Pyysimme opettajia kertomaan työnsä merkityksestä ja suomalaisen opettajuutensa ytimestä, koska liian usein opettajien ääni puuttuu keskustelusta, kun puhutaan koulutuksesta, varhaiskasvatuksesta ja tutkimuksesta. Opettaja, nosta sinäkin oma äänesi esiin vaaleissa!
Tehtäväni on kasvattaa vastuullisia yksilöitä yhteiskuntaan, kotitalousopettaja Tapani Ervast Malmin peruskoulusta sanoo.
– Kotitalouden taidot ovat yksi väline saada taitoja pärjätä omillaan. Kotitalous on demokraattinen aine, koska kaikki aloittavat suhteellisen samalta taitotasolta ja kaikki saavat onnistumisen kokemuksia.
Välittämisen ilmapiiri tukee tekemistä
Ervast pitää suomalaisen opettajuuden vahvuutena sitä, että opettajien ja oppilaiden välinen suhde on hyvin epämuodollinen ja läheinen. Luokassa ei tarvitse teititellä.
– Me opettajat olemme vastuullisia aikuisia, jotka ovat isosti läsnä lapsen ja nuoren elämässä. Kouluajalla ja -muistoilla on suuri merkitys meidän jokaisen elämässä, Ervast pohtii.
Ervast pitää luokassaan yllä avointa ja keskustelevaa välittämisen ilmapiiriä, joka taas tukee tekemisen meininkiä. Tämä tapahtuu muun muassa puhumalla monista asioista avoimesti.
Vapaus tulee hyvin tehdystä työstä
Ervastin opetuskeittiössä oppilaat saavat vapauksia, kun hommat työskentely alkaa sujua.
Kun esimerkiksi leikkuuveitsi pysyy kädessä, opetusryhmä saa esimerkiksi alkaa kuunnella musiikkia tekemisen lomassa. Joskus on YouTube-toivekonsertin paikka.
– Paras kiitos työstä on se, että entiset oppilaat tervehtivät kadulla tai poikkeavat koululle moikkaamaan.
Opettajat ovat työnsä parhaita asiantuntijoita
Liian usein opettajan puuttuvat keskustelusta, kun puhutaan koulutuksesta, varhaiskasvatuksesta ja tutkimuksesta. Nostetaan yhdessä opettajien ääni esiin eduskuntavaaleissa!
Opettaja, kerro omin sanoin työsi merkityksestä ja jaa ajatuksesi sosiaalisessa mediassa #opettajanääni-tunnisteella ja äänestä koulutusmyönteistä ehdokasta!
Teksti: Salla Hongisto
Kuva: Konsta Leppänen