Opettajat suhtautuvat digitalisaatioon myönteisesti, mutta vielä on esteitä toimivan digitalisaation tiellä. OAJ kokosi kymmenen teesiä, joilla digitalisaatio saadaan toimivaksi.
Joka seitsemännellä peruskoulun opettajalla ja joka kymmenennellä lukion opettajalla ei ole käytössään työnantajan tarjoamia digitaalisia työvälineitä. Muun muassa tämä selviää OAJ:n maaliskuussa 2019 julkaisemasta selvityksestä.
Tässä kymmenen teesiä, joilla digitalisaatio saataisiin OAJ:n mielestä toimivammaksi.
1. Digihankinnoissa satsattava laitteiden lisäksi ylläpitoon ja osaamisen kehittämiseen
Digihankinnoissa on huomioitava laitteiden lisäksi myös ylläpito, ohjelmistot ja oppimateriaalit sekä käyttäjien koulutus.
2. Sitovat laatukriteerit
Digitalisaatioon on määriteltävä sitovilla laatukriteereillä kansallinen vähimmäistaso. Opetuksen järjestäjien hankinta- osaamista on tuettava valtakunnallisella ohjauksella.
3. Jokaiselle digityövälineet
Jokaisella opettajalla ja rehtorilla on oltava työnantajan tarjoama kannettava henkilökohtainen digityöväline.
4. Teknologia on renki, ei isäntä
Teknologiaa on kehitettävä työn tekemisen ja -vaatimusten näkökulmasta, ei päinvastoin. Hankintojen lähtökohtana on oltava välineiden tarkoituksenmukaisuus ja käytännöllisyys pedagogiikan ja tehtävän työn näkökulmasta.
5. Hankintoihin johdonmukaisuutta
Työvälineiden hankintojen on oltava johdonmukaisia ja tutkittuun tietoon perustuvia. Täysin keskeneräisten digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa on vältettävä.
6. Tukea ja koulutusta käyttöönottovaiheessa
Uusien työvälineiden ja toimintatapojen käyttöönottoa on tuettava mm. tarvetta vastaavalla ja työajalla annettavalla täydennyskoulutuksella. Täydennyskoulutuksessa kannattaa hyödyntää mm. tutor-opettajamallia.
7. Digivälineiden lisättävä laatua ja helpotettava työtä
Digitaalisten työvälineiden käytön tavoitteena on oltava tehdyn työn laadun parantuminen, työn helpottuminen ja työntekijöiden ajan vapautuminen ydintehtävien hoitoon.
- Lisääkö työväline työhön kuluvaa aikaa, työtehtäviä, kuormitusta?
- Millaisia koulutustarpeita syntyy?
- Mitä tehtäviä vastaavasti jää pois?
8. Työntekijät mukaan kehittämiseen
Työntekijöillä on oltava ratkaiseva rooli heille tarkoituksenmukaisten työvälineiden valinnassa ja kehittämisessä.
9. Pedagogisen vapauden säilyttävä
Opettajalla on oltava pedagoginen vapaus valita käytettävä oppimateriaali, eikä tätä vapautta pidä kaventaa silloinkaan, kun lisätään digitaalisten materiaalien käyttöä.
10. Tekijänoikeuksia kunnioitettava
Tekijänoikeuksia on kunnioitettava ja opettajien tekijänoikeusosaamisesta on huolehdittava. Opettajalla on oikeus itse laatimaansa materiaaliin.
Toimivaa digitalisaatiota!
Lataa ja lue Toimivaa digitalisaatiota -julkaisu kokonaisuudessaan
Kuva: Leena Koskela