Väkivallan ehkäiseminen ja vähentäminen Suomessa -koulutus

Väkivallan ehkäiseminen ja vähentäminen Suomessa -koulutus

Väkivallan ehkäiseminen ja vähentäminen Suomessa
Akavatalon Valopiha tiistaina 6.6.2023 klo 9–16

Koulutus on tarkoitettu kasvatus- ja opetusalan johtajille ja esihenkilöille. Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujien turvallisuusjohtamisosaamista ja vahvistaa osallistujien kykyä nähdä turvallisuustilanne ja siihen vaikuttavien asioiden kokonaiskuva. Tässä ajassa on erityisiä syitä kehittää turvallisuutta sekä parantaa kasvatus- ja koulutusalan toimintaympäristöjen turvallisuutta. Keskeinen päivän kysymys on, mitä voimme tehdä väkivallan vähentämiseksi.

OHJELMA

klo 8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

klo 9.00 Tilaisuuden avaus
Katarina Murto, OAJ:n puheenjohtaja

klo 9.15 Kuntaliiton tervehdys
Timo Reina, varatoimitusjohtaja

klo 9.30 Rikoksilla oireilevat nuoret - onko heitä?
Henri Rikander, oikeustieteen tohtori, dosentti

klo 10.30 Jaloittelutauko (10 min)

klo 10.40 Ihmislajin väkivaltaisuuden taustat ja erityispiirteet - keinoja vähentää väkivaltaa, eritoten nuorisoväkivaltaa
Hannu Lauerma, työelämäprofessori, ylilääkäri

klo 12.10 Lounas

klo 13.10 Väkivallan ehkäisy ennakoivan turvallisuusjohtamisen keinoin
Reetta Kinnunen, tutkija, tohtoriopiskelija, Tampereen yliopisto

klo 14.10 Kahvitauko

klo 14.40 Oppilaitosturvallisuus poliisin näkökulmasta
Katja Nissinen, komisario, Helsingin poliisilaitos

klo 15.40 Loppusanat

klo 16.00 Tilaisuus päättyy

Puhujat

Kuva-Lauerma.png

Hannu Lauerma, työelämäprofessori, ylilääkäri

Hannu Lauerma on psykiatrian ja oikeuspsykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti, lääketieteen tohtori ja dosentti, jolla on unilääketieteen erityispätevyys. Lauerma on aiemmin toiminut 25 vuotta Psykiatrisen vankisairaalan vastaavana ylilääkärinä ja toimii siellä edelleen asiantuntijaylilääkärinä. Lauerma toimii myös Turun yliopiston työelämäprofessorina ja TYKS:n oikeuspsykiatrian ylilääkärinä. Hänellä on työkokemusta väkivaltaisista potilaista vuodesta 1982 alkaen ja sivutoimisen yksityislääkärin työstä yli 40 vuoden ajalta. Lauerma on kirjoittanut useita tietokirjoja ja saanut tiedonvälitykseen liittyvä palkintoja.

Kuva-Rikander.jpg

Rikoksilla oireilevat nuoret - onko heitä?

Henri Rikander
, oikeustieteen tohtori, dosentti

Henri Rikander on toiminut väkivaltatutkijana, opettajana sekä työsuojelun ja turvallisuusalan konsulttina ja kouluttajana. Hän on ollut kehittämässä lukuisten organisaatioiden työsuojelutoimia, riskienhallintaa ja turvallisuusjohtamista.

Kuva-Kinnunen.jpg

Väkivallan ehkäisy ennakoivan turvallisuusjohtamisen keinoin

Reetta Kinnunen
, tutkija, tohtoriopiskelija, Tampereen yliopisto

Tohtoriopiskelija Reetta Kinnunen toimii tutkijana Tampereen yliopistolla. Turvallisuushallinnon alalla hänen tutkimusteemansa ovat keskittyneet opetusalan kriisivalmiuden tutkimiseen sekä turvallisuustilanteen kartoittamiseen kunnallisissa palveluissa. Kinnusen mukaan muuttuvassa turvallisuusympäristössä korostuu varautumiskyvyn lisäksi olennaisesti toimijoiden resilienssi.

Kuva-Nissinen.jpg

Oppilaitosturvallisuus poliisin näkökulmasta

Katja Nissinen
, komisario, Helsingin poliisilaitos