Pyysimme opettajia kertomaan, työnsä merkityksestä ja suomalaisen opettajuutensa ytimestä, koska liian usein opettajien ääni puuttuu keskustelusta, kun puhutaan koulutuksesta, varhaiskasvatuksesta ja tutkimuksesta. Opettaja, nosta sinäkin oma äänesi esiin!
Koska suomalainen koulutustaso on niin korkea, valmiudet lähteä opettamaan ovat omaa luokkaansa, sanoo Aleksi Vehmassalo, varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija Helsingin yliopistosta ja Suomen opettajaopiskelijoiden puheenjohtaja.
– Koulutusjärjestelmän laatu kärsisi, jos ei olisi hyvin koulutettuja opettajia.
Opetusharjoittelut ovat koulutuksessa keskeisessä roolissa, sillä niissä saa konkreettisen pinnan käytännön tekemiseen.
– Edes huippuluento ei riitä kertomaan, millaista opettaminen käytännössä on, Vehmassalo huomauttaa.
Lisää työelämäntaitojen opettamista
Toki opittavaa jää myös työelämään. Vehmassalo kaipaisi varsinkin työelämäntaitojen lisäämistä opintoihin.
– Toivoisin yliopiston ja työelämän välille parempaa kommunikaatiota. Esimerkiksi turvallisuustaitojen sanotaan tulevan sitten töissä. Töissä sanotaan, että ne tulevat opinnoissa. Minulle ei sikäli ole väliä, missä ne opetetaan, kunhan opetetaan.
Teksti ja kuva: Salla Hongisto