• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Sami Kettunen ymmärtää nuorten opettajien kuormitusta – Avuksi mentorointi ja työn rajaaminen

29.09.2021 - 14.42 Uutinen
Kuvituskuva
Sami Kettunen pohti kerran työporukalla, mitä kaikkea omasta työstä voisi karsia ilman, että se oikeastaan vaikuttaisi opetuksen laatuun. Siitä tuli pitkä lista.

Työn kuormittavuus ja palkkataso saavat monet uran alussa olevat opettajat harkitsemaan alanvaihtoa. Pian viisi vuotta luokanopettajana työskennellyt Sami Kettunen toivoo, että jokainen saisi uran alussa tukea kollegoiltaan. Hän myös kannustaa jokaista opettajaa rohkeasti rajaamaan työtään.

Liki kuusi kymmenestä opettajasta on viimeisen vuoden aikana harkinnut alanvaihtoa, selviää OAJ:n tiistain 28.9. julkaisemista jäsenkyselyn tuloksista.

Tuloksista käy ilmi, että syyt alanvaihdon pohtimiselle vaihtelevat hieman esimerkiksi sen mukaan, kuinka pitkä ura vastaajilla on takana. Alle viisi vuotta opettajana työskennelleet kertovat muita useammin työn kuormittavuuden ja palkkatason saaneen pohtimaan alanvaihtoa.

Lappeenrannassa luokanopettajana työskentelevä Sami Kettunen muistaa, että uran alussa työ tuntui välillä tosi kuormittavalta.

– Tuntui, että on tosi paljon asioita, jotka pitää ottaa haltuun, Kettunen toteaa.

Hän uskoo, että kuormittavuuden kokemukseen vaikuttaa paljon myös opettajan työyhteisö ja se, saako tuore opettaja kollegoiltaan tukea uran alussa vai tuleeko tunne, että jää uusien asioiden ja ongelmien kanssa yksin.

– Paljon vaikuttaa myös se, onko oma esihenkilö helposti lähestyttävä ja sellainen, että opettaja kokee voivansa kysyä häneltä mistä tahansa, Kettunen pohtii.

Uutinen jatkuu kuvan jälkeen.

Syyt-kokemus-28092021.jpg

Alle 5 vuotta uralla olleet valitsivat muita useammin alanvaihdon harkitsemisen syyksi mm. työn kuormittavuuden, palkkatason sekä työtiloihin liittyvät asiat. 

Työn vaativuus ja vastuullisuus voivat yllättää

Sami Kettusella on parhaillaan käynnissä viides lukuvuosi opettajana. Muiden uran alussa olevien kanssa hän on vaihtanut ajatuksia työn kuormituksesta esimerkiksi OAJ:n nuorille opettajille suunnatuissa Nope-koulutuksissa, joita hän vetää Etelä-Karjalassa.

– Työn arjessa on paljon sellaista, mihin mitkään opinnot eivät oikein voi valmistaa. Uudet opettajat eivät välttämättä oikein tunne myöskään opettajan oikeuksia ja velvollisuuksia. Heillä saatetaan esimerkiksi teetättää sellaisia juttuja, jotka eivät opettajan työhön oikeasti kuulu, Kettunen sanoo.

Uusilla opettajilla saatetaan teetättää sellaisia juttuja, jotka eivät opettajan työhön oikeasti kuulu.

Hän oli itse tehnyt sijaisuuksia ennen valmistumistaan opettajaksi. Sijaistaminen ei antanut likimainkaan kokonaista kuvaa vastuista ja velvollisuuksista, joita opettajan työhön kuuluu. 
 
–Sijaistaminen on ihan eri juttu kuin opettajana toimiminen vakituisemmin. Vastuu kasvaa tosi paljon, ja kalenteriin tulee paljon oppituntien ulkopuolisia asioita. Siis kaikkea lähtien opettajakokouksista ja opetuksen suunnittelusta aina pedagogisiin asiakirjoihin ja Wilma-viestittelyyn huoltajien kanssa.

Sijaistaminen on ihan eri juttu kuin opettajana toimiminen vakituisemmin. Vastuu kasvaa tosi paljon.

Kysymyksiä riittää. Joudunko itse hankkimaan sijaisen, jos sairastun tai hakeudun osaamista lisäävään koulutukseen?

Entä olenko velvollinen esimerkiksi antamaan lääkehoitoa, jos luokassa on diabetesta sairastava lapsi? Kuinka toimin, jos oma ryhmä tai luokka on poikkeuksellisen haastava, ja puseroon hiipii huoli, että pärjäänkö? Ja onko oma opetus nyt varmasti riittävän sukupuolisensitiivistä ja kielitietoista, entä pitäisikö opettajan osata koodaamistakin?

– Moni juuri valmistunut opettaja suorittaa työtään sata lasissa, ja tunnollisuus vaikeuttaa omien rajojen vetämistä. Moni asia tulee vastaan ensimmäistä kertaa, eikä välttämättä osaa vielä oikein asettaa mittasuhteisiin eteen tulevia hankalia tilanteita. Kokemusten ja kysymysten käsittelyyn tarvittaisiin avuksi kokeneempia kollegoja.

Moni juuri valmistunut opettaja suorittaa työtään sata lasissa, ja tunnollisuus vaikeuttaa omien rajojen vetämistä.

Vertaistuki ja mentorointi kantavat yli karikoiden

Sami Kettunen on tyytyväinen, että hän on Lappeenrannassa päässyt mukaan porukkaan, jossa uran alussa olevat ja esimerkiksi opinto- tai vanhempainvapaalta opettajaksi palanneet kokoontuvat vaihtamaan kokemuksia kerran kuussa.

Hän uskoo, että tällainen vertaistuki ja mentorointi auttaisi vähentämään uran alkupäässä koettua kuormitusta.

–Mentorointi on tosi hyvä juttu, ja nykyisessä työpaikassani se on toiminut hyvin. Olemme nauraneet paljon mutta puhuneet luottamuksellisesti myös vaikeista asioista.

Kettunen pitää hyvänä sitä, että porukassa on juuri valmistuneiden lisäksi kokeneempia opettajia. Hyvää on sekin, että mukana on opettajia kaupungin eri kouluista.

– On ollut tosi kiva kuulla, miten asiat tehdään muissa kouluissa. Se on tuonut paljon ahaa-elämyksiä, Kettunen kertoo.

”Muistan pohtineeni, että tämänkö verran tästä maksetaan”

Uran alussa olevat erottuvat OAJ:n kyselyn tuloksissa myös siinä, että he mainitsevat muita useammin palkkatason syyksi alanvaihdon harkitsemiselle.

Esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajilla ja luokanopettajilla on yliopistokoulutus. Silti he voivat uran alussa jäädä jopa satoja euroja jälkeen suomalaisten mediaanipalkasta, joka on noin 3 000 euroa. Kevään sopimusneuvotteluissa OAJ hakeekin korjausta asiaan.

– Muistan itsekin välillä pohtineeni, että kun työ on vielä niin vaativaa ja kuormittavaa, niin tämänkö verran tästä maksetaan ja voisiko saman rahan saada vähän helpommallakin. Onneksi olen itse jo uran alusta lähtien tiennyt, että omaan palkkaan voi myös vaikuttaa. Voi esimerkiksi selvittää, voisiko palkkapottia kartuttaa esimerkiksi vetämällä oppilaskerhoa tai ottamalla opetuksen oheen jotain vastuutehtäviä, Kettunen sanoo.

Muistan itsekin välillä pohtineeni, että tämänkö verran tästä maksetaan ja että voisiko saman rahan saada vähän helpommalla.

Hän on itse hankkinut kaksoiskelpoisuuden, eli luokanopettajan lisäksi hänellä on terveystiedon opettajan kelpoisuus. Ensimmäiset ikälisätkin kilahtavat pian tilille.

– Aika nopeasti niitä ikälisäkin onneksi tulee. Mutta jos palkkataso tuntuu epäoikeudenmukaiselta suhteessa tehtyyn työmäärään, niin silloin kannustan rohkeasti pohtimaan, mitä tehtäviä omasta työstä voisi karsia pois. Tosi moni opettaja aloittaa työt tosi aikaisin aamulla ja työskentelee iltamyöhään vastaillen viesteihin ja suunnitellen opetusta. Vähempikin varmasti riittäisi, ja opetus säilyisi silti tosi laadukkaana.

Kannustan rohkeasti pohtimaan, mitä tehtäviä omasta työstä voisi karsia pois. Vähempikin varmasti riittäisi, ja opetus säilyisi silti tosi laadukkaana.

Kettusen vinkit kuormituksen vähentämiseen

1. Muista, että sinä riität.

Yliopistosta valmistuttuani ajattelin, että jokaisella oppitunnilla pitää tapahtua jotain suureellista. Pian onneksi huomasin, että taikatemppuja ei tosiaankaan kovin usein tarvita, vaan tarvitaan myös tavallisia oppitunteja. Joskus sekin riittää oppitunnin sisällöksi, että vaikkapa luetaan yhdessä kappale ja sitten keskustellaan ja ihmetellään sitä yhdessä.

Kerran pohdimme työporukalla, mitä kaikkea omasta työstä voisi karsia ilman, että se oikeastaan vaikuttaisi opetuksen laatuun. Meille kertyi tosi pitkä lista asioita.

Uskon, että vaikka karsisit vaikka kuinka paljon omasta työstäsi sälää, niin opetuksen laatu olisi silti edelleen korkealla tasolla. Olet korkeasti koulutettu ammattilainen, joten luota osaamiseesi. Sinun ei tarvitse ylisuorittaa, vaan muista, että sinä riität ja riittävän hyvä laatu riittää.

2.Panosta kiirrettömiin hetkiin.

Yritä luoda kiireetöntä arkea työn keskelle. Mieti pysähdyksen paikkoja keskelle työpäivääkin, ettei koko päivä olisi pelkkää säntäilyä ja kiirettä.

Kuuntele itseäsi ja löydä oma tapasi palautua arjen keskellä. Voit vaikkapa päättää, että tämän vartin aikana en tee työasioita, vaan otan kupin kahvia ja juttelen kollegojen kanssa. Tai jos kaipaat oman hengähdystauon, voit jäädä välitunnin ajaksi yksin luokkaan ja laittaa vaikka musiikkia soimaan.

Joskus voi auttaa myös se, että lähdet pitämään oppitunnin ulos. Tunti luonnon keskellä tekee ihmeitä monenkin mielelle.

3. Älä yritä selvitä kaikesta yksin.

On tärkeää, että pystyy jakamaan työhön liittyviä huolia ja vastuuta omassa työyhteisössä. Omaa kuormaa voi keventää myös opetuksen suunnittelussa.

Me olemme esimerkiksi liikunnassa antaneet oppilaille suunnitteluvastuuta, ja kokonaisuudesta tuli tosi hyvä ja monipuolinen. Lapsilla ja nuorilla on tosi paljon osaamista, ja sitä kannattaa hyödyntää!

Katso lisää Samin vinkkejä OAJ:n Instagram-videolta!

Sami Kettunen piti syyskuussa 2021 OAJ:n Instagram-tilillä livelähetyksen, jossa hän kertoi ajatuksiaan ja vastasi kysymyksiin uuden työn aloittamiseen liittyen.

Katso video OAJ:n Instagram-tilin IGTV-videoista (@oajry)!

Teksti: Heikki Pölönen

Kuvat: Leena Koskela; Sami Kettusen kotialbumi

Jäsenedut

OAJ:n jäsenenä saat edunvalvonnan lisäksi lukuisia muita etuja – niin työhön kuin vapaa-aikaankin!

Tutustu jäsenetuihin