Hallitus lupasi kitkeä kiusaamista – miten kävi?

30.05.2018 - 09.00 Blogi

Kiusaaminen on Suomessa suuri ongelma. Tämän tunnistaa myös Sipilän hallitusohjelma, jossa päättäjät lupaavat lisätä velvoitteita puuttua kiusaamiseen. Pieniä askeleita asiassa on otettu, mutta perille on vielä matkaa. Jokainen kiusaamistapaus on liikaa, ja siksi kiusaamisen ehkäisyssä ei pidä jäädä odottamaan seuraavaa hallituskautta. Keinoja on.

Jokainen tuntee jonkun, jota on kiusattu tai joka kiusaa. Mediassa kerrotaan kiusattujen koskettavista kohtaloista, ja vanhemmat toivovat, ettei oma lapsi joudu kiusatuksi. Myös päättäjät tunnistavat ongelman. Opetusministeri perusti työryhmän pohtimaan keinoja vähentää kiusaamista. Alkuvuodesta työryhmä antoi ministerille ehdotuksensa.

Pariin työryhmän ehdotukseen ministeriössä on jo tartuttu. Eduskunnan käsittelyssä olevaan uuteen lukiolakiin on otettu työryhmän ehdotus velvoittaa opiskelijoita käyttäytymään muita kiusaamatta. Lisäksi varhaiskasvatuslakiin ja lukiolakiin esitetään järjestäjälle säädettäväksi velvollisuus suojata lasta ja opiskelijaa kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä.

Jo nyt Opetushallitus velvoittaa opetussuunnitelmissa normitasolla peruskouluja, ammatillisia oppilaitoksia ja lukioita laatimaan suunnitelman siitä, miten ne suojelevat oppilaita näiltä asioilta. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuore selvitys kuitenkin osoittaa, että nämä velvoitteet eivät riitä.

Karvi perkasi 136 lukion ja peruskoulun suunnitelmat selvittääkseen, vastaavatko ne opetussuunnitelmien vaatimuksiin. Tulos oli hälyttävä. Joka kolmannelta peruskoululta ja lukiolta puuttui toimintamalli kiusaamistilanteisiin puuttumiseen, ja noin puolelta puuttui kohdennetut toimenpiteet väkivaltatilanteisiin. Kolmannes ei myöskään ollut ohjeistanut lainkaan oppilaan tuesta, kiusaamisen loppumisen seurannasta eikä yhteistyöstä viranomaisten kanssa. Noin viidennes peruskouluista ja lukioista oli jättänyt ohjeistamatta jopa yhteistyöstä huoltajien kanssa.

Kun kyseessä on kiusaamisen ehkäisy, moni perusopetuksen ja lukiokoulutuksen järjestäjä jättää siis noudattamatta heitä velvoittavaa opetussuunnitelmaa. Tämän seurauksena liian moni kärsii. Jotain tarttis nyt tehdä!

Tarvitsemme opetussuunnitelmaa järeämpiä keinoja puuttua kiusaamiseen. Seuraavaa hallituskautta ei pidä jäädä odottamaan, vaan päättäjien kannattaa tarttua toimeen. Kiireellisintä olisi säätää perusopetuksen rehtorille oikeus antaa jälki-istuntoa ja evätä turvallisuussyistä oppilaan opetus kahdeksi päiväksi. Lisäksi opetuksen ja koulutuksen järjestäjät pitäisi velvoittaa arvioimaan oppilaan ja opiskelijan koulunkäyntikykyä.

Hallituksen kannattaa myös tarttua Tiina Elovaara (sin) lakialoitteeseen. Elovaara esittää, että perusopetukseen, lukioon ja ammatilliseen koulutukseen säädetään ilmoitusvelvollisuus, toimintamalli puuttumiseen sekä kiusaamisen loppumisen seuranta. Uusia velvoitteita lakialoite ei toisi, vaan se ainoastaan siirtäisi nykyiset velvoitteet lain tasolle. Vaikka kiusaaminen ei lopu pykäliä säätämällä, niillä voidaan luoda pohjaa kiusaamisen vastaiselle toimintakulttuurille.

Elovaara esittää myös, että aluehallintovirastot saisivat oma-aloitteisen oikeuden selvittää, vastaako oppimisympäristön turvallisuus lain vaatimuksia. Tätä myös OAJ on pitkään esittänyt.

Tarvitsemme keinoja ilmoittaa kiusaamisesta, puuttua siihen ja seurata, ettei se toistu. Ongelma on liian suuri yksittäisten opettajien ratkaistavaksi. Kiusaaminen ja väkivalta loppuvat vasta, kun kaikki osapuolet oppijoiden huoltajia myöten velvoitetaan pitämään siitä huolen.

Opetusministerillä on vielä melkein vuosi aikaa toimia oppijoiden oppimisympäristön sekä opettajien ja työolojen turvallisuuden takaamiseksi. Kiusattuja eivät ole vain oppilaat ja opiskelijat, vaan myös yhä useampi opettaja on kiusaamisen ja väkivallan kohteena.

Hallituksen loppukausi ei saa olla vain sotesta puhumista, eduskuntavaaleihin valmistautumista ja lupausten antamista. Sen on oltava tekoja. On kysyttävä, mitä kuuluu kiusatulle. Toteutuuko hallitusohjelman lupaus lisätä velvoitteita puuttua kiusaamiseen?

Olli Luukkainen
OAJ:n puheenjohtaja