Hallituksella on nyt näytön paikka

15.08.2023 - 10.26 Blogi

Koulutus-, oppimis- ja osaamistason nostaminen vaatii riittävän rahoituksen varmistamista ja lainsäädäntövalmistelujen ripeää aloittamista. OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto muistuttelee lukuvuoden aloitusblogissaan uutta hallitusta lunastamaan koulutuslupauksensa.

Uusi lukuvuosi on jälleen käynnistynyt. Sadat tuhannet lapset, nuoret ja aikuiset aloittavat tai jatkavat kesän jälkeen opintojaan ja oppimistaan aina varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle. Jokainen heistä ansaitsee kelpoisen opettajan, riittävän ja oikea-aikaisen tuen sekä työrauhan. Opettajat ja esihenkilöt ansaitsevat riittävät resurssit, riittävän pienet ryhmät, hyvät ja toimivat työtilat, laadukkaat opetusmateriaalit sekä työrauhan opettamiseen. Koulutus-, kasvatus ja tutkimusalan resursseista on huolehdittava, jotta opetus- ja tutkimusalan ammattilaiset pystyvät hoitamaan työnsä kunnolla.

Hallitusohjelma lupaa koulutukseen lisäpanostuksia ja monia ilahduttavia tavoitteita. Perusopetukseen panostaminen sekä oppimisen tuen uudistaminen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ovat erinomaisia satsauksia. Lisäksi esimerkiksi panostukset toiselle asteelle, lukiodiplomi ja lähiopetuksen lisääminen ammatilliseen koulutukseen ovat tarpeen. Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäys on välttämätöntä koulutustason noston kannalta.

Hyvät tavoitteet eivät toteudu ilman rahaa. On huolestuttavaa, että hallitusohjelmasta puuttuu pitkäjänteinen, hallituskausien yli jatkuva suunnitelma koulutuksen perusrahoituksen nostamiseksi. Lisäksi hallitusohjelmassa olevat kuntien indeksileikkaukset, aikuiskoulutuksen lakkauttaminen sekä vapaan sivistystyön leikkaus heikentävät merkittävästi koulutuslupausten ja -panostusten vaikuttavuutta. Oppimis- ja koulutustasoa ei nosteta antamalla toisella kädellä ja ottamalla toisella.

Hyvät tavoitteet eivät toteudu ilman rahaa.

Katse kääntyy vahvasti syksyn budjettiriiheen. Oppimisen tuen uudistaminen on käynnistettävä välittömästi heti hallituskauden alussa. Perusopetukseen varatut rahat tulisi kohdistaa tasa-arvorahan pysyvään korottamiseen. Raha voidaan ohjata esimerkiksi opettajien rekrytointiin ja ryhmäkokojen pienentämiseen. Lukioihin ja ammatilliseen koulutukseen luvattu rahoitus tulisi ohjata opinto-ohjauksen vahvistamiseen ja tukiopetukseen sekä ammatillisessa koulutuksessa lähiopetuksen lisäämiseen. Varhaiskasvatuksen opettajien koulutusmäärien välttämätön nostaminen vaatii riittävää rahoitusta ja TKI-rahoitus on kohdistettava korkeakoulujen perusrahoitukseen.

Budjettiriihi on syyskuun puolivälissä. Hallituksella on nyt näytön paikka lunastaa koulutuslupaus. Kuten hallitusohjelmassa todetaan: Suomen menestys ja kansainvälinen kilpailukyky perustuvat korkeaan osaamiseen. Korkeaa osaamista ei ole ilman korkeatasoista koulutusta, riittävää määrää koulutettuja ja kelpoisia opettajia sekä laadukasta opetusta ja tutkimusta. Koulutus-, oppimis- ja osaamistason nostaminen vaatii riittävän rahoituksen varmistamista ja lainsäädäntövalmistelujen ripeää aloittamista. Näistä odotan viisaita päätöksiä budjettiriihestä.

Katarina Murto

OAJ:n puheenjohtaja