• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Jatkuva oppiminen puhuttaa Oodissa – koulutuskenttä valmiina ratkaisijaksi

17.06.2019 - 09.00 Uutinen
Kuvituskuva
OAJ:n ständillä Oodissa päivystää muun muassa erityisasiantuntija Tuovi Manninen.

Hallitusohjelmassa luvataan toteuttaa parlamentaarinen jatkuvan oppimisen uudistus. OAJ on mukana keskustelemassa jatkuvan oppimisen kysymyksistä tänään Oodissa. OAJ:ssä uskotaan koulutuskentällä olevan monipuolisesti annettavaa jatkuvaan oppimiseen.

Osaatko? Mitä haluaisit osata enemmän? Haluatko opetella sitä kuulemalla, näkemällä vai tekemällä? Oppilaitoksessa, työpaikalla, kotona, netissä, harrastuksissa?

Tällaisilla pienillä kysymyksillä OAJ:n ständin väki johdattelee kansalaistorin kävijöitä keskustelemaan siitä, mitä jatkuva oppiminen kansalaisille merkitsee. Vastaajia ohjataan myös hakeamaan lisätietoa työnhakuun liittyvissä kysymyksissä OAJ:n nettisivuilta löytyvästä uraoppaasta.

Sitran ja sen yhteistyökumppaneiden järjestämä Onni oppia, ilo osata! -tapahtuma järjestetään tänään 17.6.2019 Helsingin keskustakirjasto Oodissa.

Aika katsoa jatkuvaa oppimista kokonaisuutena

Asiantuntijakeskusteluissa pöyhitään kysymyksiä siitä, kenen pitäisi maksaa työikäisten osaamisen kehittäminen ja miten siirrymme kohti oppivaa työelämää. Ständeillä osallistujat voivat saada vinkkejä omalle oppimisuralleen ja työpajoissa he pääsevät kokeilemaan erilaisia kädentaitoja.

Myös Opetusalan Ammattijärjestö on mukana tapahtumassa. OAJ:n mielestä jatkuva oppiminen on jokaisen ihmisen oikeus ja opettajilla on tärkeä rooli oppimispolun tukena.

– OAJ:ssä olemme iloisia siitä, että uudessa luvataan toteuttaa parlamentaarinen jatkuvan oppimisen uudistus. Meneillään on työn murros, mikä edellyttää työikäisen väestön koulutustason nostamista, mutta myös taitojen vahvistamista. Uuden osaamisen tarve on mittava. sanoo OAJ:n erityisasiantuntija Tuovi Manninen.

Vapaan sivistystyön mahtipotentiaali käyttöön

OAJ:n kanssa samalla ständillä päivystää myös Aikuisopettajien liitto AKOL:n puheenjohtaja Maarit Rahkola.

– Jotta jatkuva oppiminen etenisi kunnolla, pitää nostaa aikuisille suunnattujen ammatti- ja erikoisammattitutkintojen rahoitusta, jotta oppilaitoksille on kannattavaa niitä järjestää, Rahkola toivoo.

Myös tutkinnon osien rahoitukseen tulee kiinnittää jatkossa huomio, koska usein osaamisen päivittämiseen riittää pienempi osa kuin kokonainen tutkinto. Rahkolan mielestä olisi syytä palauttaa aikuiskoulutus alan nimeksi ja saada siihen oma lainsäädäntö.

– On myös syytä hyödyntää monipuolisesti koko koulutuskenttää. Erityisesti vapaan sivistystyön valtava potentiaali tulisi nostaa yhdeksi jatkuvan oppimisen mahdollistajaksi.

Framilla opettajien digivalmiudet

Ständillä oli mukana myös Hämeen ammatillisen opettajakorkeakoulun johtava työelämäpalvelupäällikkö Esa Inget. Hänen mukaansa jatkuvassa oppimisessa korostuu yhä enemmän opettajien digipedagoginen osaaminen kaikilla koulutusasteilla.

– Osaaminen tahtoo kasaantua: osa on innolla mukana, toisia eivät digijutut kiinnosta. Toisaalta digivälineiden käyttö opetuksen apuna on jo niin arkipäivää, että kaikkien pitää olla siitä jotenkin perillä. Meillä onkin jo tungosta digipedagogisiin koulutuksiin, Inget sanoo.

Jatkuva oppiminen tuo ammatilliseen koulutukseen entistä vahvemmin myös aiemmin opitun tunnustamisen sekä henkilökohtaiset opintopolut, ja opettajalla pitää olla valmius ohjata opiskelijat näille poluille.

Oodin kansalaistori on osa Sitran kolmivuotista projektikokonaisuutta Osaamisen aika – Elinikäisestä oppimisesta kilpailukykyä ja hyvinvointia, jonka tavoitteena on vauhdittaa siirtymistä elinikäisen oppimisen politiikkaan.

Sitran sivuilta pääsee seuraamaan tapahtumaa myös verkossa.

Teksti: Tiina Tikkanen
Kuva: Annika Rauhala

Jatkuva oppiminen puhuttaa myös SuomiAreenassa!

  • Keskiviikkona 17.7.2019 Porin SuomiAreenassa klo 10–11 jatkuvasta oppimisesta puhutaan EK:n, Sivistan ja OAJ:n osaamiskeskustelussa (Antinkatu 5). Lue lisää tästä ja muusta OAJ:n SuomiAreena-ohjelmasta