Sopimusten täytyy elää arjessa

10.02.2022 - 08.20 Blogi

Työ- ja virkaehtosopimusten onnistuminen mitataan siinä, miten ne toteutuvat yksittäisille opettajille, kirjoittaa neuvottelupäällikkö Markku Perttunen. Pelkkä teksti ei vielä riitä, vaan haaste on siinä, miten tieto sopimuksen sisällöstä ja tarkoituksesta saadaan välitettyä kaikille sitä soveltaville.

Neuvottelujärjestelmän play offsit ovat alkamassa. Taas on odotettavissa tiukkaa vääntöä. Tarvitaan koko OAJ:n tukea: me yhdessä olemme OAJ. Nyt ollaan koko edunvalvonnan ytimessä. Jossakin vaiheessa ratkaisuunkin päästään. Tekstit ja palkat saadaan hiottua muotoon, jonka kumpikin osapuoli pystyy hyväksymään. Yhtä kaikki osapuolet allekirjoittavat sopimuksen.

Nyt ollaan koko edunvalvonnan ytimessä.

Tässä ei tietenkään ole koko totuus. Sopimus on tasan niin hyvä kuin millaisena se toteutuu yksittäiselle opettajalle, varhaiskasvatuksen opettajalle, opinto-ohjaajalle… Pelkkä teksti ei paljon auta. Sopimuksen täytyy elää arjessa. Matka sopimuksen hyväksymisestä sen toteutumiseen vaatii paljon. Etenkin se vaatii, että sopimuksen sisältö ja tarkoitus avautuu kaikille sitä soveltaville.

Vaikeahan lähiesihenkilön on soveltaa sellaista, josta ei ole tietoa. Ydinkysymys onkin, saadaanko tieto uusien sopimusten sisällöstä ja tarkoituksesta välitettyä kaikille sitä tarvitseville. Tässä taitaa olla se kaikkein suurin haaste.

Tiedon sopimusten sisällöstä ja tarkoituksesta on siirryttävä päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin. Tämä edellyttää toimivaa tiedottamista ja kouluttamista niin työnantajajärjestöiltä kuin työntekijäjärjestöiltäkin. Tiedon sopimuksesta ja sen tarkoituksesta on siirryttävä eteenpäin tarkalleen sellaisena kuin on sovittu.

Onko sopimusta pakko noudattaa? Kyllä! Työnantajajärjestö, esimerkiksi KT, hyväksyy sopimuksen kaikkien jäseniensä puolesta. Samoin tekee työntekijäjärjestö, esimerkiksi OAJ. Samalla sitoudutaan työrauhaan koko sopimuksen keston ajaksi.

Onko sopimusta pakko noudattaa? Kyllä!

Sopimukset siis sitovat työnantajia sataprosenttisesti. Noudattaminen ei ole tahdon asia. Toki ne sitovat myös jäseniämme. Pääluottamusmiehillä, luottamusmiehillä ja aktiiveilla onkin ensiarvoisen tärkeä työ huolehtia siitä, että työnantaja noudattaa sopimusta tarkalleen niin kuin se on sovittu. OAJ:n toimisto tietenkin tukee ja auttaa tässä työssä.

Kohti kevättä mennään: neuvotellaan, sovitaan, tiedotetaan, sitoutetaan.

Markku Perttunen
neuvottelupäällikkö OAJ
Twitter: @PerttunenMarkku

Lue lisää OAJ:n jäsenten virka- ja työehtosopimuksista

• Mietityttääkö joku sopimusasia? Lisätietoja sopimusten sisällöistä löydät Työelämäoppaasta. Voit myös olla yhteydessä oman työpaikkasi luottamusmieheen.
  • OAJ neuvottelee-sivuilta löydät tuoreimmat uutiset sopimusneuvotteluista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä.
  • OAJ:n jäsenillä on yhdeksän virka- ja työehtosopimusta. Löydät sopimukset Työelämäoppaasta.
  • Somessa käytössä on aihetunniste #oajneuvottelee

Harkitsetko jäsenyyttä? Lue lisää jäsenyyden eduista ja liity!

Markku Perttunen