Täällä se nyt on, toivottu avoin keskustelufoorumi Sauna

01.12.2021 - 08.00 Blogi

Jäsen, oletko joskus toivonut voivasi kertoa suoraan OAJ:n päättäjille, mitä olet kasvatus-, koulutus-, opetus- ja tutkimusalan asioista mieltä? Nyt sinulla on siihen aito mahdollisuus. OAJ:n strategiaan on kirjattu seuraava lupaus: lisäämme osallistumismahdollisuuksia ja vuorovaikutusta jäsentemme kanssa. Tästä on kysymys OAJ:n jäsenten keskustelufoorumissa, Saunassa.

Syksyn kuluessa Saunan lauteilla on keskusteltu muun muassa OAJ:n valtuustovaaleista ja sparrailtu vaalikonekysymyksistä, pähkäilty neuvottelutavoitteita koskien palkkausta ja työaikaa sekä puhuttu kasvun ja oppimisen tuesta ja työssäjaksamisesta.

Saunassa käytyjen keskustelujen sisältö viedään tiedoksi toimikuntiin ja OAJ:n hallitukseen; jäsenen ääni oikeasti kantautuu valmistelevien päättäjien tietoon. Jokaisen jäsenen kokemukset ja ajatukset kehittämisestä ovat arvokkaita.

Emme aina näe asioita samoin, ja joistakin järjestön asioista olemme joskus hyvinkin erimielisiä. Siksi yhteinen keskustelu, asioiden pohtiminen, yhteisen ymmärryksen lisääminen ja toisen jäsenen arjen kokemusten kuuleminen on tärkeää.

Mitä useampi jäsen löytää tiensä Saunaan ja kertoo mielipiteensä ja kokemuksensa, sitä moniäänisempänä jäsenistön viesti kantautuu päätöksentekoon. Tämä, jos mikä on tärkeää.

Kerro ajatuksesi ja kuuntele

Yhtä tärkeää kuin on kertoa omat kokemuksensa ja mielipiteensä, on muiden kuunteleminen ja kuuleminen. Siten rakentuu yhteinen ymmärrys, joka ei tarkoita, että olisimme edelleenkään kaikesta samaa mieltä. Mutta ainakin tietäisimme, miksi joku ajattelee kuten ajattelee.
Vaan osaammeko kuunnella, kuulemmeko toisiamme? Käymmekö rehtiä toista kunnioittavaa dialogia? Ymmärrämmekö me toisiamme – tai yritämmekö edes? Saunassa tätä harjoitellaan. Mahdollisuus siihen siis on, mutta käytämmekö me tilaisuuttamme?

Keskeinen arvomme on avoimuus. Siksi Saunaan tuodaan keskusteltavaksi nimenomaan valmisteluvaiheessa olevia aiheita. Valinnan keskusteluaiheista tekevät kyseisiä teemoja valmistelevat toimikunnat.

Tulethan siis Saunaan kertomaan itse omat arjen tarinasi ja kuuntelemaan muiden kokemuksia ja ajatuksia. Pesässä puut ovat tulilla, kiuas lämpenee ja lauteilla on vapaana juuri sinun tarinasi kokoinen paikka!

Sauno turvallisesti

OAJ:n valtuusto hyväksyi toissa viikolla järjestölle turvallisemman tilan periaatteet. Saunassa käydään keskustelua näiden periaatteiden mukaisesti. Saunan keskustelua myös moderoidaan, jotta lauteilla todella on turvallista kertoa oma mielipiteensä; sekin, joka ei välttämättä ole se eniten kerrottu.

Saunassa on käyty sen avautumisen jälkeen noin 33 000 kertaa. Saunavuoron varanneita on noin 1300. Oman mielipiteensä eri keskusteluissa on ilmaissut reilu 300 saunojaa. Jätätkö heidän varaansa sen, millaisena viesti välittyy päättäjille? Vai tulisitko sittenkin itse kertomaan oman näkemyksesi?

Laura Nurminen

OAJ:n erityisasiantuntija
Twitter: @laura_nurminen

Sauna on Howspace-alustalla toimiva vuorovaikutteinen keskustelufoorumi, jossa jokaisen jäsenen on mahdollista kertoa autenttinen arjen kokemuksensa sekä esittää ajatuksensa asioiden edistämisen tarpeesta ja suunnasta suoraan OAJ:n päättäjille ja aktiivitoimijoille. Tarkoitus on käydä rakentavaa keskustelua järjestön päätöksenteossa ja jäsenen arkea lähellä olevista aiheista.

Laura Nurminen