Moni puhuu opettajien työstä – nyt ääneen pääsevät työn parhaiten tuntevat

26.03.2021 - 12.19 Blogi

Opettajien työ lasten, nuorten ja aikuisten parissa luo koko yhteiskunnalle vakautta, sivistystä ja hyvinvointia. Työ luo uskoa paremmasta tulevaisuudesta ja antaa ratkaisun avaimia myös kriisien keskellä, onpa kyse koronasta tai ilmastonmuutoksesta. Nyt käynnistyy suuri kampanja, jolla haluamme muistuttaa kaikkia suomalaisia ammatin merkityksestä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kirjoittaa.

Edessämme oleva yhteiskunnallinen muutos vaatii sivistystä. Näin todetaan Sitran artikkelissa, jossa pureudutaan sivistyksen eri ulottuvuuksiin. Sivistyksen vahvistaminen nähdään Sitrassa ratkaisuna moniin ihmiskuntaa askarruttaviin huoliin kestävyyskriisistä yhteiskunnan polarisaatioon.

Opettajilla on aina ollut ratkaiseva rooli oman maamme sivistyksen rakentajina. Työn tulokset näkyvät selvimmin kansalaisten tiedoissa ja taidoissa, mutta opettajat ovat tekemisissä myös jonkin paljon arvokkaamman kanssa.

Opettajien työn tulokset näkyvät kansalaisten tiedoissa ja taidoissa, mutta he ovat tekemisissä myös jonkin paljon arvokkaamman kanssa.

He tekevät työllään tulevaisuuksia yksittäisille oppijoille ja sitä kautta koko Suomelle. Työ luo sivistystä, tasa-arvoa ja hyvinvointia. Opettajat antavat valmiuksia nähdä, mikä on totta ja mihin kukin voi ihmisenä yltää.

Julkisuudessa on tänä vuonna käyty keskustelua opettajien agendasta. Tällä viikolla lanseeraamme kampanjan, jolla vastaamme osaltamme tähänkin keskusteluun.  Kampanjassa alamme ammattilaiset itse kertovat siitä, mikä heidän työssään tuntuu merkityksellisimmältä. Samalla tuomme näkyväksi, kuinka laaja kirjo tärkeitä tehtäviä mahtuu “opettajuuden” ja “opettajan” käsitteiden alle.

Sitoutunut-kampanjassa näytämme opettajat ammatistaan ylpeinä osaajina, jotka ovat sitoutuneita koko maamme hyvinvoinnin kannalta tärkeisiin arvoihin. Nostamme ääneen heidät, jotka työn parhaiten tuntevat: opettajat ja alan esihenkilöt varhaiskasvatuksesta yliopistoihin.

Sitoutunut-kampanjassa näytämme opettajat ammatistaan ylpeinä osaajina.

Kampanjamme viestit ja sisällöt kumpuavat kyselystä, jolla selvitimme OAJ:n jäsenten ajatuksia työstään. Yli vuoden kestävän kampanjan aikana nostamme esiin jäsenten ylpeydenaiheita ja osaamista eri näkökulmista.

Puhumme tietysti myös epäkohdista, kuten työn vaativuudesta ja kuormittavuudesta. Yhdentoista kampanjakasvon joukossa on eri koulutusasteiden opettajia sekä rehtori ja päiväkodin johtaja. Haastatteluissa he avaavat ajatuksiaan työnsä merkityksestä mutta myös työn nurjista puolista. Sekä tietysti siitä, että työ on työtä ja siitä kuuluu saada oikeudenmukainen korvaus.

”Muille aloille on saatu houkuteltua ihmisiä nostamalla palkkaa, miksi se ei toimisi myös varhaiskasvatuksessa? Palkka on lähtökohtaisesti syy sille, että mitään työtä ylipäätään tehdään,” toteaa esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettaja Aleksi Vehmassalo omassa haastattelussaan

”Opettajan työssä on tärkeää oppia vetämään rajat sille, kuinka paljon vaatii itseltään. Ei minusta ole oppilaillekaan iloa, jos olen vetänyt itseni piippuun näennäisellä täydellisyyden tavoittelulla,” toteaa puolestaan kuvaitaiteen opettaja ja opettajankouluttaja Reetta Nisonen.

Kannattaa tutustu haastatteluihin, löydät ne täältä.

Samoin kuin sivistys-Suomea rakennetaan yksi oppija kerrallaan, myös opettajuuden arvostusta vahvistetaan yksi viesti ja teko kerrallaan. Uskon, että jokaisella Suomen yli 100 000 opettajasta on oma arvokas näkökulma työnsä merkityksestä. Jäsenkyselymme mukaan yli puolet OAJ:läisistä on myös valmiita osallistumaan kampanjan viestintään esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Jokaisella Suomen yli 100 000 opettajasta on oma arvokas näkökulma työnsä merkityksestä.

Mikä sinun työssäsi tuntuu tärkeimmältä? Millaisiin arvoihin olet työssäsi sitoutunut? Mitä haluaisit suomalaisten ymmärtävän työstäsi nykyistä paremmin?

Tutustu kampanjaan ja erilaisiin osallistumistapoihin osoitteessa tehdääntulevaisuuksia.fi ja tuo oma näkökulmasi mukaan keskusteluun.

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja

Twitterissä @OlliLuukkainen

#sitoutunut

Tehdään tulevaisuuksia – tutustu ja osallistu!

Opettajat luovat työllään sen pohjan, jolle huomisen maailma rakennetaan. He tekevät tulevaisuuksia meille kaikille. Lue 11 tarinaa sitoutumisesta ja osallistu!

Tehdään tulevaisuuksia
Olli Luukkainen