Tehdään yhdessä tulevaisuudenkestävä Suomi

05.10.2022 - 08.30 Blogi

Eduskuntavaalit ovat OAJ:n jäsenelle tärkeät. Vaaleissa ja niiden pohjalta neuvoteltavassa hallitusohjelmassa linjataan jälleen neljäksi vuodeksi alamme keskeisistä suuntaviivoista, lakihankkeista ja myös rahoituksesta. OAJ vaikuttaa siihen, että päätöksissä kuullaan opettajien ääntä, kirjoittaa koulutuspolitiikan päällikkö Jaakko Salo.

OAJ:n eduskuntavaalikampanja käynnistyi tänään vaalitavoitteiden julkaisulla Oodi-kirjastossa. Kampanja ja tavoitteemme näkyvät jatkossa viestinnässämme voimakkaasti, ja kampanjaa tekevät aktiivisesti etenkin alueyhdistyksemme.

Koulutus ratkaisee Suomen tulevaisuuden, ja ketjun pitää toimia

OAJ:n vaalitavoitteissa nähdään kasvatus, koulutus ja tutkimus ketjuna. Jos jokin askelma oppimisen polulla on rikki, ei muillakaan askelmilla saada aikaan tavoiteltuja tuloksia. Siksi OAJ on tavoitteissa esittänyt konkreettiset korjaustoimet jokaiseen koulutusmuotoon. Puolueilta ja ehdokkailtakin vaadimme konkreettisia toimia koulutukseen, ei ainoastaan juhlapuheita koulutuksen merkityksestä.

OAJ on esittänyt konkreettiset korjaustoimet jokaiseen koulutusmuotoon.

Kampanjamme sanoma tiivistyy sen tunnuslauseeseen ”Tulevaisuudenkestävä Suomi tehdään koulutuksella – Vi bygger ett framtidssäkert Finland med utbildning”. Tunnuslause korostaa kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen laajaa vaikutusta koko Suomen tulevaisuudelle.

Koulutuksella tietysti rakennetaan Suomen ja suomalaisten osaaminen ja sivistys, mutta myös paljon enemmän. Siihen perustuu myös yhteiskuntamme vakaus ja turvallisuus, kuten työvoiman osaaminen ja kilpailukykymme. Vain tutkimuksella voimme löytää ratkaisut tulevaisuuden haasteisiin. Tästä syystä Suomen on vaikeinakin aikoina, myös ensi hallituskaudella, panostettava koulutukseen.

Vain tutkimuksella voimme löytää ratkaisut tulevaisuuden haasteisiin.

OAJ varmistaa, että opettajien ääni kuullaan

Eduskuntavaalit ovat äärimmäiset tärkeät kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen näkökulmasta, ja niillä on suuri merkitys suoraan OAJ:n jäsenille. Eduskuntavaaleissa ja niiden pohjalta neuvoteltavassa hallitusohjelmassa linjataan jälleen tulevaksi neljäksi vuodeksi alamme keskeisistä suuntaviivoista, lainsäädäntöhankkeista ja myös rahoituksen isosta kuvasta. OAJ:n tehtävänä on tietysti vaikuttaa siihen, että näissä päätöksissä kuullaan opettajien ääntä.

OAJ:n tavoitteita on jälleen tehty hyvin laajassa valmistelussa ja onkin syytä kiittää niitä satoja jäseniämme ja aktiivejamme, jotka valmistelun eri vaiheissa ovat työhön panoksensa antaneet. Lopullisesti tavoitteista on päättänyt OAJ:n hallitus.

Kaikki mukaan tuomaan esiin kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen merkitystä

Kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen nouseminen isosti eduskuntavaalikeskusteluun on yhteinen haasteemme. Osallistukaa kaikki vaaleja koskevaan keskusteluun ja tuokaa esille kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen merkitystä koko Suomen tulevaisuudelle, koska Tulevaisuudenkestävä Suomi tehdään koulutuksella.

Kaikkiin tavoitteisiimme voit tutustua osoitteessa www.oaj.fi/vaalit2023

Jaakko Salo