• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Työolot"

Painava sana: Opettajat tarvitsevat aikaa pysähtyä ja ajatella työtään

Varhaiskasvatuksen opettajat tekevät yhteiskunnallisesti merkityksellistä asiantuntijatyötä. Työnteon olosuhteet haastavat työhyvinvoinnin ja laadun. Työn arkeen tarvitaan aikaa pysähtyä ja ajatella, mikä työssä on merkityksellistä, Kaisa Pelanteri kirjoittaa.

02.12.2021 Blogi
Yliopistolaisten työhyvinvointi pandemia-aikana

Kuluneen puolentoista vuoden aikana yliopistoissa on keskusteltu työhyvinvoinnista enemmän kuin pitkään aikaan. Työhyvinvointiin välillisesti tai välittömästi liittyneitä kyselyjä ovat tehneet niin työnantajat, ammattijärjestöt kuin opiskelijajärjestötkin.

30.11.2021 Blogi
Työolobarometri selvittää opettajien työoloja – kysely käynnissä

OAJ tekee kahden vuoden välein opetusalan työolobarometrin, jossa selvitetään opetusalan ammattilaisten työhyvinvointia, työoloja ja turvallisuutta. Kysely on lähetetty satunnaisotannalla 8 000 OAJ:n ja FSL:n jäsenelle viime viikolla.

26.11.2021 Uutinen
Varhaiskasvatuksen ongelmat vaativat pikaisia ratkaisuja

Opetusministeri Li Anderssonin kokoama varhaiskasvatuksen pyöreä pöytä kokoontui tänään. OAJ toi esiin ratkaisuja varhaiskasvatusalan ongelmiin vaatimalla muun muassa, että varhaiskasvatuksen perusrahoituksen tasoa on nostettava ja alan houkuttelevuutta lisättävä palkkausta ja työoloja parantamalla sekä selkeillä työnkuvilla.   

23.11.2021 Uutinen
Työnantajia toivotaan mukaan OAJ:n työhyvinvointirahaston hankkeisiin

OAJ:n työhyvinrahaston tukemilta hankkeilta toivotaan yhteistyötä työnantajien kanssa. Työantajan kumppanuus hankkeessa on korottava tekijä, kun ensi vuoden avustuksista päätetään. Se ei ole kuitenkaan ehtona, vaan tukea voi saada vastakin myös ilman työnantajayhteistyötä

23.11.2021 Uutinen
Työhyvinvointirahaston avustusten seuraava hakuaika 17.1.–11.3.

OAJ:n työhyvinrahaston avustusten seuraava hakuaika on 17.1.–11.3. Tarkempaa tietoa muun muassa hakukriteereistä tulee marraskuun lopussa. Päätökset tuettavista hankkeista tehdään touko-kesäkuussa 2022.

29.10.2021 Uutinen
Työelämäosaaminen ja itsensä johtaminen lisäävät työhyvinvointia

Itsensä johtaminen edistää työhyvinvointia erityisesti tilanteissa, joissa rikotaan rutiinia. Kun tietää omat vastuut ja velvollisuudet, ja sen mitä oikeuksia itsellä ja työnantajalla on, niin työn tekeminen on selkeää. Ota avuksesi myös priorisointi ja aikatauluttaminen sekä keskustelut lähijohtajan kanssa.

26.10.2021 Blogi
OAJ rohkaisee jäseniään käyttämään ilmoitusvelvollisuutta varhaiskasvatuksen epäkohdista

Varhaiskasvatuksen ammattihenkilöillä on ilmoitusvelvollisuus, jos he huomaavat työssään epäkohdan, joka koskee lapsen varhaiskasvatuksen toteutumista. Ilmoituksen tekemistä ei kannata pelätä, koska työntekijään ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia ilmoituksen takia.

13.10.2021 Uutinen
Mikä opettajia innostaa?

Opettajat jättävät elämiimme jälkiä aina varhaiskasvatuksesta yliopistoon. Useimpia opettajia innostaa halu tehdä merkityksellistä työtä. Jotta alalle hakeutuu tulevaisuudessakin osaajia, tarvitaan riittävästi työntekijöitä ja opettajille työrauhaa keskittyä perustehtävään, opettamiseen.

06.10.2021 Blogi
OECD:n koulutusjohtaja: Jo ennen koronaa suomalaisopettajien työtyytyväisyys oli laskussa – OPH hakee nyt ratkaisuja

OECD seuraa säännöllisesti opettajien tyytyväisyyttä työhönsä. Suomalaisopettajien kohdalla kaikki työtyytyväisyyteen liittyvät mittarit olivat jo ennen koronaa laskusuunnassa. OECD:n koulutusjohtaja Andreas Schleicher uskoo tilanteen entisestään heikentyneen koronapandemian aikana. Nyt Opetushallitus lupaa pyrkiä helpottamaan opettajien työtaakkaa.

01.10.2021 Uutinen