• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

”Tuli olo, että nyt tai ei koskaan” – eAmk-hanke antoi yliopettajalle rohkeutta verkko-opetukseen

27.02.2019 - 08.00 Uutinen
Kuvituskuva
Kaija Nissiselle oli yllätys, ettei verkkokurssin pitäminen ole teknisesti sen vaikeampaa.

Verkossa on mahdollista vastata opiskelijoiden tarpeeseen saada laadukasta opetusta joustavasti. Mutta mitä on laadukas digipedagogiikka? Moni opettaja on löytänyt vastauksia eAmk-hankkeen avulla. Yksi innostuneista on yliopettaja Kaija Nissinen.

Ravitsemuksen yliopettaja Kaija Nissinen Seinäjoen ammattikorkeakoulusta osallistui viime keväänä eAMKn Laadukas verkkototeutus –valmennukseen ja innostui sen myötä verkko-opettamisesta.

– Kun verkkokoulutus oli alkamassa, minulle tuli sellainen olo, että nyt tai ei koskaan, 48-vuotias Nissinen sanoo.

Verkossa saa oppia missä ja milloin haluaa

eAMK on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kehittämishanke,  jossa on tehty paljon ammattikorkeakoulujen opettajien digipedagogisen osaamisen kehittämiseksi. Hanke alkoi keväällä 2017 ja jatkuu tämän vuoden loppuun.

Taustalla on korkeakouluopiskelijoiden tarve saada laadukasta opetusta sekä mahdollisuuksia joustavaan ja jatkuvaan oppimiseen. 

Kaija Nissisen tavoin hankkeen valmennusohjelmiin on osallistunut jo noin 150 opettajaa Suomen 23 ammattikorkeakoulusta.

– Valmennuksessa rakensimme omia kurssejamme ja kävimme läpi toistemme kursseja.

Verkossakin opettaja on mahdollistaja

Viime syksynä eAMKin tekijät avasivat Campus online –verkkosivun  johon on koottu laadukkaita verkko-opintojaksoja kaikista ammattikorkeakouluista.

Kaija Nissinen sai valmennuksesta oppia ja pontta,  ja viime syksynä hänellä oli jo kaksi kurssia Campus onlinessa.

Alussa Nissistä jännitti, kuinka opiskelijat löytävät koneiltaan yhteiseen sähköiseen luokkahuoneeseen, kuinka he saavat ladattua esityksensä sinne, kuuluvatko äänet.

– En ole tekniikasta kiinnostunut ihminen, mutta kaikki kävi kuitenkin yllättävän kivuttomasti. Opiskelijat ovat digitaitoisia, he kyllä hoksaavat ja osaavat surffata verkossa, kun opettaja on rakentanut puitteet, Nissinen kertoo.

Tekninen tuki ja opetuksen suunnittelu ovat avaimia onnistumiseen

Ilman tukea hyppy verkko-opetukseen ei olisi onnistunut. Nissinen antaa kehua verkko-opetustiimilleen,  jolta hän on saanut paljon neuvoja.

– Lisäksi tämä tapa opettaa sopii minulle persoonana. Olen sellainen, että tykkään suunnitella opetuksen hyvin. Sitten, kun opetus alkaa, voi antaa vaan mennä.

Etukäteissuunnittelua verkko-opetus tosiaan kaipaa.

– Opettajana pitää hoksata varata riittävästi aikaa myös suunnitteluun sekä opiskelijoiden ohjaamiseen ja palautteen antamiseen, Nissinen muistuttaa.

Kotikansainvälistymistä verkossa

Kätevintä verkko-opetuksessa on se, että opiskelijoiden ei tarvitse aina matkata paikan päälle. Joustavuudesta hyötyy myös opettaja.

– Yllättävän kiva on ollut tavata verkossakin. Myös opettajan työhön verkko-opiskelu tuo joustoa, koska se ei ole sidottu siihen, onko joku tila vapaana.

Tänä keväänä Nissinen otti uuden loikan kansainvälistymisen suuntaan ja aloitti yhdessä rakennetun verkkokurssin belgialaisen ravitsemuksen opettajan kanssa.

– Tämä on hienoa kotikansanvälistymistä, jossa kielitaitokin kehittyy! Yhteisissä videokonferensseissa opiskelijat kertovat esimerkiksi siitä, millaisia erilaisia ravitsemuskasvatusohjelmia on Suomessa ja Belgiassa. Näin he oppivat toisiltaan.

Opiskelijat ovat löytäneet verkkokurssit

Campus online tukee opiskelun ja työn yhteensovittamista ja nopeuttaa valmistumista.

Portaali tekee näkyväksi kaikkien Suomen ammattikorkeakoulujen verkko-opetustarjonnan. Tarjonnassa on mukana opintojaksoja kaikilta aloilta, sekä amk- että yamk-tasoilta ja myös englanniksi.

Viime syksynä portaalissa tarjolla oli 68 pilottiopintojaksoa, ja kevään 2019 tarjonnassa on jo yli 380 opintojaksoa.

– Näistä kevään opintojaksoista 27 täyttyi ensimmäisenä päivänä, ja suosituimmat heti ilmoittautumisen alettua. On hienoa, että opiskelijat ovat löytäneet Campus onlinen ja käyttäneet hyväksi myös muiden ammattikorkeakoulujen tarjontaa, iloitsee portaalin kehittäjä Minna Scheinin Turun ammattikorkeakoulusta.

Laatukriteereitä ja digistarttipaketteja

Verkko-opetuksekselle on määritelty laatukriteerit, jotka löytyvät eAMKin sivuilta.

– Monet amkit ovatkin ottaneet laatukriteerit käyttöön, ja niiden käyttämiseen on valmennettu opintojaksoja tarjoavia opettajia. Lisäksi opettajille on tarjolla Campus online -osaajan osaamismerkki, jonka avulla he voivat osoittaa osaamisensa, Scheinin kertoo.

Hankkeessa mukana olevat ammattikorkeakoulut HAMK, Humak, KAMK, Laurea, Savonia ja Karelia ovat luoneet digistarttipaketteja omiin korkeakouluihinsa. Digistarttipaketit auttavat opiskelijoita ottamaan käyttöön korkeakouluopiskelussa tarvittavia sähköisiä välineitä, laitteita, ympäristöjä ja menettelyjä. 

Tutustu eamk-hankkeeseen

eAMK-hankkeen verkkosivuilla on tarjolla paljon materiaalia opettajille ja valmennusohjelman webinaaritallenteet: www.eamk.fi