Saa klikata!

02.11.2020 - 08.00 Blogi

OAJ tekee jäsenilleen erilaisia kyselyitä, joista yksi Fiilismittari. Sen avulla selvitetään jäsenten hyvinvointia. Vastauksia käytetään esimerkiksi työsuojelukoulutusten suunnittelussa. Fiilismittari kaipaa lisää vastaajia ja erityisasiantuntija Sari Melkko kehottaa blogissaan jäseniä klikkaamaan itsensä Fiilismittariin ja vastaamaan viikkokysymyksiin.

Työsuojeluasioista kouluttaessani sanon yleensä aina opettajille, että miettikää todella tarkkaan, ennen kuin klikkaatte jotain netissä. Puhumattakaan siitä, että erityisesti tunnekuohussa kannattaa aina pohtia, ennen kuin julkaisee jonkin tekstin esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa.

Tällä kertaa rohkaisen kuitenkin klikkaamaan Fiilismittaria, joka todennäköisesti muistuttaa sinua sähköpostissasi välillä ärsyttävyyteen saakka. Miksi? Siksi, että me OAJ:ssä haluamme tietää, mitä jäsenillemme kuuluu, ja miten sinulla menee töissä.

Käymme joka viikko tulokset läpi ja teemme vastauksista yhteenvedon siitä, miten opetusalan työpaikoilla työyhteisöt ja opettajat jaksavat. Toki pedagogina ajatuksenani on myös kysymysten kautta johdattaa huomiota työyhteisön dynamiikan merkitykseen, johtamiseen sekä omaan työssä jaksamiseen.

Kysymykset saattavat välillä tuntua hieman hassuilta, tällaista kritiikkiä on kaikunut korviini. Kysymykset on kuitenkin muotoiltu niin, että niihin voi vastata joko ”Hyvä” tai ”Huono”. Ja kysymysten on pääsääntöisesti sovittava kaikille kouluasteille. Niitä ei ole muutettu viime vuodesta, koska haluamme vertailla viime ja tämän vuoden vastauksia.

Syksyn 2020 aikana Fiilismittariin on vastattu 28 895 kertaa ja tekstikommentteja on jätetty 14 521 kappaletta. Isoja lukuja. Näitä vastauksia verrataan viime vuoden vastaaviin ja näin saamme näkemyksen siitä, missä opetustyön arjessa mennään. Analyysit joka viikko vaihtuvista kysymyksistä lähetetään OAJ:n työryhmien aktiiveille. Näin saamme reaaliajassa tuntumaa siitä, millä mielellä koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaiset ovat.

Viikolla 43 kysyttiin esimerkiksi esimiehen tuesta työssä. Mittarista näemme, että esimiehen tuki työn tavoitteiden saavuttamiseksi koetaan yleisesti lähes samanlaiseksi kuin vuosi sitten. Ammatillisissa oppilaitoksissa muutos vuoden takaiseen on merkittävä. Ammattikorkeakouluissa puolestaan negatiivinen muutos on kasvanut lähes 10 prosenttiyksikköä. Ja musiikkioppilaitoksissa noin puolet vastanneista kokee edelleen, että esimies tukee työn tavoitteiden saavuttamista, mutta kielteisesti kokevien joukko on kasvanut noin 10 prosenttiyksikköä.

Saatuja tietoja verrataan edellisen vuoden vastaaviin vastauksiin ja tulosten avulla OAJ voi kohdentaa ohjeita tai viestejä esimerkiksi työsuojeluvaltuutetuille. Tietoja käytetään myös koulutuksissa ja muita tiedotteita valmisteltaessa. Jos et vielä käytä Fiilismittaria, ota se käyttöösi verkkosivuiltamme Sähköposti ohjautuu sähköpostiosoitteeseen, joka löytyy OAJ:n jäsentiedoista.

Sari Melkko

Kirjoittaja on taulukoista innostunut opettaja, joka toimii nykyään OAJ:n erityisasiantuntijana sekä työelämäasioissa että työmarkkinaedunvalvonnassa.

Twitter @sari_melkko

Sari Melkko