• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

”Kokemus kuin taidenäyttelyssä” – Opettajien luoma pop up -koulu tuo nykykoulun SuomiAreenaan

16.07.2019 - 19.13 Uutinen
Kuvituskuva
Jyväskylän yliopistolla opettajankoulutuksen ja digipedagogiikan parissa työskentelevät Mari Kyllönen ja Marika Peltonen virittivät näytille keskiviikon pop up -koulun ohjelmaansa.

SuomiAreenan yleisö pääsee keskiviikkona astumaan Porin lyseoon rakennettuun pop up -kouluun ja samalla eri ikäisten oppijoiden saappaisiin. Kävimme tutustumassa etukäteen yli 30 opetustuokiota ja -esittelyä sisältävään kouluun tiistaina, kun elämyksiä valmisteltiin. Katso kuvat ja tutustu tunnelmiin!

Porin lyseon lukion rakennukset muodostavat nelikulmion. Keskiviikkona sen läpi kävelemällä voi päivittää käsityksensä tämän päivän opetuksesta kaikilla koulutusasteilla aina varhaiskasvatuksesta alkaen.

Kokemus on vähän kuin taide- tai tiedenäyttelyssä, sillä erotuksella, että pop up -koulussa kävijän mielenkiinto herää nykykoulun vanhoista ja uusista ideoista ja innovaatioista.

Pop up -koulussa voi tehdä esimerkiksi sähköisen ylioppilaskokeen, yrittää murtautua ulos historia-aiheisesta pakohuonepelistä, rakentaa robotteja tai askarrella oman solun biologian tunnilla.

Ja aika paljon muuta. Nähtävillä on yli 30 opetustuokiota, joihin voi aivan hyvin suunnistaa sokkona, mutta myös kartan avulla.

”Perusopetuksen pohja” rakennetaan yhteistyöllä

Tiistaina meneillään ovat vielä rakennustyöt, kun eri aineiden ja koulutusasteiden opettajat virittävät paikalle oppimisympäristöjään, opetusmenetelmiään ja opetuksessa käyttämiään välineitä.

Päävetovastuu tapahtuman ideoinnista on ollut opettajilla ja näiden pedagogisilla järjestöillä.

– Tuo tulee meille! Noitakin meille tilattiin ja nuo tarrat kanssa…

Viisi opettajaa penkoo kirjoja ja tarroja laatikoista, jotka sisältävät opetuksessa käytettäviä materiaaleja.

– Emme lue ohjeita, vaan ensin pengotaan koko laatikko, vähän kuin erityisopetuksen oppitunnilla! naurahtaa Erityiskasvatuksen liiton puheenjohtaja Päivi Peltola.

Laatikoita tonkii paitsi erityisopettajia, myös alkuopetuksen opettajia ja luokanopettajia.

– Kolmen opettajaryhmän tilat ovat pop up -koulussa vierekkäin, aivan kuten olemme tosielämässäkin kiinteästi yhdessä. Siellä, meidän luokkahuoneidemme suunnalla, valetaan koko perusopetuksen pohja, sanoo luokanopettaja Eva-Stina Törnroos.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

1070x536-POP-UP-koulu008-by-tomi-glad.png

Eva-Stina Törnroosin (vas.) ja Päivi Peltolan mukaan nykykoulussa yhdet tekevät yhtä, toiset toista, mutta pääasia on, että jokaiselle on sopivaan oppimisen strategiaan osuvaa tekemistä.

Nykykoulu on Peltolan ja Törnroosin mukaan yhteisö, jossa painopiste on siirtynyt luokan edessä puhuvasta opettajasta koko luokkaan, ja sen ulkopuolellekin.

– Tavallaanhan se on kuin kuin yrityksen johtamista. Siis huolehtimista siitä, että kaikki tekevät ja oppivat samalla. Passiivisesta istumisesta on päästy, Peltola sanoo.

Musiikkia aivoille

Huoneessa, josta kuuluu rummunpauketta ja lauleskelua, viritetään pystyyn värikästä telttaa. Sirkuskoulusta ei nyt ole kyse, vaan varhaiskasvatuksen opettajan Kaarina Jaakkola-Virtasen vetämästä Musiikin viemää! -oppimistuokiosta.

– Suujumppaa ja muita ääniä, joita käsillä, jaloilla ja kehon eri osilla voi tehdä. Voi ajatella niinkin, että kun puheterapiaan on vaikeaa päästä, me voimme päiväkodissa kehittää tällaisia suun ja äänteiden taitoja, Jaakkola-Virtanen sanoo.

Opetustuokion ideassa ei suinkaan jäädä pelkkään suun naksutteluun, kun sen vetäjä innostuu.

– Laulamisen hyödyistä on olemassa paljon tutkimusta. Laulu tukee muita taitoja, kuten lukemista ja laskemista. Musiikki ja rytmit tekevät aivoille hyvää, mikä tiedetään myös muistisairaiden tai aivohalvausten hoidoissa, Ulvilassa Tuulenpesän päiväkodissa työskentelevä Kaarina sanoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

1070x536-POP-UP-koulu002-by-tomi-glad.png

Kaarina Jaakkola-Virtasen musiikkipajassa teltta täyttyy rytmeistä ja melodioista, joita syntyy myös oman kehon äänistä

”Dyykkaus kuuluu toimenkuvaan”

Kädentaitoja opetetaan useilla koulutusasteilla. Pop up -koulussakin ne ovat esillä kolmessa tilassa. Kävijät saavat siis paitsi oppia myös uniikkeja kotiinviemisiä.

Kansalaisopistoissa opettavat Mari Keituri ja Sari Jaakola pystyttävät käsityöluokkaansa kierrätysmateriaaleista tehtävästä punonnasta kertovia näyttelyä, työnäytöksiä ja työpajoja.

– Haluamme opetuksessakin tarjota ihmisille keinoja, joiden avulla he pääsevät suunnittelemaan ja tekemään itse, Keituri sanoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

1070x536-POP-UP-koulu005-by-tomi-glad.png

Mari Keiturin (kuvassa) ja Sari Jaakolan pop up -luokassa voi tutustua kierrätysmateriaaleista valmistettujen esineiden näyttelyyn tai osallistua työpajaan.

Opettajien johdolla tutkivassa oppimisessa mennään niinkin pitkälle, että sekä he että oppijat etsivät materiaaleja töihinsä tutkimalla esimerkiksi roskalavoja.

– Joo, dyykkaus kuuluu toimenkuvaan! Meillä voi olla peräkontti täynnä tavaraa, joista voi tehdä vaikkapa käyttöesineitä. Niinkin on käynyt, että tunnin jälkeen opiskelija vie roskiksen mennessään, koska sieltä löytyy vielä käyttökelpoista tavaraa.

Oppilaat rakentelevat kestävän kehityksen kotikuntaa

Jyväskylän yliopistossa projektitutkijana työskentelevä Mari Kyllönen osoittaa tablettinsa kameralla kollegaansa, tietotekniikan pedagogiikan yliopisto-opettajaa Marika Peltosta. Jälkimmäisen Virtual Tee -paidassa on koodia, jota ilmainen sovellus lukee. Näytölle ponnahtaa havainnekuvaa siitä, millaiset Peltosen sisäelimet, suolisto tai tukielimet ovat.

Tälläkin tavalla digitaalista teknologiaa hyödynnetään biologian opetuksessa, mutta yliopisto-opettajien katse on vielä laajemmalla. Osana Open digi -kärkihanketta Kyllönen ja Peltonen ovat tutkineet sitä, miten opettajaopiskelijoita, näiden kouluttajia sekä työssä olevia opettajia voidaan tuoda toimimaan yhdessä opetuksen digitalisaation eteen.

– Digitekniikka ei myöskään ole pois ihmisten kohtaamisesta. Sen sijaan olemme nähneet projekteissamme, että digiharrastaminen voi päinvastoin lisätä sitä, sanoo Kyllönen.

Tavoite on löytää ja valita teknologioita, jotka ovat kaikille saatavilla ja kouluilla käytössä. Matalan kynnyksen toimintaa siis.

– Tavallisen keskisuomalaisen kunnan käyttämillä laitteilla teimme ilmastonmuutosta tutkivan Minecraft-pelin, jossa oppilaiden kanssa rakennettiin uutta Konnevettä kestävän kehityksen periaattein. Ikä ja osaaminen huomioiden rakensimme virtuaalisia tuotantolaitoksia, asumuksia ja kaikenlaista infraa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

1070x536-POP-UP-koulu001-by-tomi-glad.png

Vuoden uskonnonopettajan tunnustuksen tänä vuonna saaneen Päivi Palorannan johdolla pop up -koulussa pohditaan eettisiä dilemmoja ja uskontojen kulttuurivaikutuksia. ”Opetuksessa emme etsi normatiivisia vastauksia etiikan kysymyksiin. Sen sijaan, että opettaisimme valmiita vastauksia, keskustelemme siitä, mitä oppilaat itse ajattelevat”, Paloranta kertoo.

Työhuoneessaan Lyseon lukion rehtori Jarkko Kivelä viettää erilaista työpäivää, kun opettajat ympäri Suomen puuhaavat lukion tiloissa.

– Mutta on aivan todella hienoa, kun on vieraita, ja huomenna tulee lisää. Minusta tapahtuman idea on hyvä. Nykykoulu on erilainen kuin joskus muinoin. Opettajat tämän tietenkin tietävät, mutta suuri yleisö ei sitä aina oikein hoksaa, Kivelä sanoo.

Tule pop up -kouluun!

  • Pop up -koulun avajaisia vietetään Porin Lyseossa (Annankatu 5) keskiviikkona 17. heinäkuuta klo 9.30–10. Sen jälkeen kävijät pääsevät hop on, hop off -periaatteella tutustumaan eri oppimiselämyksiin.
  • Lataa lukujärjestys ja kartta ja tutustu ohjelmaan: oaj.fi/popupkoulu

Teksti: Matias Manner

Kuvat: Tomi Glad

Kurkkaa SuomiAreenan tunnelmiin!

OAJ toi nykykoulun näyttävästi esille 15.–19.7.2019 Porissa järjestettävässä SuomiAreenassa, joka rikkoi aiemman kävijäennätyksensä. Tutustu verkossa SuomiAreenasta tehtyihin uutisiin tai katso keskustelujen tallenteita!

Uutiset ja tallenteet