Perusasioiden äärellä

30.04.2021 - 08.00 Blogi

Koronapandemia on laittanut opetushenkilöstön ja esimiehet koville viimeisen vuoden aikana. Rehtori Antti Ikonen muistuttaa blogikirjoituksessaan, että tärkeintä on keskittyä perusasioihin ja pitää asiat yksinkertaisina.

Nyt on kulunut jo yli vuosi siitä, kun koronavirus iski koulutyöhön. Siirtyminen pikavauhtia etäopetukseen, epidemian jarruttamista monin eri keinoin, lukuisien toimenpidelistausten laatimista ja suunnitelmien päivitystä.

Näinä eriskummallisina aikoina puoli vuotta on pitkä aika. Rehtoribarometrin ansiosta esimiesten työhyvinvoinnin tilasta on tarkkaa tutkimustietoa keväältä 2020, mutta paljon on tapahtunut sen jälkeen. Tämän vuoksi teimme rehtorijärjestössä alkuvuodesta 2021 uuden, toki huomattavasti kevyemmän kyselyn, jotta saisimme tuoretta tilannekuvaa siitä, missä maamme peruskouluissa ja lukiossa kevättalvella 2021 mennään pandemian suhteen.

Synkkä jako selviytyjiin ja uupujiin

Uskon, että minulla on kohtalaisen realistinen kuva esimiestyön haasteista jo oman virkatyöni kautta. Silti kyselymme vastausten äärellä tuli suuri huoli: millä ihmeen konstilla rehtorit jaksaisivat työskennellä tämän lukuvuoden uupumatta loppuun asti?

Koronan myötä olemme onnistuneet kasvattamaan kykyämme selviytyä ennalta-arvaamattomista vastoinkäymisistä. Epidemia-aika on kuitenkin polarisoinut koulutuksen kenttää – ja myös esimiesten tilannetta. Vaikka osa rehtoreista pärjää kohtuullisesti ja jopa hyvin, uupuneiden ja uupumisriskissä olevien esimiesten määrä on liki tuplaantunut ja ero hyvinvoiviin rehtoreihin on entistä dramaattisempi.

Kyselyllä saatiin liuta vinkkejä koronapandemian tuomien haasteiden ratkaisukeinoiksi. Jaan teille niistä muutaman.

1. Sankariteot tehdään yhdessä

Jaetun johtajuuden keinot auttavat jakamaan niin haasteita kuin iloja ja onnistumisiakin tällaisissa poikkeuksellisissa oloissa. Sankariteot tehdään yhdessä, ei yksin ylivoimaisten urakoiden äärellä.

2. Kehity itsesi johtamisessa

Itsensä johtamisen taidoista ja oman jaksamisen varmistamisesta on näinä aikoina paljon hyötyä. Moni kokeekin kehittyneensä – osin pakon edessä – työn rajaamisessa sekä palautumiseen tarvittavan ajan raivaamisessa päivittäiseen ja viikoittaiseen työntekoon.

3. Esimies tarvitsee aikaa olla muiden saatavilla

Yksi rehtorin tärkeimmistä tehtävistä on työyhteisön voimavaroista huolehtiminen. Kouluihin ja oppilaitoksiin tarvitaan kuunteleva, kuuleva ja läsnä oleva rehtori, jonka ovi on avoinna. Yhteinen keskustelu asiasta ja asian vierestä, arkinen vuorovaikutus, huumorin ja positiivisen ilmapiirin luominen ovat oikeasti rehtorin tärkeimpiä työtehtäviä. Tässäpä sitä haastetta riittääkin, itse kullekin!

4. Hiotaan vaikea yksinkertaiseksi

Korona on lopulta hyvä vaikkakin varsin tunteeton valmentaja. Se pakottaa meidät keskittymään perusasioihin, pitämään pelin yksinkertaisena. Se ohjaa meidät hiomaan vaikeat asiat yksinkertaisiksi. Samoin se paljastaa armotta, jos teemme yksinkertaiset asiat työssämme vaikeiksi.

Tämän kevään voimalauseet lainaan Tommy Tabermannilta: ”Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle!” Niin myös yhdelle rehtorille.

Antti Ikonen

@AnttiIkonen

Ikonen on peruskoulun rehtori Liperin kunnasta. Hän toimii myös Suomen Rehtorit ry:n sekä Opetusalan johdon neuvottelukunnan puheenjohtajana.