusta koskeviin kysymyksiin myös tänään sosiaalisessa mediassa pitämällään kyselytunnilla. 

Voit katsoa opetusministerin live-lähetyksen alta tai suoraan Instagramissa (vaatii kirjautumisen).

Teksti ja kuvat: Heikki Pölönen

 

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

  • Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • OAJ neuvottelee-sivuilta löydät tuoreimmat uutiset sopimusneuvotteluista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä. 
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.
  • Somessa käytössä on aihetunniste #oajneuvottelee

Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!