Neuvotteluasetelmat entisellään

04.02.2020 - 07.00 Blogi

Julkisen sektorin ja vahvasti julkisrahoitteisten sektoreiden palkansaajia koskevat työ- ja virkaehtosopimusneuvottelut ovat koko rintamalla käynnistyneet. Alku on ollut hyvin perinteinen, neuvotteluaikatauluja on soviteltu, edellisen sopimuksen teon jälkeen toiminnassa olleiden työryhmien tuloksia arvioitu ja periaatteellisia kysymyksiä nostettu neuvottelupöytään. Tarkempien sopimustavoitteiden vaihtamisen aika on helmikuun alkupuolella.

On odotettua, että työnantajapuoli valittaa rahan puutetta. On päivänselvää, etteivät julkisen sektorin palkansaajat tule tyytymään alhaisempiin palkankorotuksiin kuin yksityinen puoli.

Vaikka tilastot kiistattomasti osoittavat esimerkiksi kymmenen viime vuoden ajalta meidän onnistuneen neuvottelupöydissä aivan yhtä hyvin kuin yksityinen sektori, ovat todelliset maksetut palkat jääneet julkisella sektorilla jälkeen yleisestä kehityksestä. Syynä on se, ettei julkissektorin työnantaja maksa vapaaehtoisesti mitään sopimuspalkan päälle. Niin sanotut palkkaliukumat puuttuvat lähes kokonaan.

Siksi JUKO ja OAJ esittävät palkkaohjelmaa, jolla turvattaisiin vähintään yleisen tason mukainen palkkakehitys opettajille ja muille julkisen sektorin työntekijöille.

Kaikkein kuumin kysymys työmarkkinakeväässä ovat kiky-tunnit. Yksityisen sektorin neuvottelut ovat edenneet todella heikosti, ja lakkosuma on alkamassa.

On käsittämätöntä, että esimerkiksi metsäteollisuus on valmis maksamaan miljardin tappiot, kunhan saavat pidettyä kikyssä sovitut 24 palkatonta talkootuntia. Ei voi ymmärtää.

Se on selvää, että kun kiky-tunnit ovat jo poistuneet teknologian sopimuksista, eli vientisektorilla, eivät ne voi jäädä myöskään julkiselle sektorille. Julkisen sektorin työntekijöitä kyykytettiin kaikkien muiden toimijoiden voimin tukemaan vientisektoria vielä itse vientisektoria enemmän.

Taatusti emme jää enää tukea maksamaan, kun vientiteollisuus itse liukenee rivistä. Koko palkansaajapuolen yhteinen vaatimus on, että tunnit poistetaan kaikista sopimuksista tai että niistä joillain aloilla saadaan kunnon kompensaatio.

Kunnan opetusalan sopimuksesta (ovtes) on neuvoteltu jo viime syksystä saakka. Muilla opetusalan rintamilla on ollut sitä vastoin varsin hiljaista. Valmista tulee kuitenkin vasta sen jälkeen, kun kunta-alan pääratkaisu on valmis. Koko julkinen sektori, yliopistot ja yksityinen opetusala odottavat todellisuudessa sitä ratkaisua.

Koko julkinen sektori, yliopistot ja yksityinen opetusala odottavat todellisuudessa kunta-alan pääratkaisua.

Tuon ratkaisun aika on aikaisintaan maalis-huhtikuun vaihteessa, toivottavasti silloin. Ellei näin käy, ollaan 1.4.2020 sopimuksettomassa tilassa, ja työrauhavelvoite on päättynyt.

Vanhoja sopimuksia noudatetaan kuitenkin niin sanotulla jälkivaikutuksella kokonaisuudessaan siihen saakka, kunnes uudet sopimukset astuvat voimaan. Niin tapahtuu ennemmin tai myöhemmin.

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja
Twitter: @OlliLuukkainen

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

• Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • OAJ neuvottelee-sivuilta löydät tuoreimmat uutiset sopimusneuvotteluista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä.
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.
  • Somessa käytössä on aihetunniste #oajneuvottelee

Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!

Olli Luukkainen