Takana poikkeuksellinen vuosi

16.12.2020 - 13.50 Blogi

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kiittää blogissaan opettajia, rehtoreita, päiväkodinjohtajia ja muuta opetushenkilöstöä työstä, jota on tänä vuonna tehty poikkeuksellisen raskaissa olosuhteissa.

Lukukausi ja poikkeuksellinen vuosi on päättymässä. Olemme eläneet ennalta arvaamattomia aikoja. Tulevaisuus on ollut ja on edelleen vaikeasti ennustettavissa. Siksi epävarmuus on jäytänyt elämistä, olemista ja työtä. Kaikesta huolimatta olemme selvinneet hienosti.

Suomessa koulutus ja varhaiskasvatus ovat olleet keskeytymättä toiminnassa, toisin kuin monessa muussa maassa. Suomalaiset opettajat ovat jatkaneet opetusta, vaikka välillä on jouduttu siirtymään lähiopetuksesta etäopetukseen ja takaisin lähiopetukseen. Korkea-asteen opetus ja suurelta osin ammatillinen ja lukio-opetus ovat toteutuneet lähes koko vuoden etäopetuksena. Tähän ei monessa maassa ole pystytty. Mutta meillä on, kiitos loistavien opettajien, rehtoreiden, päiväkodinjohtajien ja muiden työtä organisoineiden ja tukeneiden huippuammattilaisten.

Kovin monen mieltä on jäytänyt pelko omasta ja läheisten sairastumisesta. Lisäksi suurta huolta on tuottanut, ettei omilla toimillaan edistäisi vakavan sairauden leviämistä. Se on täysin ymmärrettävää, etenkin jos kuuluu riskiryhmään.

Olemme tehneet valtavan määrän työtä sen eteen, että terveysviranomaisilla ja muilla päättäjillä on tietoa opetusalan työn ja työolosuhteiden erityispiirteistä. Rohkenen sanoa, että siinä on ollut tekemistä. Lopulta on kuitenkin tapahtunut myös edistymistä, ymmärryksen laajenemista ja syvenemistä.

Opettajat ovat tehneet yksin ja erityisesti yhdessä valtavan työn tulevaisuuden: lastemme, nuortemme, kaikkien oppijoiden hyväksi, osa tieteen ja tutkimuksen parissa.

On aika antaa aikaa itselleen ja läheisilleen. On aika mahdollisuuksien ja omien toiveitten mukaan levätä, rentoutua, latautua, ja vaan olla. Olla myös armollinen itselleen.

Oikein hyvää joulun ja vuoden vaihteen aikaa!

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja