• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Riittämättömyyden tunne on arkipäivää ammatillisessa koulutuksessa – yhteiskunnan arvostus tukee työssäjaksamista

16.07.2019 - 12.37 Uutinen
Kuvituskuva
Stand up -koomikko Mikko Vaismaa kertoo, että opettajan työn yhteiskunnallinen arvostus auttaa työssäjaksamisessa.

Opettajilla on rutkasti tietoa ja taitoa tarjota laadukasta opetusta, mutta koulutuksen kenttä on monelle tuntematon, kun puhutaan ammatillisesta koulutuksesta. Ammatilliset opettajat AO:n torivartissa levitettiin tietoisuutta ammatillisesta koulutuksesta ja alan työoloista. Ammatillisten opettajien työhyvinvointia heikentää erityisesti riittämättömyyden tunne.

– Kuka tietää ylipäätään, mikä on ammatillinen opettaja?

Kun jyväskyläläinen stand up -koomikko ja entinen luokanopettaja Mikko Vaismaa esittää tämän kysymyksen SuomiAreenan Ammatillisten opettajien torivartissa, Porin torilla tulee hiljaista. Vain yksi käsi nousee. Käy ilmi, että kysymykseen vastaaja on itsekin opettaja.

Opettajien työn arvostus lähtee ennen kaikkea siitä, että yhteiskunta ymmärtää opettajien työn laajan kirjon. Torivartin tavoitteena onkin tuoda esille ammatillista koulutusta ja ammatillisten opettajien työolosuhteita.

– Ammattiopisto, ammattikorkeakoulu, vapaa sivistystyö, Vaismaa luettelee ammatillisten opettajien työpaikkoja.

Ammatillisten opettajien opettama ikäskaala on hyvin leveä, sillä ammatilliset opettajat opettavat 16–60-vuotiaita. Mikko Vaismaa painottaa elinikäisen oppimisen tärkeyttä, ja siinä ammatilliset opettajat ovat avainasemassa.

– Meillä on kuva, että opiskella tulisi nuorena. Ihmisen paras ikä on se, mitä hän elää. Silloin on mahdollisuus opiskella mitä vain.

Työssäjaksaminen tapetilla

Opettajan työstä puhuttaessa puhe kääntyy usein alan työoloihin – ja erityisesti työssäjaksamiseen. Se on myös yksi torivartin teemoista.

– Paljon on puhuttu opettajien jaksamisesta. Yhteiskunta pystyy tukemaan opettajan työtä arvostamalla sitä, Vaismaa korostaa yhteiskunnan roolia opettajien työhyvinvoinnin rakentamisessa.

Hän mainitsee oman hyvinvointinsa kulmakiveksi aiemmassa opettajan työssään muut opettajat.

– On ihanaa, että on erilaisia työkavereita.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Jouko-Karhunen002-1070x536-by-tomi-glad.png

Ammatilliset opettajat AO:n puheenjohtaja Jouko Karhunen iloitsee, että nykyinen hallitus lisää ammatillisen koulutuksen rahoitusta.

Riittämättömyyden tunne on arkipäivää

Kun puhutaan ammatillisten opettajien työhyvinvoinnista, suurin heidän työhyvinvointiaan heikentävistä tekijöistä on jatkuva riittämättömyyden tunne.

– Riittämättömyyden tunne syntyy tavoitteiden ja resurssien välisestä ristiriidasta. Opettajat toivovat enemmän aikaa opiskelijoiden kanssa olemiseen eli lähiopetukseen. Se on heidän perustehtävänsä, Ammatilliset opettajat AO:n puheenjohtaja Jouko Karhunen kuvailee ammatillisten opettajien työoloja.

Karhunen mainitsee riittämättömyyden tunteen lähteeksi rahoitusleikkaukset, jotka ovat kurjistaneet ammatillista koulutusta. Hän kiittelee uutta hallitusta siitä, että ammatillisen koulutuksen suunta on vihdoin muuttumassa aiempaa valoisampaan, kun rahoitusta lisätään.

– Lisäksi opettajien pitäisi tehdä vain se, mitä heidän kuuluu tehdä. Enempään ei tarvitse taipua.

Ammatillisten opettajien tekemään työhön pääsee SuomiAreenassa tutustumaan myös keskiviikkona 17.7. Porin Lyseossa järjestettävässä pop up -koulussa. Ammatillinen koulutus on esillä myös keskusteluissa esimerkiksi torstaina, kun koulutuskeskustelu täyttää SuomiAreena-rannan koko päiväksi.

Teksti: Sara Juntunen
Kuvat: Tomi Glad

Kurkkaa SuomiAreenan tunnelmiin!

OAJ toi nykykoulun näyttävästi esille 15.–19.7.2019 Porissa järjestettävässä SuomiAreenassa, joka rikkoi aiemman kävijäennätyksensä. Tutustu verkossa SuomiAreenasta tehtyihin uutisiin tai katso keskustelujen tallenteita!

Uutiset ja tallenteet