Tuloksia haulle "Koulutuksen laatu"
Suomi tarvitsee opettajarekisterin, sillä julkinen rekisteri lisäisi alan vetovoimaisuutta ja helpottaisi opettajatarpeen ennakointia. OAJ ja viisi tutkimuslaitosta ehdottavat, että OKM ryhtyisi selvittämään opettajarekisterin perustamista ensi tilassa.
03.10.2019 NäkemysMarkku Vengasaho on ehdolla Euroopan komission ammatillisen huippuosaamisen palkinnon saajaksi. Lappeenrantalainen kondiittorimestari on saanut aiemmin tunnustusta kehittämästään Mestari–kisälli-mallista, jossa sekä opiskelijat että opettajat saavat oppia alansa parhailta ammattilaisilta. Yleisö voi äänestää palkinnonsaajia verkossa.
20.09.2019 UutinenSelvitys opettajien kokemuksista ammatillisen reformin jälkeen. Ammatillisen koulutuksen reformi tuli voimaan 1.1.2018. OAJ yhteistyökumppaneineen selvitti opettajien näkemyksiä ammatillisen koulutuksen reformin jälkeisestä tilasta helmikuussa 2019. Tähän raporttiin on koottu keskeisiä tuloksia myös muista selvityksistä ja kyselyistä siltä osin, kun niissä on käsitelty samoja aihealueita.
17.09.2019 JulkaisuMiten ammatillisen koulutuksen uudistus saataisiin kuntoon? Tiivistelmä OAJ:n esityksistä ja poimintoja kyselystä, jossa selvitettiin opettajien kokemuksia vuosi ammatillisen reformin jälkeen.
17.09.2019 JulkaisuOECD:n raportti kertoo, että Suomi on hyvällä tiellä varhaiskasvatuksessa. OAJ vaatii, että kokeiluja 5-vuotiaiden maksuttomasta varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta pitää jatkaa.
10.09.2019 UutinenValtakunnallinen arvio paljastaa, että johtamisella on suuri merkitys varhaiskasvatuksen laatuun. Varhaiskasvatuksen resurssit onkin syytä turvata aiempaa vahvemmin.
06.09.2019 UutinenTaas on se aika vuodesta, kun OAJ etsii toimivia opetuksen ja kasvatuksen menetelmiä kaikilta koulutusasteilta. Voit ilmoittaa ehdotuksesi Vuoden opetukseksi 4. lokakuuta asti. Kilpailun voittaja palkitaan tammikuussa Educa-messuilla.
06.09.2019 UutinenOikeusministeriö käynnisti alkuvuonna 2019 hankkeen Euroopan neuvoston arviointityökalun pilotoimiseksi Suomessa. Nyt on julkaistu luonnos tilannekuvaukseksi Suomen lasten osallistumisen tilanteesta.
29.08.2019 LausuntoKoulu on rikki! Uudet ”opetuksen tavat” tuhoavat oppimisen! ”Huippumodernissa avokonttorikoulussa” ei opita! Opettajat eivät saa enää opettaa! Seuraamalla koulusta käytävää julkista keskustelua voisi päätellä, että likipitäen kaikki on koulussa pielessä. Keskustelu on polarisoitunutta, leimakirveet heiluvat. Onko koulu rikki, vai onko sitä koskeva keskustelu rikki?
28.08.2019 BlogiOAJ on tyytyväinen hallituksen ehdotukseen luopua subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksesta. Samalla järjestö muistuttaa, että työtä varhaiskasvatuksen kehittämiseksi pitää jatkaa. Myös laatu on turvattava.
22.08.2019 Lausunto